Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 
 

Nedim Bahçekapılı

http://blog.milliyet.com.tr/fikih

12 Ocak '21

 
Kategori
Üniversitelinin Sesi
 

Bir garip durum.

Bir Garip Durum.
 
Son günlerde bizim İlahiyat camiasında Kur’an etrafında hararetli tartışmalar yaşanıyor.
 
Tartışmalarla ilgili bazı videolara  göz attım. İşte kulağıma kalanlar:  
(Traktüs, Oximoron, Teleoloji, Deontoloji, Fideist, Teoloji, Sedanist, Profan, Henetoist, Teosentrik, Spinoza).
 
Bu terimler  bunca büyük alimi-mütefekkiri yetiştiren 1400 yıllık İslam Medeniyet havzasına ait değil.  Bu medeniyetin bir dili, terimleri-ıstılahları vardı. Son dönemlerde kendimize öyle bir yabancılaştık ki, bize ait düşünce, inanç ve duyguları Batı’nın düşünce kalıplarıyla ifade etmeye pek meraklı  ilahiyatçılar yetisti aramızda.  Kelimeler, lafızlar fikirleri taşıyan kaplar-kalıplar mesabesindedir. Batı nın kalıplarıyla terimleriyle konuşanlar Batı’nın beyniyle düşünür. İşte bunun için bizim tefsir profesörümüz     “Ben de bir tarikata mensubum ve benim de bir pirim, şeyhim var. Benim şeyhim Spinoza’dır.”  diyor.
 
Bir müslüman aydın elbette bütün düşünceleri  inceler, okur  ama Mevlana’nın dediği gibi "Pergelin iğneli ayağı sabittir benim dinimde, ama diğer ayağıyla yetmiş iki milleti dolaşırım". 
 
Pergelin sabit ayağını inancımız-Kitabımız temsil eder.
 
Bu tartışmalar bir hatıramı aklıma getirdi. Sene 1990 lar. Nasır Ebu Zeyd diye bir zat Mısır’dan Hollanda’ya   geldi. O da Mısır da benzer laflar etmiş,  Kur’an ın Hz. Muhammed’in yaşadığı bazı aşkın tecrübeler sonucu ortaya koyduğu metin olduğunu söylemiş ve çok büyük tepki görmüştü. Batılılar O na kuçak açtı, zira onlar böyle adamları sever. Leiden Üniversitesinde kürsü verdiler, maaşa bağladılar. Tanışma fırsatım oldu. Bir seminerinde papazların kendisini nasıl huşu içinde dinlediklerine şahit oldum. Namaz vakti bir kaç müslüman namaz kılmak için müsait bir yer ararken O’nun papazlarla tatlı sohbeti devam etti. Zira muhataplar Kur’an metninin oluşumunu Hz. Osman dönemine kadar uzatma taraftarı idi. Öyle ya Kur’an’ı hak kitap Hz Muhammed i Peygamber kabul etmeyenler için bu gayet doğaldı.
 
Spinoza'yı merak edenler için söyleyeyim; 17. Yüzyılda yaşamış Yahudi filozof. Yahudiler tarafından ateistlikle suçlanmış ve cemaatten dışlanmış.
 
Toplam blog
: 13
: 110
Kayıt tarihi
: 05.01.21
 
 

Özgün düşünceye saygılı, bilimsel kriterlere riayet etmek prensibimdir. Tarih felsefesi, hukuk ve i..