Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

18 Şubat '12

 
Kategori
Ekonomi - Finans
 

"Arçelik" marka öyküsü

"Arçelik" marka öyküsü
 

Ev aletleri firması,1954'te Vehbi Koç ve Lütfü Doruk tarafından yaratıldı.


1950'li yılların başı...Büyük kentlerin parmakla sayılan mağazalarında Frigidaire, General Electric markalı yabancı buzdolaplarının  seyrekçe satıldığı, taşra kentlerinde ise "mamul madde" pek bulunmadığı için Philips, Kelvinator markalı radyoların hırdavatçı dükkanlarında yada gıda toptancılarının un,şeker,pirinç çuvalları yanında sergilendiği yıllar...Arçelik tarihi böylesi yıllara uzanıyor...

Ve iki insan... Lütfü Doruk, Vehbi Koç.. Onlar, Arçelik'in kaderini İstanbul, Fermeneciler'de, küçük bir dükkanda kararlaştırdılar...Başlangıçta basit bir ortaklık anlaşmasıdır bu; birlikte madeni eşya üretimine başlamayı ve işin başında Lütfü Doruk'un bulunmasını kararlaştırarak aralarındaki ilk protokolü 8 Ekim 1953'te imzalarlar. Henüz şirket kuruluşu bile tamamlanmamışken; Arçelik'in Doğuşuna tanıklık edip, Arçelik markasının filizlendiği ilk yuva olarak uzun yıllar hizmet verecek olan Sütlüce'deki fabrikanın temeli alçak gönüllü, ama samimi bir hava içinde, 1 Ekim 1954 günü atılır. 1956 yılının sonlarına doğru makine ve teçhizat montajı hemen hemen tamamlanmış, ham madde sağlamaya yönelik çalışmalar sonuçlandırılmış, dahası 1956 yılını çıkarak ölçüde bir stok birikimi sağlanmış durumdadır.

Ev aletleri imalatına ağırlık verilmesi fikri olgulaşmıştır. Ve bu doğrultuda Arçelik kendi çamaşır makinesi tipini geliştirir. İsmi Ç-1'dir. Ç-1'lerin pazarlaması, Beko Ticaret'e verilmiştir. Talep birden bire çoğalır.

Rengarenktir bu makineler, çiçek gibibeyaz, mavi... her zevke hitap eden renkler. Arçelik'te üretilen ilk buzdolabı, 26 Temmuz 1960 günü şirket idare meclisi üyeleri ve holding yetkililerine gösterilir. O zaman buzdolabı sadece çok zenginlerin evinde olan bir alettir. Arçelik üç yıl gibi kısa bir sürede fiyatları yüzde elli oranında düşürür. Bu müthiş ucuzluğun yarattığı talep patlaması, mal yetiştirememek gibi, bir işletmenin tarihinde kolay rastlanmayan olumlu sonuçlara yol açar.

Arçelik'i ayrıcalıklı konumuna ulaştıran gelişmelerde, o yıllardaki üretim süreçleri kadar, pazarlama yani bayi faaliyetleri de önemli rol oynar. Arçelik'in "Kabına sığmayıp", Çayırova'ya taşınması da yine bu gelişimdeki dönüm noktalarından biridir. Sütlüce, Arçelik'in gelişmesine dar gelen bir mekandır artık; peş peşe yapılan asma katlar,ek inşaatlar, yer limitlerinin sonuna gelindiğinin göstergesidir. Arçelik, marka yaratabilmenin ilk ayağı olarak, müşteri memnuniyetini hedef alır ve bunu başarır.  Türkiye'den sonra Fransa, İngiltere, Almanya, İspanya ve Polonya şirketlerinin tümü de faaliyet ve hedeflerini bu doğrultuda sürdürüp geliştirmektedirler.

Arçelik'in kendi teknolojisini üretme süreci, araştırma,geliştirme,AR-GE, için 1990 yola çıkılması ve 1991 yılında Arçelik Araştırma Bölüm Başkanlığı'nın kurulmasıyla programlanmış olur.

Araştırma-Geliştirmenin önemi ayaklarından biri de, bilgisayar teknolojisinin kullanımıyla yakından ilgili olan modernizasyondur.  Hızlı bir değişimin yaşandığı ve bilgi teknolojilerinin hükümdarlık sürdüğü dönemlerin başlangıcı olan 2000'li yıllarda iletişim ve bilgi sistemleri teknolojisinde yaşanan hızlı gelişim, dayanıklı tüketim mallarında da etkili olur. Arçelik de bu konuda dünyaca ünlü teknolojiler geliştiren şirketlerle işbirliği yapar.

Ayrıca cesur bir adımla 40 yılını deviren Arçelik'te logonun değiştirilmesine karar verilir. Bu değişim teknoloji ve müşteri odaklı yeni bir döneme atılan adımların habercisidir.  Arçelik logosunun değişimi Çelik ile duyuruldu. Çelik robotu 2002 yılında Arçelik’in ajansı Young&Rubicam Reklamevi tarafından yaratıldı. Arçelik'in teknolojik, yenilikçi marka olduğunun en iyi bu şekilde ifade edilmesi amacıyla bir robot seçildi.  Ve Çelik Robot İstenileni fazlasıyla başardı. AC Nielsen’ın her yıl gerçekleştirdiği “En çok hatırlanan marka” araştırmasının sonuncusunda Arçelik’in bilinirlik oranı yüzde 26'dan yüzde 33'e yükseldi. Yine 2003 yılında Arçelik yenilikçi değişimlerine devam eder. Ünlü grafik sanatçısı İvan Chermayeff, Arçelik'in yeni yüzünü tamamlar. Arçelik artık sanayici, üretici kimliğini bir kenara bırakarak, müşteri ve teknoloji eksenli, müşteriye göre şekillenen, değişimi vurgulayan bir markadır. Slogan'ı da "Arçelik Demek, Yenilik Demek'tir."

Bundan sonraki süreçte arçelik'in reklam kampanyalarında Çelik Robot'a ağırlık verilir. Ve  reklam kampanyalarını  herkes ilgiyle izliyor. Televizyondan buzdolabına, her ürünün tanıtımında kullanılan Çelik, Arçelik’in maskotu haline geldi. Hatta büyük ilgi üzerinde “Çelik”in oyuncak robotları da piyasaya sunuldu. Şimdi Çelik, Arçelik’le özdeşleşmiş, onun pazarlamada kullandığı kilit araçlardan biri olarak görülüyor ve tüketiciden ilgi topluyor.

Ve Arçelik'in Son reklam Kampanyasında Çelik, ÇElikNaz'la evleniyor. Yaşar'ın arka planda söylediği muhteşem şarkı ile dans eden ve evlenen Çelik ve ÇelikNaz'ın hikayesi  istenen etkiyi yaratıp, izleyicilerin beğenisini kazandı. Ve şimdiden hepimiz merak ile reklamın devamını bekliyoruz.

Referans: marka-marka.org

twitter/markamarka34

 
Toplam blog
: 42
: 1562
Kayıt tarihi
: 13.01.12
 
 

Merhaba,  Hakkımda bilgi vereceğim bölümler  en zorlandığım bölümlerden birisidir her zaman. Oldu..