Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

22 Mart '20

 
Kategori
Felsefe
 

2021’in Yankıları

    Diyojen’e göre, insanlık mal mülk hırs nedeniyle köle gibi çalışır durur. Ona göre insanoğlu lüks ve tüketim düşkünlüğü yüzünden mutsuz ve köledir. Halbuki “zorunlu olmayan ihtiyaç” ortadan kalkınca, köleleştirici iş de olmayacaktır. 

 

    Ütopyanın dünyalılaşması, sosyal patlamaların işaretleri daha önceden görülmüş, devrimci manifestolar ardı ardına ortaya çıkmıştı. Antikçağ bilimi, devrimci ve materyalist bakış açısına sahip olmasaydı, tarihteki büyük sıçramalar gerçekleşmezdi. Antikçağ siyaseti, felsefesi ve ütopyaları Sparta’yla doğrudan ve dolaylı bağlantıları ortaya koyar. 

Tarihteki büyük gelişmeler esnasında bir kaos ortamı ve halk arasında da, halkı gevezelikle meşgul ederek dikkat dağıtmak ve gerçekten uzaklatmak 5.yüzyıldan beri bilindik bir metod olarak kullanılmıştır.

 

    Ünlü kanun belirleyici Likurgus bununla da kalmamış, eşitsizliğin kökünü tamamen kazımak için ev eşyalarını bile eşit paylaştırmış. Ne var ki, insanların ellerinden eşyaların alınmasından rahatsız olduğunu görünce, bu alandaki açgözlülükle mücadele etmek için başka bir yola başvurdu. İlk önce altın ve gümüş paraları tedavülden kaldırdı ve sadece demir para kullanılması emretti. Bu yasa yürürlüğe girdikten sonra Lakedaimonya’da bir dizi suç ortadan yok oldu. Kuşkusuz bu başarının şerefi de yasayı belirleyene aittir. Çünkü faydasız işler ortadan kalkınca zanaatkâr da dikkatini gerçekten zorunlu olana vermiştir.

 

    Müsrif yaşama ve zenginleşme hevesine son bir darbe daha indirebilmek için Likurgus, üçüncü ve en iyi siyasal hamlesini yaptı. Toplu yemek kuralını getirdi. Buna göre yurttaşlar, bir araya toplanıp önceden belirlenmiş yemekleri, ortak bir sofrada yiyeceklerdi. Artık herkesin kendi evinde, rahat koltuklarına kurularak, görkemli masaları en maharetli aşçılara donattırarak, muhteşem yemekleri besili hayvanlar gibi gizli gizli tıkınma dönemi sona ermişti. Çünkü böyle yaşayıp kendini sefahate ve ardından da şehvet oyunlarına verince, karakterler de bedenler de harap oluyor, uzun uykular, sıcak banyolar, uzun dinlenmeler ve günlük hasta bakımı ve ciddi tedavi gerektiren sağlık sorunları başlıyordu.

 

    Bunun önüne geçilmesi büyük bir olaydı, ancak Theophrast’ın da belirttiği gibi, esas değişiklik zenginlikle ilgili olanıymış. Çünkü yemeğin ortaklaşa olmasıyla, hem zenginlik bir hiçe indirgenmiş hem de alınan besinler basitleştirilmiş. Ortak yemekle birlikte, zengin gardırop da ortadan kalktı. Zira artık bunları ne giymek ne keyfini sürmek ne de gösteriş için ortaya dökmek olanaklıydı ; zengin ya da fakir, herkes basit giysileriyle ortak sofralara oturuyordu nasıl olsa. Nitekim dünyanın tüm kentlerinin içinde bir tek Sparta’da şu özdeyiş gerçek olmuştu. “Zenginliğin, bir resim gibi, kör, cansız ve kıpırtısız orada öylesine yattığı görülüyordu.” Çünkü önce evde karnını doyurup sonra ortak yemeğe gelmek de mümkün değildi. Diğerleri dikkat ederlerdi. Birisi onlarla birlikte yiyip içmezse, toplu yemeği beğenmediği için kınanırdı. 

 

    Likurgus’un yaptıklarını ve 5.yüzyıldaki devrimsel değişikliğe benzer örnekleri de bugünlerde görmeye başladık. 2021’e doğru giderken, sadece bireysel anlamdaki şifalanmaların değil, toplumsal anlamda şifalanmaları göreceğiz. Bu sürece gençler ve gençlerin oluşturduğu dijital platformlar öncü olacaktır. Korona virüsünden çok ders alacağımız ortadadır. Umarım, sadece madden değil manen de dersler alıp hakkın yanında, dayanışma içinde yer alırız. Zira almazsak, günümüzün Likurgus’ları ortaya çıkıp bunu şüphesiz gerçekleştirecektir. Sadece tarih değil, gökyüzü de tekerrürden ibarettir.

 

 

 
Toplam blog
: 9
: 1668
Kayıt tarihi
: 23.07.17
 
 

Güncel konulara değindiğim haftalık yazılarıma bu sayfadan ulaşabilirsiniz.  ..