Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 
 

Sonsuzluk (Osman Özeker)

http://blog.milliyet.com.tr/yasev

29 Temmuz '08

 
Kategori
Anılar
 

Bıyık Emmim

Bıyık Emmim
 

BIYIK EMMİ

Anadolu insanı lakabıyla anılır. Kişilere takılan bu lakap oinsanların günlük yaşantı biçimlerinden tavır ve davranışlarından özelyeteneklerinden kaynaklanır.

Kimilerineise bu lakaplar dededen, babadan geçer. Soyadı kanunundan öncede toplumda kabulgörmüş resmi işlemlerde bu lakaplar yer almıştır. Koçi bey, Çakı Ali Efe, Zübükzade Ahmet bey, Kel Aliço gibi…

Soyadıkanunundan sonrada insanlar yine lakaplarıyla anılmaya , yaşamaya devam etmişlerözellikle; kimlerden olduğunu öğrenmek istediğiniz zaman lakap, soyadından dahaönemli bir yer tutmuştur.

Üniversiteyıllarında tatil dönemlerinde memlekete gider, ara sırada anadolunun vazgeçilmez kültürü olan kahvehanelere uğrardım.

Yine böylebir günde memleketim ve baba ocağı olan Konya’ nın yeşil ve şirin ilçesi Ereğlide bir kahvehaneye uğradım..1970 ve 1971 yılları ve o yılların bize verdiği gençlikle, moda olan uzun saçlı bir delikanlı olarak otururken yan tarafta ki yaşlı amcauzun süre beni süzdükten sonra ; “Evlat sen kimlerdensin?” diye sordu. Benkendimin dilimin döndüğü kadar kimlerden olduğumu anlatmaya çalıştımsa da birtürlü başarılı olamadım. Bu arada babamın bir lakabı vardı. Bir türlüde bulakabı söylemek içimden gelmiyordu. Lafın daha fazla uzamaması için son çarebabamın lakabıyla kimlerden olduğumu anlatmaya karar verdim.

“Emmi tanır mısın, tanımaz mısın bilmem ama ben Keş Cemal’inoğluyum, amcama da Bıyık Nail derler.”

Yaşlı amcaoturduğu sandalyeden ayağa kalktı beni bir müddet süzdükten sonra : ”Oğlum bunları baştan söylesene sen! Nediye beni uğraştırırsın? Sen bizim Keş Cemal’in oğlusun demek ki. Ben seni çokiyi anlıyorum. Babanın lakabı seni rahatsız etmiş. Bak evlat ben sana biröğütte bulunayım; bizim buralarda her insanın bir lakabı vardır. Herkeslakabıyla anılır. Ancak insanların lakabına bakıp sakın aldanıp da yorumyapma.”

Yaşlıemmimin sözlerini algılamaya çalışırken bu kez yine ortaya atıldı : “Evlat hiçkızarıp bozarma benim lakabım ne biliyor musun? Bana da kırık dölü Sami derler.Şimdi benim lakabıma bakıp yorum yapmaya kalkarsan aldanırsın. Zira benimanamda belli babamda ancak çocukluğumda çok yaramaz, haşarı olduğum içinarkadaşlarım bana bu lakabı takmışlardı.

İnsanlarayakıştırılan bu lakaplar benim hep ilgimi çekmiş , önce kendi sülalemdekiinsanların lakaplarını araştırmaya ve yorum getirmeye çalıştım.Bu çalışmaylailgili aklıma gelen akraba lakaplarından bazılarıysa “ Deli Fadim , HabasıSökük , Üveyik , Koç dölü , Koreli , Pinti İbrahim , Şıhlı , Yuva , Gödelek , Con Çavuş , Cum cum Mehmet, Pamuk dede….”

Akrabalar arasından bugün bahsetmekistediğimse amcam, yani namı değer Bıyık emmim:

Bıyık emmimbugün 82 yaşına rağmen halen dimdik ayakta durabilen, 1960lardan kalan “Bissan”marka bisikletiyle çarşı pazar gezebilen bir çınar. Bıyık emmimin en büyüközelliği avcılık ve toprakla uğraşması. Bıyık emmim için hayat “ avcılık, doğayla bütünleşmek ve toprakla uğraşmaktan ibaretti.” Bunun dışında yaşayaninsanların hayatları onun için yaşanmış sayılmazdı. Yaklaşık otuz dönümbahçesinde her türlü meyveyi bulabilir ve tadına bakabilirsiniz.

Atatürk’ünTürk ekonomisine büyük katkı sağlayacağını düşünerek kurdurduğu Sümer bankfabrikalarından biri olan Ereğli Sümerbank bez fabrikasında yıllarca işçiolarak çalıştı.

Bizimçocukluk yıllarımızda 1200–1500 kişinin çalıştığı bu fabrika “ özelleştirilmekapsamında” diğer Sümerbank fabrikalarının da olduğu gibi özel sektöre satılmışşimdilerde ise 50–60 kişinin çalıştığı sıradan bir özel sektör fabrikasıolmuştur.

SizlereBıyık emmimle ilgili birkaç dipnot da vererek yazıma devam etmek istiyorum.

Emmimi“Bıyık Emmi” yapan onun yıllardır büyük özen ve itinayla koruyup kolladığıbıyıklarıdır. Bıyık malzemesi bulamadığı zaman ceviz ya da fındığın içiniyakarak bıyıklarını boyama ve beslemeye alır, her gün itinayla sanki birbebekle ilgilenir gibi bıyıklarına gözü gibi bakardı.

Bıyık emmi hayatı boyunca hiç ilaç kullanmamış, hiç doktora gitmemiş bir insan. Her zaman der ki “ Biz doğa adamıyız, biziilaçlar hasta eder asıl “ der. Doktorları da oldum olası sevmezdi zaten. Onundoktoru doğasıydı çünkü. Bıyık evinden ve sofrasından sarımsağı hiç eksiketmemiş bir insan. Halen bu yaşına rağmen günde bir diş sarımsağı sabahlarıilaç niyetine içen ve bu sarımsağın içini temizlediğine inanan bir insandır.

Bıyık emmiilerlemiş yaşına rağmen halen av ve doğa aşkından vazgeçmeyen, bisiklete binen, toprağıyla ve meyveleriyle uğraşan, bıyıklarına gözü gibi bakan birisidir.

Bıyık emmimyurdum insanının binlerce örneğinden sadece bir tanesi.

Daha niceuzun yıllara bıyık emmi….

SONSUZLUK

( OSMAN ÖZEKER)

 
Toplam blog
: 287
: 3107
Kayıt tarihi
: 11.07.08
 
 

1949 Konya Ereğli doğumlu olup, halen İzmir'de oturmaktayım. A.Ü. Eğitim Fakûltesi mezunuyum  Ata..