Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

24 Eylül '11

 
Kategori
Kitap
 

Bahçe şairleri antolojisi üzerine

Bahçe şairleri antolojisi üzerine
 

 
Bazı kitaplar vardır sizi seven sizi arayan, kimi zaman ihtiyacınız ( gereksinmeniz ) olduğu zaman yardımınıza koşan vefalı dostlar gibidir. Ben şahsen kitapları kendime vefalı dostlar gibi kabul ediyorum. Hani canınız sıkıldığında veya bir ihtiyacınız olduğunda veya kimi zaman da biraz vakit geçirmek için bazen dostlarınıza gidiyorsunuz ya, işte kitaplar da bize böyle anlarda lazım olan vefalı dostlar gibidir.
 
İşte benim de kitaplığımda uzun yıllardır onlarla haşir neşir olduğum hata kimi zaman okumaya doyamadığım kitaplar vardır. Okurken bu kitaplarla adeta güreşirim. Benim elimde el-aman eden kitaplar vardır. Beğendiğim, hoşuma giden cümlelerin.folklorik veya yöresel sözlerin ,değimlerin ve sözcüklerin altını kırmızı, kalemle çiziyorum. Sayfalar lale tarlasına dönüşüyor...Bundan dolayı kitaplar benim en yakın can dostlarım ve tadına, tuzuna doyamadığım arkadaşlarımdır… Hele bana imzalı olarak armağan eden kitapları asla gelişi, güzel bir kenara atmam. Baş ucumda saklarım,. Onların ayrı bir yeri vardır benim gönlümde…
 
Seçtiğim kitapların çoğu şiir, sanat, kültür, edebiyat, halkbilimi ( folklodr ) hikâyeler, öyküler ve roman gibi eserlerdir. Ama ila ki şiir… Şiir benim baş tacımdır… Bana böyle bir şiir kitabını armağan edenlere “ vay benim başım, gözüm üstüne “ demeden edemiyorum can dostlarım...
 
Bu gün size bir Antoloji'den söz etmek istiyorum. “Bahçe Şairleri Antolojisi “ Hazırlayanlar: Hüseyin Yurdabak, Erdoğan Ünver ve Abdullah Satoğlu. Geçen gün kitaplığımı karıştırırken bu Antoloji pat diye önüme düştü…168 sayfalık ve tertemiz baskılı bir şiir Güldestesi. Kapak ve içinde resimlerin çizimini ressam Vahdet Sipahioğlu tarafından hazırlanmış olup, 1992 yılında Ankara’da Net Ofset Matbaası’nda basılmıştır. Mavi görnümlü, iç açıcı ve albenisi olan bir kapak dizaynı ( çizim ) ile…
 
Bu kitabı bana, Kayseri şairlerimizden değerli gazeteci ve yazar ve aynı zamanda Türk Edebiyatımızda Lale şairi olarak tanınan Abdullah Satoğlu tarafından 04.04.1992 yılında bana Ankara’dan " pek aziz kardeşim şair Abdükadir Güler'e en iyi dilek ve engin muhabetlerimle " diyerek göndermişlerdir....Yeri gelmişken bir kez daha Sayın Şair Satoğlu'na teşekkürlerimi tazeliyorum...
 
Sırası gelmişken Antoloji kelimesi için bir iki cümle sunmak istiyorum:
 
Antoloji; is.Fr. anthologie < yunanlı="" şairlerin,="" yazarların,="" bestecilerin="" veya="" öykücülerin="" eserlerinden="" alınmış="" seçme="" parçalardan="" oluşan="" kitap,="" seçki="" veya="" güldeste="" anlamında="" kullanılmaktadır.="" günümüzde="" antoloji="" sözcüğü="" sıkça="" kullanılmaktadır.="" örneğin="" cumhuriyet="" şiirleri="" antolojisi,="" atatürk="" şiirleri="" antolojisi,="" 20.yüzyıl="" türk="" şairleri="" antolojisi,="" bayrak="" şiirleri="" antolojisi,="" vatan="" şiirleri="" antolojisi,="" malazgirt="" şiirleri="" antolojisi,="" öğretmen="" şiirleri="" antolojisi,="" ana="" şiirleri="" antolojisi="" ve="" bayram="" şiirleri="" antolojisi="">
 
Dünden bugüne sanat ve kültür dünyamızda birçok antolojiler yayımlanmıştır. Bence bu Antoloji yerine seçki veya Güldeste denilse daha iyi olmaz mı? Örneğin benim cumhuriyetimizin 75.yılı anısına hazırladığım ve Söke / Sarıkemer Belediyesi'nin Yayınları arasında çıkan Sökeli Şairler ve Yazarlar – Güldeste ( Ankara 1998 ) gibi… Ben bu kitabı hazırlarken özellikle Güldeste’yi tercih ettim. Doğru karar verdiğimi sanıyorum. Çünkü Güldeste Öztürkçe bir kelimedir...
 
Bahçe Şairleri Antolojisine dönmek istiyorum. Bu Antolojinin Önsöz bölümünü değerli edebiyatçı ve yazar H.Fethi Gözler tarafından yazılmıştır. H.Fethi Gözler yazdığı giriş yazısında: Dünya yüzünde Türk insanı kadar ( Kadirşinas ) bir millet yoktur. Kadirşinaslık, yani değerli kimseleri tanıyabilen, iyilik yapanları unutmayan ve bu tür özellikleri gün ışığına çıkarmasını bilen haslettir. ( işte ben de bu satırların yazarı olarak 19 yıl sonra bu kitabın içinde bulunan değerli şairleri kısaca anmak için ve buradan yola çıkarak bu antolojiyi tanıtmaya karar verdim ).
 
