- Kategori
- Eğitim
Amerikalının 1893'de Övdüğü Osmanlı Eğitimi: Bu Ülkeye Hizmet Ediyorsanız Ananızdan Emdiğiniz..(5)

Dünya genelinde hakim medyanın övdüğüğüne, bir soru işareti koyunuz...
Kaç ilim insanı,1870’li yıllar itibariyle: Rusya, İran, Japonya ve Almanya ile birlikte Osmanlı Eğitim sistemini karşılaştırmıştır? Bizim bildiğimiz böyle bir araştırmanın olmadığıdır.
Bu durumda, “Osmanlı Çağın gerisinde” kalmış, demek; kasıtlı bir iftira mıdır? Eğer, koyu cehalet değilse? Veya nasılsa “Osmanlıya giydirmek moda!” bizde “bu modaya uyalım!” Kolaycılığı mıdır?
Ülkemizde içerisinde bulunulan çağa göre: “Kız evlatlarımızın eğitim görmesine hangi yönetim daha fazla hizmet etti?” Sorusuna, verecek cevabımızın olduğunu düşünmüyoruz.
Dünya genelinde gerçeğinde halk düşünmekte ve medya da bunları dile getirmektir. Bizde ise Medya düşünmekte halkımız bunları dile getirmektedir.
Okumuyor, düşünmüyor, sorgulamıyor; okuyanı, düşüneni ve sorgulayanı taşlıyoruz!
Ancak samimi vatanseverler, bırakınız taşlanmayı, haşlansalar da, ülke gerçeklerini, ülkesine samimiyetle hizmet edenleri dile getirmeye devam edeceklerdir.
…
Sultan 2. Abdülhamid ve Cumhurbaşkanımız Erdoğan halk tarafından neden çok sevilmektedir?
Önce 2. Sultan Abdülhamid’i, Sivaslı Ozan yaktığı bir ağıtta değerlendirelim:
Bizden selâm eylen Sultan Reşad’a
Kınalı beşikler kaldı köşede
Sultan Hamid gerek asker yaşada
O da hal edildi devrâna bakın.
Sivaslı ozan ne demektedir:
-Sultan II. Abdülhamid iktidarda olsaydı, çocuklar kınalı beşiklerinde yetim kalmazlardı. Peki, gerçekten de öyle mi olurdu?
Sultan 2. Abdülhamid, 33 yıl iktidarda kalmasına rağmen, içerisine itildiği 2 savaş (’93 Harbi ile ‘313 Teselya Harbi) haricinde halkını bir sıcak çatışmaya sokmamış ve eğitimli-öğretimli altın bir nesil yetiştirmiştir. İşte O nesil Çanakkale’yi geçilmez, Kut’ül Amare’yi dönemin büyük devletlerine mezar yapmıştır.
Milli Mücadele’yi yapan nesil, Sultan’ın öğrencileri değil midir? 1893 Yılında Şikago Kadınlar Edebiyat Kongre’sinde bakalım Matmazel Esmeralda ne demektedir, Sultan 2. Abdülhamit için:
...
1893 yılında İstanbul’da bulunan Osmanlı Kız Okulları:
İstanbul’da üç tane Osmanlı kız okulu bulunup, ikisi on sene önce Subhi Paşa tarafından açılmıştır. Bu okullar, Matmazel Kalavas ile Matmazel Hanli’nin becerikli idareleri ile oldukça düzenli bir durumdadır. Birinde yüz (100) kadar yatılı öğrenci ve diğerinde yüzondört (114) gündüzcü öğrenci vardır. Üçüncü okul ise Üsküdar’da olup, Hâlet Paşa’nın kızı olan Muhsine Hanım’ın yönetimindedir ve yüzelli (150) tane kız öğrencisi vardır.
Bu kız öğrenciler, Padişah 2.Abdülhamid’in merhametli sofrasının himâyesi altında olup, yemek ve elbiseleri 2.Abdülhamid tarafından karşılandığı gibi, kendilerine bir miktar çeyiz de verilerek evlendirilmektedir. “(1)
...
Sultan 2. Abdülhamid, Kız evlatlarının okumalarını teşvik için ne yapmaktadır ?
“Bu kız öğrenciler, Padişah 2.Abdülhamid’in merhametli sofrasının himâyesi altında olup, yemek ve elbiseleri 2.Abdülhamid tarafından karşılandığı gibi, kendilerine bir miktar çeyiz de verilerek evlendirilmektedir. “
Sivaslı Ozan Sultan 2. Abdülhamid için ne demektedir?
