- Kategori
- Deneme
Borçlu ve Gururlu!
Borç kendi kaynaklarıyla yapmaya muktedir olunmayan bir işi başkasının kaynaklarını kullanarak yapmaktır. Bu elbette her zaman iş olmaz, günümüzde çoğunlukla sürekli borçlular kişiler, halklar, toplumlar ve elbette devletler tüketimlerini finanse edebilmek için de borçlanırlar. Borçlanan bir insan, alacaklıya ki alacaklı zamanında bir şekilde yememiş, içmemiş para biriktirmiştir; alacaklıya bir anaparaya ek olarak bir miktar para ödeyerek, aldığından daha fazlasını geri öderken, alacaklı ise parasının kirası almış olur.
Bir insan ya da bir toplum neden hep borçlu olur da borç veren olmaz bunun cevabı kültürünün baskın ya da baskılanan olmasında gizlidir. Etkilenen kültür; her daim daha fazla bağımlılık izleri taşır. Bağımlılıklar ise pahalıdır, pahalı oldukça da bu bağımlıkları başka bağımlılıklar izler. Dolayısıyla sürekli savrulan insan ya da toplum sabit kölelikten günümüzde toplumsal köleliğe doğru evrilmiş olur ki sizin kişi olarak bağımsız olmanızın bir önemi bu durumda hiç mi hiç önemli değildir, toplum ülke bağımlıysa sizin yapabileceğiniz en fazla bu şekilde böyle bir yazı yazarak borçsuz bir toplum hayalini gerçekleştirmeye çalışmaktır.
Borç alan ve borç veren ilişkisini kısaca irdelemek gerekirse borç veren güçlü, borç alansa zayıftır. Borç alan kurallara uyan, kuralları kabul eden, borç verense kuralları koyandır. “Altını olan kuralı koyar” derken Amerikan atasözü; bizde “Borç yiğidin kamçısıdır” diyor. Kamçı en nihayetinde binek ya da koşum hayvanlarına layıktır. Bunu kabul etmek esasında bir yiğidin kabul edebileceği bir ceza, güdülenme aracı değildir. O halde gerçekte yiğit başkasının parasıyla gerdeğe girmeyi reddeden, çalışmak için başkasının kamçısına ihtiyaç duymayan, gelecek konusunda öngörülü davranan, iyi günde har vurup harman savurup, kötü günde kendisini, ailesini, toplumunu başkasına muhtaç eden, ihtiyaçlarını gideremediği için başkasından borçla para alan, başkasına bir şekilde gebe kalan, emir alan yiğit değil, olsa olsa öngörüsüz, bir insan tipidir ki buna da yiğit denemez. Dense dense yiğit bir koşum atı, köle denebilir.
Borç ve borçluluk durumu bir esaret şeklidir ve ancak hastalıklı derecede kültürü alacaklı tarafından kontrol edilen bir kişi, bir toplum, bir devlet borçlu olmaya özendirilebilir.