Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

15 Kasım '07

 
Kategori
Kültür - Sanat
 

Antik Yunan kültür, sanat ve şiir

Antik Yunan kültür, sanat ve şiir
 

Bugun, antik yunan sanati ve şiirleri üzerine bir derleme yapmayı düşündüm MB okurları için; Amacım kimseye tarih dersi de vermek değildi aslında, ama bu temayı işleyen blog yazarları göremediğim için ucundan kenarından gireyim istedim konuya.

Modern , yunan okul kitaplarinda, antik Hellenistik devirin baslama tarihi Mycenea bolgesindeki katastropik olaylarin baslamasiyla 1000'li seneler oncesine gider diye yazmaktadir.Sonu ise, romalilarin istilasi ile noktalanir.
Tarihi hat, Yunan kara yillari (1100-800BC) ki bu yillarda sanatkarlar; geometrik , yatay ve dikey cizgiler, daireler kullanarak comlek , amfora ve benzeri objeleri dekore etmeye; Arkaik period da ise, (800-500BC) sanatkarlarin mermer ya da alci kullanarak yaptiklari Arkaik guluslu heykellerle one ciktigi ifade edilmektedir.
Klasik yillarda ise, (500-323BC) sanatkarlar stillerini mukemmellestirdiler ve Atinadaki parthenon tapinagi cikmistir.. Sonra ki Hellenistik senelerde, (323-146BC) Buyuk Iskenderin fetihleri ve Misira inisi damga vurmustur.

Yunanlilarin, yarimadaya guney yonunden degisik kavimlerle 3. millenium BC yillarinda geldikleri sanilmaktadir.Dorian istilasi, Mycenea'nin feth edilmesi, kral Agamemnon'un Truva savaslarinin Homeros tarafindan epik bir trajedi olarak sunulusu, tarihci Heredotun' psenuias', yunanin tarifi, Dioderus'un bibliotekasi, Plato'nin devleti , Aristo'nin Buyuk Iskenderi egitmesi, pelopones savaslari en onemli onemli tarihsel olaylardan bazilari olarak ozetlenebilir.

O yillarda adi bilinmeyen bir filozof tarafindan Antik Yunandan gunumuze sarkan ve siirsel bir anlatimla sunulmus.yazili bir tablette sunlar yazili imis:

TANRIDAN GUC ISTEDIM,
BENI DAHA GUCLU KILMASI ICIN, BELALAR VERDI,
TANRIDAN BILGELIK ISTEDIM
COZEBILMEM ICIN , DAHA COK PROBLEMLERLE KARSILASTIM.

TANRIDAN ZENGINLIKLER ISTEDIM,
ONUN YERINE GUCLU KOLLAR VE KULLANMAM ICIN AKIL VERDI,
TANRIDAN BANA CESARET VERMESINI ISTEDIM,
AMA BANA YENEBILMEM ICIN TEHLIKELER VERDI.

TANRIDAN SEVGI VE ASK ISTEDIM,
YARDIM EDEBILMEM ICIN, MUSKUL DURUMDA INSANLAR GONDERDI,

VE, SON OLARAK: TANRIDAN IYILIKLER YAPMASINI DILEDIM,
BANA FIRSATLAR GONDERDI,

TANRIDAN HERNE ISTEDIMSE, HICBIRI GERCEKLESMEDI,
AMA, HERNEYE IHTIYACIM OLDUYSA HEPSI GERCEKLESTI....

Saglicakla,
LKing

 
Toplam blog
: 24
: 797
Kayıt tarihi
: 09.04.07
 
 

Merhaba blog arkadaşları, Doğma büyüme İstanbulluyum, ama bununla son zamanlarda iftihar etmek zor..