- Kategori
- Ekonomi - Finans
Bankacılık Kanunu'nda 'dosya masrafı' tanımlaması yok!..

Bir önceki yazımda ‘Bankacı-tüketici iletişimini’ ‘sosyolojik’ perspektiften irdeledim.
Şimdi çalışmamıza ‘finansal’ ve ‘hukuki’ bakış açısıyla devam edeceğim.
Amacım, bankalar karşısında ‘tüketici çıkarlarını’ ‘koruyup,’ ‘ kollamak’ amacıyla onları ‘doğru yol’ üzerine yönlendirmektir.
Öncelikle ‘Doğru yolun’ ilk basamağında “Tüketici Sorunları Hakem Heyetlerinin Çalışma Usul ve Esasları’nı” irdeleyelim mi?
Bankanızdan satın aldığınız ‘ev,’ ‘otomobil,’ ‘sağlık,’ ‘tatil’ ve ‘eğitim’ kredileri ile kullandığınız ‘ATM,’ ‘MasterCard’ ve ‘VISA’ kartları ile ilgili ‘hizmet masrafı’ konusundaki sorunlara çözüm üretmekte bankanız ‘yükümlülüğünü yerine getirmiyor veya getiremiyorsa;
- Her şeye rağmen sonuç alamadıysanız müşterisi olduğunuz bankanın bulunduğu yerde;
- Tüketici Sorunları Hakem Heyeti ile
- Tüketici Mahkemelerine başvurmalısınız.
Sorunun çözümü için Tüketici Sorunları Hakem Heyeti’ne başvurunuz zorunludur . Tüketici Sorunları Hakem Heyeti kararına on beş günlük süreç içinde itiraz yapılmadığında, bu karar kesinleşecektir .
Değeri 1.161.67.-TL. altındaki uyuşmazlıklar için yapılan başvurularda verilen kararlar bağlayıcı nitelik taşımaktadır .
Değeri 1.161.67.-TL. üstündeki uyuşmazlıklar için Hakem Heyetlerine başvurulabileceği gibi Tüketici Mahkemesine de başvuru yapılabilir.
Bu halde Tüketici Hakem Heyetinin kararı delil niteliği taşıdığından bağlayıcılığı bulunmayacaktır.
Bu nedenle özellikle ‘tüketicinin’ aleyhine verilecek karara karşı tekrar Tüketici Mahkemesi’ne başvurulması gerekecektir.
Tüketici Hakem Heyetleri’nin bankalara yaptırım gücü olmadığını ve sadece tüketiciye yol gösterici olduğunu sananlar, ‘banka mağdurlarını’ sorunun çözümünde yanlış yönlendirmiştir.
Tüketici Hakem Heyetlerine yapılan başvurularda bilirkişi ücreti dahil herhangi bir ücret alınmaz .
Tüketici Mahkemeleri’ne açılacak davalar resim ve harçtan muaftır .
“Bankacılık Kanunu’nda; ‘yapılan işlemlerden dolayı bedel(ücret) alınabilir’ maddesi bulunmaktadır. Ancak Kanunda ’dosya masrafı’ adı altında bir madde yer almamaktadır.
Bankalar tarafından çeşitli adlar altında ‘komisyon,’ ‘istihbarat’ ve ‘dosya masrafı’ olarak tüketiciden ‘hizmet ücreti’ alınmaktadır.
Fakat 4077 Sayılı “Tüketicinin Korunması Hakkında Kanuna” göre bankanın ‘hizmet ücret listesini’ ilan etmesi zorunludur.
Bankalar faiz dışında aldıkları her ‘ücreti’ ‘tüketici’ ile ‘karşılıklı görüşmelidirler.’
Bankanın sözleşmesi ‘önceden hazırlanmış’(bastırılmış)‘standart’ ‘belge’ olmamalıdır .
Banka yetkilileri ‘sözleşme öncesi’ ‘karşılıklı özgür irade beyanıyla’ ‘hizmet ücretini’ veya ‘dosya masrafını’ ‘tüketici’ ile BİRLİKTE BELİRLEMEK ZORUNDADIRLAR.
Yoksa 4077 Sayılı Kanunun 6. maddesi uyarınca ‘haksız şart’ uygulandığı gerekçesi ile banka ‘dosya masrafını’ ‘tüketiciye’ ‘GERİ ÖDEMEKLE’ YÜKÜMLÜDÜR.