Bahçe dergisi ilk olarak 1950 yılında yayın hayatına girmiş ve bu yayın hayatı içinde 9 sayı olarak ancak çıkabilmiştir. Aradan 25 yıl geçtikten sonra Bahçe Dergisinin ikinci dönemi başlıyor. Bahçe Dergisi’nin ilk kurucuları arasında yer alan Erdoğan Ünver “Dergiler arasında Bahçe ve Bahçeciler “ başlıklı yazısında özetle şunları vurguluyor: Yıl 1975,aylardan Nisan… Hem bahar da başladı artık. Bahçe’de buluşmanın tam zamanı… Dilde sadelik, sanata yenilik arayan, taklitçilikten ve kalıplaşmaktan kaçınan yazar ve edebiyatçılarımızın, el ele vererek çalışacakları zaman geldiğine inanan idealist arkadaşlarımızla, bu defa “Bahçe’de toplanmış bulunuyoruz.
 
Bizler, Bahçeciler “ olarak, milli edebiyatımızı ve kültürümüzü kötüleme çabası içinde olanlara gerek yurt ve gerekse çapında şöhret kasanmış değerli edip ve şairlerimizin gerekse genç neslin yazı ve şiirleriyle karşı koymak mecburiyetinde olduğumuza inanıyoruz. Bahçe'de ki renk, çiçeklerle hep birlikte meşgul olmak olgunlaşan meyveleri birlikte seyredip paylaşmaktan engin bir haz duyacağız.“diyor Erdoğan Ünver. İşte bu amaçlarla ikinci kez yola çıkan BAHÇE dergisi ancak 29 sayı devam etmiştir.
 
Erdoğan Ünver bir de BAHÇE şairlerini ve yazarlarını şu satırlarla belirtmeye çalışıyor: Mehmet Zeki Akdağ, Yahya Akengin, Bahaeddin Albayrak, Saliha Anıl, Vehbi Cem Aşkun, Saniye Atasoy, Osman Atilla, Yahya Benakay, Ali Rıdvan Bülbül, Güner Ceylan, Kemal Süha Esen, Feridun Evrensel, Nahit Güçlü, Yıldız Güngör, Itır Gürdemirel, Ayhan İnal, Hasan Kaya manioğlu, Nahit Öğünç, İsmail Ali Sarar, Fikret Sezgin, Ahmet Metin Şahin, Ahmet Uğuralp, Oya Uysal, Halide Nusret Zorlutuna. İbrahim Minnetoğlu, İbrahim Aslanoğlu, Necdet Buluz, Abdülkadir Güler, Mahir Canova, Muin Feyzioğlu, H. Fethi Gözler, A.Vehbi Ecer, İsa Kayacan, Güzide Taranoğlu, İrfan Ünver Nasrattınoğlu, Cahit Öztelli, Nail Tan, Kamil Toygar, Müjgan Üçer ve Mehmet Selim Karaca, Hüseyin Yurdabak, Ferit Ragıp Tuncor ve Abdullah Satoğlu gibi isimlerden söz ediyor.
 
Hüseyin Yurdabak, Erdoğan Ünver ve Abdullah Satoğlu’nun ortaklaşa hazırladıkları Bahçe Şairleri Antolojisi’nde ise 27 şair yer alıyor. Bugün bunların 17’si ne yazık ki yok aramızda. Antolojide yer aldıkları sıraya göre adlarını yazıyorum:
 
Basri Gocul, Kemal Çoruh, Ferit Ragıp Tuncor, Enver Tunçalp, Coşkun Ertepınar, Mehmet Çakırtaş, İbrahim Minnetoğlu, Sabahattin Çankaya, Halil Soyuer, Mehmet Gökova, Güzide Taranoğlu, Basr imece, Ahmet Tufan Şentürk, Erdoğan Ünver, Mehmet Turan Yarar, Ahmet Yüzendağ, Aydoğan Onursal, Cevdet Aslangül, Şahinkaya Dil, Ali Haydar Karahacıoğlu, Hüseyin Yurdabak, Yekta Güngör Özden, Abdullah Satoğlu, Hüseyin Çelikcan, Gürünlü Âşık Gülhani, İlkan San ve bu satırların yazarı Abdülkadir Güler antolojide yer alanlar arasında.
 
Antolojide şairlerimizin resimleri, özgeçmişleri, eserleri ve şiirlerinden üçer, dörder örnekler vermişlerdir. Yerimiz müsait olsaydı şairlerimizin şirinlerinden bir iki dörtlük vermek isterdim.
 
Bahçe Şairleri Antolojisi’nde yer alan 17 şairimizi öbür dünya göndermiş bulunuyoruz.Mekanları cennet olsun diyorum. Onları saygıyla verahmetle anıyoruz. Çoğunu yüz yüze gördüğüm şairlerdi. Bir Halil Soyuer’i, bir İlkan San’ı, Bir Basri İmece’yi, Sabahattin Çankaya’yı, Osman Atilla’yı, İbrahim Minnetoğlu’nu, Ferit Ragıp Tuncor’u, Enver Tunçalp’ı, Coşkun Ertepınar’ı unutmak mümkün müdür? Hüseyin Yurdabak’ı, Erdoğan Ünver’i, manevi babam olarak tanıdığım ve sevdiğim Ahmet Tufan Şentürk’ü unutmak mümkün müdür? Hepsini rahmetle ve saygıyla yâd ediyorum, mekânları cennet olsun diyorum.
 
Bu eseri Türk Edebiyatına kazandıran ve hazırlanmasında emeği geçen Erdoğan Ünver ve HüseyinYurdabak'a Allah'tan rahmet , Lale şairimiz sevgili kadim dostum Abdullah Satoğlu’na da uzun ömürler ve sağlıklı günler diliyorum.
 
 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..