Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

13 Mart '12

 
Kategori
Edebiyat
 

Türkçemize gönül veren şairlerimiz

Türkçemize gönül veren şairlerimiz
 

Karamanlıoğlu Mehmet Bey ( D......?-- Ö: 1280 )


Günümüzden tam 735 yıl önce. 13 Mayıs 1277’de yayınladığı bir bildiride "BU GÜNDEN SONRA DİVANDA, DERGÂHDA VE BARGÂHDA, MECLİSDE VE MEYDANDA TÜRKÇE'DEN BAŞKA DİL KULLANILMAYACAKTIR" diye bir ferman yayınladı. Mehmet Bey, o dönemde edebiyat dili olarak Farsça, ilim dili olarak Arapçayı kullanan Selçuklulara karşı halkı etrafında toplayarak baş kaldırmış ve Türkçeyi devlet dili ilan etmişti.

Aradan yıllar geçti Cumhuriyetimizin kurucusu Gazi Mustafa Kemal Atatürk  ise Türkçeye sahip çıkmış ve yaptığı bir konuşmasında aynen şöyle diyordu:

"Türk milletinin dili Türkçedir. Türk dili dünyada en güzel, en zengin ve en kolay alabilecek bir dildir. Onun için her Türk, dilini çok sever ve onu yükseltmek için çalışır. Bir de Türk dili, Türk milleti için kutsal bir hazinedir. Çünkü Türk milleti geçirdiği nihayetsiz felâketler içinde ahlâkının, ananelerinin, hatıralarının, menfaatlerinin, kısacası bugün kendi milliyetini yapan her şeyin dili sayesinde muhafaza olunduğunu görüyor. Türk dili Türk milletinin kalbidir, zihnidir."

"Türk demek dil demektir. Milliyetin çok bariz vasıflarından birisi dildir. Türk milletindenim diyen insanlar her şeyden evvel ve mutlaka Türkçe konuşmalıdır. Türkçe konuşmayan bir insan Türk harsına, camiasına mensubiyetini iddia ederse buna inanmak doğru olmaz."

İlk başta: Ali  Şir Nevai ( 1 441- 1501 )  Karamanlıoğlu Mehmet Bey ( doğum tarihi belli değildir. Ö. 1280 ) ve Atatürk’ün ( 1881–1938 )  Âşık Paşa ( 1277-1333 ), Ziya Gökalp, Fazıl Hüsnü Dağlarca, Ceyhun Atuf Kansu, Feyzi Halıcı, İbrahim Minnetoğlu, İsmail Ali Sarar, Baha ettin Karakoç, Rıfat Ilgaz, M. Necati Karaer, Mehmet Zeki Akdağ, Coşkun Ertepınar, İskender Cenap Ege,  Abdullah Satoğlu, Mehmet Halistin Kukul, Âşık, Halil Karabulut, Bahattin Tuğcu, Zelnel Baksaç, İsmail Özmel, Ahmet Sevgi, Hüseyin Yurdabak, Yusuf Dursin, Muhsin Durucan, Latif Karagöz, Mehmet Cem Yiğit, Mutalip Taş, İskender M. Şefik Oğlu ve Abdülkadir Güler. Şimdi bu şairlerimizden TÜRKÇE başlığı altında yazdığı şiirlerinden bazı bölümleri sunmak istiyorum:

Türk diline kimesne bakmaz idi

Türklere her giz gönül akmaz idi

Türk dahi bilmez idi bu dilleri

 İnce yolu, ol ulu menzilleri…

Âşık Paşa

Kırşehirli Âşık Paşa

Kırşehir Valiliği,

Haz: Zübeyde Gökbulut  / 2011

***

Güzel dil Türkçe bize

Başka dil dil gece bize

 İstanbul konuşması

En saf en ince bize

*** 

Yap yaşayan Türkçeden

Kimseyi incitmeden

İstanbul’un Türkçesi

Zevki olsun yeniden….

