Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

26 Kasım '10

 
Kategori
Edebiyat
 

Bir edebiyat emekçisi Abdülkadir Güler

Bir edebiyat emekçisi Abdülkadir Güler
 

Aşağıdaki yazı şair ve yazar Oyhan Hasan Bıldırkı tarafından yazılmıştır. O.Hasan Bıldırki, ile uzun yıllar Söke İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü'nde ( 1985-1993) yılları arasında birlikte çalıştık, Söke Ovası'nda at koşturduk. Oyhan'ın yayımlanmış bir çok kitabı vardır. Şiirler, öyküler ve denemeler. Aynı zamanda iyi bir eleştirmendir. Benim için yazdığı yazıdan dolayı ayrıca teşekkür, ediyor, bu güzelim yazısını geçmiş günlerin anısına siz değerli Milliyet Blog arkadaşlarımla paylaşmak istiyorum. / A.GÜLER.

Oyhan Hasan Bıldırki tarafından yazıldı.
Çarşamba, 28 Temmuz 2010 19:53

“Kahve acı, sohbeti tatlı:” (AGEHBU, s. 55)

“İşleyen demir ışıldar.”
“Çalışanın elması kızarır.”

Bu iki söz, sanki biraz da kadim dostum Abdülkadir Güler için söylenmiş. O, bir edebiyat delisi. Yazdıklarını ya da yazılanları başkalarıyla da paylaşabilmek için, bütün günlerinin bazı saatlerini PTT önlerinde geçirir. Çok kere düşünmüşümdür; acaba Güler “zorunlu” PTT abonesi mi diye? Zarflayıp pulladığı “gönderi” lerinden hemen hemen Türkiye’nin bütün şehirlerinin PTT’leri paylarını almıştır. Yeter mi? Sanmam! İtalya, Azerbaycan ve öteki ülkeler de de onun mektuplarının rüzgârı esmiştir. Bu tutum, Güler’e vazgeçilmez huy olarak yapışmıştır.

Erciyes Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü öğrencilerinden Aydınlı Merve Nur Usluer’in “ABDÜLKADİR GÜLER’İN ESERLERİNDE HALK BİLİMİ UNSURLARI” adlı kitabını görünce, aynama yansıyan bir Abdülkadir Güler tanımını, yukarıdaki paragrafta yazmadan geçemedim.

Merve Nur Usluer, tez danışmanı Dr. Bayram Durbilmez’in yönlendirmesiyle hazırladığı kitabında Abdülkadir Güler’in edebî hayatının bir yönünü; “Hayatı ve Eserleri, Eserlerinde Halk İnanışları, Halk Edebiyatı, Bayramlar ve Töreler, Yöresel Sözler, Aldığı Ödüller, Hakkında Yazılanlar Üzerine Tematik Bir İnceleme” başlıkları altında ulaşabildiği kaynakların ışığıyla incelemiştir.

Usluer, Güler’in kitaplarında -daha çok Mardin Folkloru Gelenekler / Görenekler- rastladığı halk bilimi unsurlarını özellikle konuyla ilgili tanımlarını vererek sıralamış fakat nedense onlardan örnekler vermekte cimri davranmıştır. “Tekerleme” başlığı altında “Köstek Kesme Geleneği” sadece isim olarak verilmiştir. (AGEHBU, s22) Bu gelenek, Aydın’da da var. Hatta Türkiye’nin bütün bölgelerinde de güncelliğini sürdürüyor. Fakat bu, “Köstek Kesme Geleneği” nedir? (AGEHBU, s. 49’daki) örnekleme yetmiyor. Ah, keşke açıklansaydı… “Saç Kesme Töresi” gibi.

“Tek erkek çocuğu olan ailelerde, çocuğun saçları tam 7 yaşına değin kesilmez. Saçlar uzar ve belik yapılır. 12 belik şeklinde olması, çocuk için uğurlu olacağı anlamına gelir. Hatta bu durumda olan bazı aileler, çocuklarını 7 yaşına kadar yıkamazlar.” (AGEHBU, s. 45)

“ABDÜLKADİR GÜLER’İN ESERLERİNDE HALK BİLİMİ UNSURLARI” adlı kitap, Güler’in sanatı hakkında ön ipuçları veren güzel bir eser. İleride Abdülkadir Güler’i daha geniş olarak inceleyecek olanlar için ilk başvuru kaynakçası olacaktır.

Âşık Geylâni’yi öğrenmek mi istiyorsunuz, -pardon, Geylâni mi dedim- bir edebiyat emekçisi olan Abdülkadir Güler’i tanıtmak için ilk kapılardan biri olan “ABDÜLKADİR GÜLER’İN ESERLERİNDE HALK BİLİMİ UNSURLARI” tezini hazırlayan, Merve Nur Usluer’i kutlarken, Geylâni’den bir dörtlüğe kulak vermenizi isterim:

Gelyâni’yim, gül âşığı
Gönlümdeki sarmaşığı
Kınalı Konya kaşığı
Gül üstüne gül üstüne.

****


O.Hasan Bıldırki / Son Güncelleme: Pazar, 15 Ağustos 2010 08:42.

NOT: Oyhan Hasan BILDIRKİ doğru söylüyor. dün PTT'ye iki kitap, bir mektup, yedi gazete ( SÖKE EKSPRES) ve üç dergi ( Sarızeybek , Beşparmak) 'ı postaladım. Akşam eve döndüğümde cebimde ekmek alacak param kalmamıştı. Söz aramızda, aman bizim evdeki Köroğlu duymasın. ( A.GÜLER )

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..