Bizden selâm eylen Sultan Reşad’a
Kınalı beşikler kaldı köşede
Sultan Hamid gerek asker yaşada
O da hal edildi devrâna bakın.
...
Peki halkımız, Sayın Cumhurbaşkanı Erdoğan’ı neden sevmektedir?
Sözü burada rakamlara bırakalım:
1)Sayın Erdoğan’ın iktidara geldiği 2002 yılında, ilköğretim okullarındaki kadın öğretmen oranı %43 iken, 2016 yılında bu oran %57’ye yükselmiştir (%32 artmıştır).
2)Sayın Erdoğan’ın iktidara geldiği 2002 yılında, ilköğretim okullarında her 100 öğrenciye 3,6 öğretmen düşerken, 2016 yılında her 100 öğrenciye 5,9 öğretmen olarak yükselmiştir (%64 artmıştır).
İlkokul ve İlköğretim okullarında okul ve cinsiyetlerine göre öğretmen ve öğrenci sayıları |
||||||||
Öğretim Yılı |
Okul Sayısı |
Öğretmen Sayısı |
Öğrenci Sayısı |
Öğretmen Başına Düşen Öğrenci Sayısı |
||||
Toplam |
Erkek |
Kadın |
Toplam |
Erkek |
Kadın |
|||
1923/’24 |
4 894 |
10 238 |
9 021 |
1 217 |
*341 941 |
273 107 |
62 954 |
33,4 |
1924/’25 |
5 987 |
13 822 |
10 480 |
3 342 |
390 368 |
301 381 |
88 987 |
28,2 |
1925/’26 |
5 975 |
14 309 |
10 445 |
3 864 |
406 788 |
313 893 |
92 895 |
28,4 |
1926/’27 |
5 995 |
14 231 |
10 864 |
3 367 |
435 563 |
348 978 |
86 585 |
30,6 |
1927/’28 |
6 043 |
15 194 |
10 948 |
4 246 |
**461 985 |
325 695 |
133 969 |
28,4 |
1928/’29 |
6 600 |
15 718 |
11 153 |
4 565 |
477 569 |
323 260 |
154 309 |
30,4 |
1929/’30 |
6 562 |
15 308 |
10 898 |
4 410 |
469 071 |
308 028 |
161 043 |
30,6 |
1930/’31 |
6 598 |
16 318 |
11 504 |
4 814 |
489 299 |
315 072 |
174 227 |
29,9 |
1931/’32 |
6 713 |
16 973 |
11 810 |
5 163 |
523 611 |
335 921 |
187 690 |
30,8 |
1932/’33 |
6 778 |
15 064 |
10 440 |
4 624 |
567 361 |
366 125 |
201 236 |
37,7 |
1933/’34 |
6 383 |
15 123 |
10 320 |
4 803 |
591 169 |
385 247 |
205 922 |
39,1 |
1934/’35 |
6 402 |
15 102 |
10 216 |
4 886 |
647 360 |
426 798 |
220 562 |
42,8 |
1935/’36 |
6 275 |
14 949 |
9 996 |
4 953 |
688 102 |
454 128 |
233 974 |
46,8 |
1936/’37 |
6 202 |
14 777 |
9 805 |
4 972 |
714 178 |
473 720 |
240 458 |
48,3 |
1937/’38 |
6 700 |
15 775 |
10 483 |
5 292 |
764 691 |
509 949 |
254 742 |
48,5 |
1938/’39 |
7 862 |
17 120 |
11 607 |
5 513 |
813 636 |
547 180 |
266 456 |
47,5 |
1939/'40 |
9 418 |
19 063 |
13 306 |
5 757 |
905 139 |
619 246 |
285 893 |
47,5 |
*1923-24 öğretim yılında cinsiyet ayrımı yapılamayan 5880 öğrenci toplama ilave edilmiştir. **1927-28 öğretim yılında cinsiyet ayrımı yapılamayan 2321 öğrenci toplama ilave edilmiştir.