Ziya GÖKALP

( 23 Mart 1876 -  25 Ekim 1924 )

Çağrı Dergisi, S: 413, Nisan 1994

***

Bütün gençler, bütün doğacak çocuklar adına,

Varacağım değişine gündüz gündüz

Varacağım Tanrı’ya dek

Soluğumda soluğum,

Seslenir seni bana Ovam, dağım,

Nere gitsem bulur seni beni arınmış

Bir çağ ki akar ötelere

Bir ak ki atalar bir al…

Ki ulu dağlar

Türkçe benim ses bayrağım,

Fazıl Hüsnü DAĞLARCA

( 26 Ağustos  1914 - 15 Ekilm 2008 )

Çağrı, Sayı: 443, Ekim 1996

***

Bakıyorum mavi

Türkçenin dağ gözesine

Bir ırmağın kaynadığı yeri

Arayan Rumelili çocukluk günleriyle:

Ninni çıkıyor köpük köpük

Masal çağıltılı akşam vakti

Akıyor bir ırmağın gürültülü

Sevinciyle halk dili

Denize kara demek

Çiçeğe çiğdem demek

Kar çalgısıdır Türkçeden

Hepimiz dört biryanda çocukların

Kepeneği sırtımızda ve kekik otlarını yakarak

Isınıyoruz Türkçenin dağ ateşinde.

Ceyhun Atuf  KANSU

( 7 Aralık 1919- 17 Mart 1978  )

 Türk Dili Sayı, 247, 1- Nisan 1972   

**** 

TÜRKÇEMİZ 

Menkıbelerle sırılsıklam çağdayız, hangi çağız,

Geçmiş asırları yaşadık, yaşıyoruz, yaşayacağız,

Karamanoğlu Mehmet Bey örneği divanda ve dergâhta,

Güzel Türkçemizi bayrak bayrak gururla taşıyacağız.

                                     Feyzi HALICI ( 1924 ......)

                     Konya Şiirleri Antolojisi- 1999

Güzel

Türkçem

Ana sütüm

Bal çanağım

Sensin benim dayanağı

Ana

Dilim

İlk adımım

Siyah önlük beyaz yakam

İlk kalemim, ilk defterim, okulum

İbrahim Minnetoğlu

Uyum Şiirler / 1992- İstanbul

***

Annenden öğrendiğinle yetinme

Çocuğum, Türkçeni geliştir,

Dilimiz öylesine güzel ki

Durgun göllerimizce duru,

Akarsularımızca coşkulu

Ne var ki çocuğum

Güzellik de bakım ister!

***

Bak türkülerimizi öğren

Seni büyüten ninnilerimizi belle

Gidenlere yakılan ağıtları…

Her sözün en güzeli Türkçemizde

Diline takılanları ayıkla

Yabancı sözcükleri at!

………………

En güzeli sevgi

Sev Türkçeni çocuğum

Dilini sevenleri sev…

Rıfat ILGAZ ( 1911- 1993 )

****

Yüce Türkçem orda sanki al bayrak

Yıllar çiçek açmış, hep yaprak yaprak

Ürün vermiş her çeşit kutsal toprak

Ak sabanla toprak bellenir gelir.

İsmail Ali SARAR 

( 1925-  Mart 2003 )

 Aydınlığa Açılan Kapı / Şiirler.

Gül beyazım ışınışın

Güneşe kan verir kışın

Dudağına sığınmışım

Türkülerdir benim aşım

Türkçem benim gönül kuzum…

Mehmet Zeki AKDAĞ ( 29 Mart 1929-

Önce Şiir Vardı / şiirler 1999- İstanbul

****

Türkçe

Bazen bir ceylansın

Ürkek bakışlı

Bazen bir denizsin dalgalı

Kimi kez iç parçalayıcı

Bir türküsün

Sen hep ama hem benim

 Paylaşılmaz aşkımsın…

Zeynel BAKSAÇ  /  PRİZREN

 Tarla Dergisi Sayı, Nisan -  1994 / 12- İstanbul…

***

Gece- gündüz şakıdığım dil

Sevinçlerimin, üzüntülerimin

Türküsü Türkçem

Seni seslendireceğim gün gün değil,

Çiçeksiz, kuşsuz kalmış gibidir bahçem

***

Benim sevgi pınarım

Tükenmez hazinem

Türkçem… Türkçem… Türkçem..

