Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

09 Şubat '12

 
Kategori
Sinema
 

Berlin Kaplanına eleştirel bakış

Berlin Kaplanına eleştirel bakış
 

Eğer bir Almanı Kalpten gitmesini istiyorsan, ona sürpriz plan yap!


Ata Demirer’in başrolde oynadığı filmi ‘Berlin Kaplanı’  bundan yaklaşık 12 gün evvel, 27 Ocakta vizyona girdi. Daha ilk haftasında, 900 bine yakın insanı sinema salonlarına çekmeyi başardı.  Filmin konusu, Almanya’da yaşayan eski bir profesyonel boksörün hikâyesidir. Kariyerin sonlarında pek de parlak olmayan performansı yüzünden, istemediği kararlar almak zorunda kalır. İşte bu yüzden, hayata tutunmak için bir mucize beklemektedir. Filmin türü, komediden ziyade dramdır.

Hayal kırıklığı 

‘Eyvah Eyvah’ filmlerini izlemiş biri olarak biri olarak,  arkadaşımın ödediği bilet parasına yazık oldu diye üzüldüm. zira benim beklediğim ‘Berlin Kaplanı’ başkaydı. Doğal olarak, Ata Demirer’in filmine giden herkes gülmek ve eğlenmek ister. Oysa ‘Berlin Kaplanı’ insanı güldüren değil gülümseten bir film. Özeleştiri yapmak gerekirse, benim gibi ‘Eyvah Eyvah’ tadını arama düşüncesiyle gidenler hayal kırıklığına uğruyorlar. Kısacası beklentiyi düşük tutmak gerekir. ‘Berlin Kaplanı’, ‘Eyvah Eyvah’ filmlerin popülaritenin altında ezilmiş.

Eğer bir Almanı Kalpten gitmesini istiyorsan, ona sürpriz plan yap!

Dramatik bir içerik taşıyan konu, Türk- Alman kültürel farklılıklarının altını çizmiş. İzleyenler bilir. Köpek bakıcısı Kaplan ve Alman kadını arasındaki bir diyalog var ki muhteşem olmuş. Bunun dışında tek beğendiğim şey, Ata Demirer’in oyunculuğudur. Şiveli Türkçesi, saflığı, sempatikliği ve iyi niyetli olmasından anlaşılıyor ki, Ayhan Kaplan hem Türkiye’ye hem de yaşadığı ülke Almanya’ya yabancıdır. Filmin diğer karakterleri Ayhan Kaplanın gölgesinde kalmış. Hele sevgilisi rolünde oynayan Nihal Yalçın, bir türlü ortama uyum sağlayamamış. ‘Kurtuluş Son Durak’ setinden fırlayan Nihal Yalçın, aynı psikolojiyle kamera karşısına çıkmış. Öte yandan, filmin başı ile sonu arasındaki bir kopukluk da dikkatlerden kaçmıyor.

Ortak Özellik

Türk sineması hakkında çok derin bilgiye sahip olamamakla birlikte, geniş izleyici kitlesine hitap eden filmlerin ortak bir özelliği vardır. Genel olarak, senaryolar oyunculara göre yazılıp çiziliyor. Yani önce oyuncu seçiliyor, sonra ona göre uygun senaryo ve kurgu hazırlanıyor. Bu yüzden senaryo başta olmak üzere, tüm aşamalar ikinci plana düşüyor. Bu tür filmlerde başrol oyuncusunun işi daha da zor. Zira seyircinin tüm beklentilerini tek başına göğüslemek zorunda.  Özellikle Türk komedi filmlerin başrol oyuncuları kamuoyun yakından tanıdığı isimler olduğu için, seyirci sadece oyuncunun rolüne bakar ve karar verir. Hatta böyle durumlarda filmin ismi bile işlevselliğini yitirir.  Filmler, başrol oyuncusunun ismiyle anılmaya başlarlar. Örneğin,  seyirci ‘Yahşi Batı’ filmini kastederek, Cem Yılmaz filmi diye söze başlar.  Yönetmenler ve Yapımcılar, her ne kadar film eleştirmenlerin, eleştiri okların hedefi olursa olsun, en fazla karı elde ederler. Zira bunlar kime hitap edeceklerini çok iyi bilirler. Bana göre bu taktik, ekonomik anlamda anlaşılabilir olsa da, uzun vadede Türk sinemasına zarar verebilir.

 Seyit CELAL

 
Toplam blog
: 16
: 1326
Kayıt tarihi
: 16.06.11
 
 

1986 da Afganistan’da doğdum. Mart 2008’den beri TRT’de gazeteci olarak çalışıyorum. ..