Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

28 Mayıs '12

 
Kategori
İlişkiler
 

''Edepli edebinden susar edepsiz ben susturdum sanır"

''Edepli edebinden susar edepsiz ben susturdum sanır"
 

Edep Ya Huuu..


Anlamı pek yücedir “Edep”denen kelimenin... Söylence odur ki bu kelimenin kökeni “Eline, Beline, Diline sahip çık” sözünden gelir. Etkisi üzerinden hareket edildiğinde tam da anlamı ile örtüşen bir sözdür.

Tarihe tanıklık etmiş bir dergâhta; Aslan ile Kuzuyu bir arada barındıran Hünkâr Hacı Bektaş’ı Veli felsefesinin yansımasıdır “Eline, Beline, Diline Sahip Çık ”sözü. Her kelimesi derin anlamlar içeren bu söz boşa söylenmemiş olsa gerek.

Doğruluğun ve “Edep” in adıdır Hacı Bektaş’ı Veli… Aslan gücün ve heybetin belki de barbarlığın adıdır. Kuzu ise zayıf ve çaresizliğin adı... Özünde güç ve çaresizliği aynı yerde bulundurma erdemini yakalamış bir felsefenin söylemidir “Edep”…

Maalesef herkesin dilindedir, büyük Hünkârın sözleri... Ne hikmetse Bektaşileri göremeyiz çevremizde!...

Erdemin ve “Edep” in diğer adı Mevlanadır “... Edep bilenler başkadır…” der mesnevisinde. Hala günümüzde var olmanın ve tabi ki “edep”  ile var olmanın adıdır; Mevlana yolu.

Herkesin malumudur. Mevlana üzerine yazılanlar çok satar ve çok okunur. Ne hikmetse Mevlevileri görmeyiz çevremizde!…

Belki Bektaşi ve Mevlevileri göremediğimizdendir “Edepli edebinden susar, edepsiz ben susturdum” sanması. Kendi nefsi için her şeyi mubah görenlerin çokluğundandır bunca edepsizlik.

“Edep” in diğer adı da saygıdır...

Karşılıklı saygının olmadığı yerde sevgiden bahsedilebilir mi? Tüm insani ilişkilerde saygı temel esas değil midir? “Edep” bir bakıma saygıdır da. Her hâlükârda karşınızdakini önemsemedir saygı. Saygıda kusur edene ” Edep yahu!” hitaptır çoğu zaman…

Sevdiğimiz dahi olsa sitemde ileri gittiğimizde “Edep Yahu!” deriz. Bu bir bakıma uyarıdır aslında. Ne olursun “Eline, Beline, Diline sahip çık “ demekten başkaca bir şey değildir…

Yaşadığımız şu toplumda; kimi beline, kimi eline, kimi diline, kimi de hem beline, ham eline, hem de diline sahip çıkamıyor. Çıkmamakla da kalmıyor ardından da öğütler veriyor. Bu tipleri fazla uzaklarda da aramaya gerek yok. Pek yakınımızda bulunur bunlardan. Herkes, herkesi kandırdığını sanır. Öyle ya; hiç kimse ben edepsizim diyemez ya!!! Edepsizliğini görüyorsun ve gözlerinin içine bakıp ” Edep yahu!” diyorsunuz. Nafile, sizin ne söylediğinizin pek önemi yok. Edepsiz olan o değil de sizmişsiniz gibi susarsınız. Sıkılırsınız, kendinizden ar edersiniz. Kimi zaman Yaradan’a sığınır ve onu da Yaradan’a havale eder öyle teselli bulursunuz. Konuşmanızın ve izahatınızın pek anlamı kalmaz.

Maalesef yaşam öyle bir hal aldı ki artık; “Edepli edebinden susar, edepsiz ben susturdum sanır” bir hal aldı…

Günümüz toplumunda maalesef Edepsizlikte; erkeği veya kadını pek farketmiyor... Hatta çoğu zaman yarış halindedir edepsizlikte…Bir çok erkek “Edep” i cebindeki para, bir çok kadın da “Edep” vücudunun ölçüsü olarak algılamış durumda!!! Birde  “Edep” i giyinmekten ibaret sananlar var ki; onlara da “Edep Yahu!” diyesi geliyor insanın.

“Edep Yahu!” diyenlerinizi duyar gibiyim…

Saygıdeğer ve sevgili; üstatlarım, hocalarım, dostlarım, canlarım, arkadaşlarım… Haddim olmayarak ve affınıza sığınarak “Edep” hakkındaki düşüncelerimi sizlere paylaşmaya çalıştım.

Hasan Dede

27.05.2012

 
Toplam blog
: 46
: 1265
Kayıt tarihi
: 30.01.12
 
 

1967 Muş - Varto Doğumluyum. Kişinin kendini anlatması zordur aslında. Ne yazarsam yazayım, ne be..