Düşüncede dağım, duyguda denizim

Büyük zaman içinde silinmez izim.

Coşkun  ERTEPINAR

( 1912 - 9 Ağustos    2003 )

Dönülmez Zaman için / Şiirler

****

Nasıl unuturum canım Türkçe

Çocuk yüreğime ilk düştüğünü

Annemin ninnileriyle sımsıcak?

***

Türkülerde sevincim, acılarım

Kitaplardan evlere sevgilere

Zamanlar boyunca akan ırmak….

Mustafa Necati KARAER 

( 1929- 15 Mart 1995 )

Türk  Edebiyatı Dergisi /  İstanbul

***

Ben olmasam annem seni sevemez

Benim canım, benim tatlı diyemez

Hiç Şüphesiz hâkim benim, kul benim

Yüce dağlar, engin durağ, yol benim

Şiirdeyim, şarkıdayım sözdeyim

Ateş değim duman duman köz benim.

Hüseyin YURDABAK 

( 1931-  9Ocak 2008 )

Çağrı Sayı, 430, Eylül 1955

****

Evlenerek sözü sözle nakış nakış

Renk renk ses dokuduğumuz bu kilim,

Desen desen bağlanan köyüm

Kasabam, ilim,

Dilim dilim, anadilim…

Ahmet ÖZDEMİR ( 1948.......)

 Pera Palas Gönül Sohbetleri

Şiir Antolojisi İstanbul- 1998

***

Merhaba güzel Türkçem

Merhaba benim ses bayrağım

Ben bu Özbekçe’yi hemen tanıdım

Bağdaş kurdu gönlüme Ali Şiir Nevai

Yıllardır O’nun divaniyle yandım…

Ahmet SEVGİ (  15 Mart 1953.......)

Çağrı Sayı 430, Eylül 1995- Ankara

****

Güzel Türkçem

Ana dilim

Vatanımda sonsuz iklim

Ana dilim güzel Türkçem

Sen olmazsan nasıl derim

Düşüncemi, hasretimi, sevgimi,

Acıları, hayalleri, ümitleri

Güzel Türkçem, ana dilim…

İsmail ÖZMEL ( 1948.....)

Her Mevsim Bahar / Şiirler Niğde- 1995.

***   GÜZEL TÜRKÇEM

Güzel Türkçem, tatlı dilim
Ağız tadı, bal şekerim.
          Düşüncemdir ilmek ilmek
          Ak kâğıtta sergilemek.
Anadilim, sıcaklığım
Sesim, özüm, yüz aklığım.
          Kırda çiçek, kitapta söz
          Petek petek damlayan öz.
Salkım salkım üzüm bağım
Elmam, ayvam, şirin narım.
          Şiir şiir kitaplığım
          Simge simge al bayrağım.
Güzel Türkçem sevincimsin
Hem gündüzüm, hem gecemsin.

                     Muhsin DURUCAN

               ( Durucanca Duygular, 2004 )

 

       ****

Güzel Türkçem, benim Türkçem

Annemin ak sütü gibi ak mı ak

Arı ve duru aydınlık gecem

Burcu burcu, buram buram

Ümidim, aydınlığım,ecem

…………………

Senin güzel, senin kutlu

Toprağım, bayrağım seninle mutlu

“ Türkçem benim ses bayrağım”

Geçmişim, geleceğim, alınyazım

Bir başka şiirim, bir başka türküm

Romanım, destanım, masalım, yazım

Soylu özdeyişim, yaşayan öyküm…

Abdülkadir   GÜLER  01 Ocak 1946.....)

Yaz Güneşi Bengisu / Şiirler - 2004

 

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..