Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

22 Mayıs '13

 
Kategori
İstanbul
 

22 Mayıs 1766 Büyük İstanbul Depremi ......

22 Mayıs 1766 Büyük İstanbul Depremi ......
 

Yıllar önce İstanbul Kız Lisesinde okurken seçmeli dersimiz vardı ve ben müzik, resim gibi dersleri seçen diğer arkadaşlarımın aksine Latince dersini seçmiştim. İki yıl üst üste çok zarif ve genç Leyla Hanım isimli Latince öğretmenimiz ile ders yaptık benim gibi aynı dersi seçen 6 kız.

Çok şeyler öğrendim Latince dersinde. Ama en çok beni öğrendiğim bir atasözü etkilemişti. 'HİSTORİA EST MAGİSTRA VİTAE' yani 'Tarih hayatın öğretmenidir. 'diyordu bu Latince atasözü. Ne kadar doğru bir söz olduğunu ve tarihten ders almak gerektiğini yaşadıkça daha iyi anlamaya başladım. Bizim kültürümüzde de 'Tarih tekerrürden ibarettir.' şeklinde yorumlanan bu düşünce ne kadar doğru imiş. Ne yazık ki biz hala Tarihten bir ders alamıyoruz.

Bugün geçmiş günlerde neler olduğunu araştırırken 22 mayıs 1766 yılında Büyük İstanbul Depreminin gerçekleştiğini öğrendim. 22 Mayıs 1766 perşembe günü İzmit'ten Tekirdağ'a uzanan geniş bir alanda gerçekleşen bu büyük deprem tisunami yaratmış ve bu alanda büyük hasara sebep olmuş. 4000 den fazla kişinin öldüğü bu depremde Topkapı Sarayı, Fatih Camii, Yedikule, Eğrikapı ve Edırnekapı surlarında ağır hasar, Galata, Pera, Kapalıçarşı, Ayasofya ve diğer camilerde hasar meydana gelmiştir.

Galata , Mudanya, boğaziçi kıyılarında deniz seviyesinde yükselmeler olmuş ve Marmara denizindeki küçük adacıklar sular altında kalmış.Deprem Balkanlar, Bozcaada, Selanik ve İzmir'den de hissedilmiş.

Bu depremden sonra İstanbul zaman zaman büyük depremler yaşamış, çünkü deprem kuşağında. Bizler bu olaydan tam 233 yıl sonra bir gece yarısı İstanbul'da çok büyük bir deprem yaşadık. Binlerce insan canını kaybetti ve birçok bina hasar gördü. Eğer yukarda yazdığım Latince Atasözündeki gibi tarihten ders alsaydık, binalarımızı olası bir deprem felaketine göre yapılandırsaydık bu zaiyatı yaşarmıydık. Greçi biz 1999 depreminden de ders almayı bilemedik ve hala bir çok konuşmalar, çabalamalar olmasına rağmen bu konuda köklü bir çözüme ulaşılmış değil .Olabilecek bir depremin milyonlarca kişiyi barındıran  bu şehirde yaratacağı felaketi düşünemiyorum bile.

Tarihten ders almayı bilmiyoruz. Ne diyelim. Allah korusun. 

 
Toplam blog
: 826
: 1068
Kayıt tarihi
: 26.04.11
 
 

Ben emekli bir iktisatçıyım. 21 yıldır bir sanatçı annesiyim. Küçük kızım klasik müziğe eğilim gö..