Kaynak : TÜİK – İstatistik Göstergeler (1923-2009), Sy.67 |
|
İlkokul ve İlköğretim okullarında okul ve cinsiyetlerine göre öğretmen ve öğrenci sayıları |
||||||||
Öğretim Yılı |
Okul Sayısı |
Öğretmen Sayısı |
Öğrenci Sayısı |
Öğretmen Başına Düşen Öğrenci Sayısı |
||||
Toplam |
Erkek |
Kadın |
Toplam |
Erkek |
Kadın |
|||
2002/’03 |
35 133 |
373 303 |
212 772 |
160 531 |
10 331 645 |
5 503 427 |
4 828 218 |
28 |
2003/’04 |
36 114 |
384 170 |
211 527 |
172 643 |
10 479 538 |
5 558 195 |
4 921 343 |
27 |
2004/’05 |
35 611 |
401 288 |
216 678 |
184 610 |
10 565 389 |
5 587 775 |
4 977 614 |
26 |
2005/’06 |
34 990 |
389 859 |
207 223 |
182 636 |
10 673 935 |
5 615 591 |
5 058 34 |
27 |
2006/’07 |
34 656 |
402 829 |
209 366 |
193 463 |
10 846 930 |
5 684 609 |
5 162 321 |
26 |
2007/’08 |
34 093 |
445 452 |
223 406 |
222 046 |
10 870 570 |
5 676 872 |
5 193 698 |
24 |
2008/’09 |
33 769 |
453 318 |
224 644 |
228 674 |
10 709 920 |
5 553 871 |
5 156 049 |
23 |
2009/’10 |
33 310 |
485 677 |
232 948 |
252 729 |
10 916 643 |
5 632 328 |
5 284 315 |
22 |
2010/’11* |
32 797 |
503 328 |
237 254 |
266 074 |
10 981 100 |
5 623 476 |
5 357 624 |
21 |
2011/’12* |
32 108 |
515 852 |
238 854 |
276 998 |
10 979 301 |
5 622 661 |
5 356 640 |
20 |
2012/’13* |
46 156 |
551 802 |
248 293 |
303 509 |
11 160 896 |
5 678 264 |
5 482 632 |
19,5 |
2013/’14* |
45 551 |
569 248 |
252 174 |
313 074 |
11 053 315 |
5 612 667 |
5 440 648 |
18,5 |
2014/’15* |
44 513 |
591 317 |
258 567 |
332 750 |
10 712 527 |
5 451 529 |
5 260 998 |
17,5 |
2015/’16* |
43 865 |
625 641 |
268 940 |
356 701 |
10 572 209 |
5 379 106 |
5 193 103 |
16,5 |
*Not 1 : 2012 yılından itibaren, TÜİK tarafından ayrıldığı şekilde, “ilköğretim” yerine “ilkokul ve ortaokul” sayıları verilmiştir. **Not 2 : 2010-2016 yılları için kadın / erkek öğretmen ve öğrenci sayıları TÜİK tarafından belirtilmemiştir. Bu dönem istatistikleri, MEB web sitesindaki ilgili yayınlardan alınmıştır. Kaynak 1 : TÜİK – İstatistik Göstergeler (1923-2009), Sy.68 Kaynak 2 : TÜİK web sitesi, Eğitim İstatistikleri (2010-2016 için) http://www.tuik.gov.tr/PreIstatistikTablo.do?istab_id=1606 Kaynak 3 : MEB web sitesi, Milli Eğitim İstatistikleri. |
Teşekkür: Konu ile ilgili makalelerin ve belgelerin; İngilizceden Türkçeye tercüme edilmesinin yanında orijinal belgelerin günümüz Türkçesine çevrilmesine değerli katkılarından dolayı Evladım Yılmaz Tamer Argüç’e teşekkür ediyorum.
Resim: Tarafımızdan düzenlenmiştir.
Kaynaklar:
(1) Daha fazlası ve kaynakları için bakınız: http://www.canmehmet.com/haksizlik-karsisinda-susmayan-dilsiz-seytan-olmayan-matmazel-esmeraldaya-vefa-borcumuzdur-2.html
*Not 1 : 2012 yılından itibaren, TÜİK tarafından ayrıldığı şekilde, “ilköğretim” yerine “ilkokul ve ortaokul” sayıları verilmiştir.
**Not 2 : 2010-2016 yılları için kadın / erkek öğretmen ve öğrenci sayıları TÜİK tarafından belirtilmemiştir.
Bu dönem istatistikleri, MEB web sitesindaki ilgili yayınlardan alınmıştır.
Kaynak 1 : TÜİK – İstatistik Göstergeler (1923-2009), Sy.68
Kaynak 2 : TÜİK web sitesi, Eğitim İstatistikleri (2010-2016 için) http://www.tuik.gov.tr/PreIstatistikTablo.do?istab_id=1606
Kaynak 3 : MEB web sitesi, Milli Eğitim İstatistikleri.