Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

30 Ekim '13

 
Kategori
Haber
 

Boğazda boş tanker arıza nedeniyle demir attı

Boğazda boş tanker arıza nedeniyle demir attı
 

Milliyet'in flaş haberine göre, İstanbul boğazında bir boş tanker, arıza nedeniyle demir atmış.
 
 
Boğazda demir atmanın riski şu. Akıntının da şiddeti ile geminin demiri zemini tarar ve sürükler, bu kuvvet de zeminde eğer kablo ve boru (internet, yüksek gerilim hattı, su borusu) filan varsa bunlara büyük zarar verebilir. Denizden faydalanan insanlar, çevre ve toplum/ülke bundan büyük zarar görebilir. Ülkenin dış dünyada imajı medya haberleri ile bir anda sarsılabilir.
 
Süper Tankerlerin 15 ton kadar demirleri olabiliyor, Süez kanalından geçebilen gemi türlerinin (Suezmax) ise 12 ton kadar.  Deadweight'leri ise 150 bin ton DWT kadar. Normal ağırlıkları 48-50 bin ton ham demir,  gross tonajları ise 80 bin ton kadar. Gemi demiri, işte bu kadar ağırlıklığı yer çekimine dik olacak şekilde 12 ton kadar ağırlıkla (hem demir ucu hem de baklalardan oluşan zincir ağırlığı ile) durdurmaya çalışıyor.  Tabii deniz yüzeyinin akıntısı, rüzgar gibi dış etkenler gemiyi sürükleyebiliyor. İstanbul Boğazında da dip akıntısı var. Demir atsan bile  bu etkenler gemileri kıyıya doğru sürüklüyor. Böyle her sene, pek çok olay meydana geliyor İstanbul Boğazında.
 
Bu demirler öyle basit demirler de değil. Bir baklası bile devasa bir şey. Uç demir ile zincir ağırlıkları ise koca koca gemileri durduruyor.
 
Öyle her yere de demir atamıyorsunuz, çok acil durumlar olması lazım. Demir atmak için limanlardan izin almak gerekiyor.
 
İşte son olayda Fatih Sultan Mehmet Köprüsünün altına demir atınca fiber optik internet kablolarından biri kopmuş. Bu olayın Marmaray üzerinde olması çok ciddi bir risk teşkil ederdi. Tabii Marmaray'ın deniz zemini üzerinden gidiyor olmasının riski her zaman mevcut. Mesela bir gemi tam üstünde de batabilir veya kötü niyetli kişiler terörist eylemlere de girişebilirler. Bu nedenle Marmaray'daki tüm riskler önceden görülerek, belirlenmeli ve ivedilikle bir acil durum planı hazırlanmalı.
 
Tam da Marmaray açılmadan bir gün önce bu olayın olması da çok garip bir tesadüf.
 
Marmaray da bildiğim kadarıyla deniz zemini üzerinden geçecek şekilde tüp geçiş olarak projelendirildi.
 
Böyle bir durumda yarın bir gün Marmaray bölgesinde benzer bir durum yaşanırsa, Marmaray'ın dolayısıyla  geçiş yapmakta olan insanların güvenliği ne olacak ?
 
Acaba bu projeyi yapanlar bu riskleri daha önceden gördüler mi? Toplumumuz bunu proje safhasında sorgulayabildi mi?
 
Yine Avrasya tüneli yerin altından tünel yapımı ile geçecek diye yazılmıştı, belki de Marmaray Tüp geçişinin çekinceleri buna yol açtı.
 
Dilerim ileride Marmaray'ın başına böyle tatsız işler gelmez. Marmaray gibi projelerin sayısı çeşitlenerek daha da artar. Örneğin yapılması düşünülen 3. köprü üstünde de bir demir yolu olacağı söyleniyor. Demiryolu geçişi olarak Marmarayı tek bırakmamak lazım. Mutlaka başka alternatifi de olmalı. Çünkü Marmaray çok ciddi bir proje ve dünya ticaretini derinden etkileyecektir. Çin'den Avrupa'ya kesintisiz 1 haftada mal getirmek bütün ticareti ve yaşamı derinden etkiler. Bu aynı zamanda Doğu ile Batı arasındaki etkileşimi daha da artıracak ve yakınlaşmayı sağlayacaktır.
 
Marmaray'ın ülkemize ve insanlığa hayırlı uğurlu olmasını diliyorum. Ama riskleri de çok iyi düşünmekte, analiz etmekte fayda var. Yine Kıbrıs'a Türkiye'den boru hattı  ile yerin altından su getirilecek, bu da benzer bir risk içeriyor. Bu riski dağıtmak lazım. Deniz zeminine tek bir boru hattı döşemek yerine pek çok boru hattıyla bu işleri  yapmak lazım.
 
Bu arada, Ankara metroları da 29 Ekim'de güya açılacaktı ama hala daha bir ses yok, demek ki ya yetiştiremediler ya da takdik gereği seçimlere yakın bir zamanda  açmayı planlıyorlar.
 
Bu Ankara metroları da Bolu Tüneli gibi oldu. Bir türlü senelerdir açılamıyor. Açılsa da trafik Ankara'da biraz daha rahatlasa artık.
 
*
 
Bir kaç gemi bilgisi;
 
Sınıf                                                                                Detveyt tonaj (dwt)
Aframax ("Süpertanker" sınıfından çıkmıştır)        80.000-120.000
Suezmax ("Süpertanker" sınıfından çıkmıştır)      130.000-160.000
VLCC                                                                              200.000-320.000
ULCC                                                                              > 320.000
V Plus                                                                              > 440,000
 
 
Deadweight Hakkında;
 
Uluslararası deniz taşımacılığında kullanılan bir ağırlık ölçü birimidir. T.C.Başbakanlık Denizcilik  Müsteşarlığı tarafından Türkiye ve Türkçede detveyt olarak kullanılır.
 
Kısaltması dwt şeklindedir. dwt, bir geminin taşıyabileceği en çok ağırlık olup, ham yükün, yakıtın, suyun, kumanyanın, yolcu ve gemi adamlarının kendilerinin ve eşyalarının ağırlıklarının toplamıdır,
 
Bir geminin su kesimine kadar taşıyabileceği yük.
 
Denizcilerin aralarında, çalıştıkları geminin büyüklüğünden bahsederken kullandıkları birim.
 
 
Toplam blog
: 648
: 2341
Kayıt tarihi
: 13.09.11
 
 

1995 ODTU Fizik Lisans, 1998 ODTU Fizik Yüksek Lisans (Biyofizik)  mezunuyum. Özel sektörde kalit..