- Kategori
- İzmir
Bu kadar çile yeter!
Gerçekten bu kadar çile yeter. Kendimi bildim bileli İzmir şantiye görüntüsünden kurtulamadı. Bitmek bilmeyen alt yapı, üst yapı çalışmaları canımızdan bezdirdi. Bütün bunlar yetmezmiş gibi şimdi de ‘’Tramvay Projesi’’ gündeme geldi.
Yanlış anlaşılmasın, tramvaya karşı değilim. Çevreyi kirletmeyen modern sessiz bir ulaşım aracıdır. Avrupa’nın birçok kentinde ulaşım tramvaylarla sağlanır. Ancak o ülkelerde tramvayın kullanımı ve çağdaş revizyonu yıllar öncesine dayanır. Her ulaşım aracı, bölünen yolda rahatça ilerlediğinden trafikte sorun yaşanmamaktadır. Bisikletliler için bile güvenli yollar tahsis edilmiştir.
Tramvay denilen taşıt, yıllar önce kaldırılan troleybüsün geliştirilmiş bir türüdür.
O günleri anımsayın lütfen; troleybüsün elektrik akımı sağlayan boynuzlarının sık sık düştüğüne şahit olmuşsunuzdur. Şoför iner ve boynuzları yerine takmaya çalışırdı. Trafiğin yoğun olduğu saatlerde ise troleybüsün arkasında araç kuyruğu oluşurdu.
***
İzmir Tramvay Projesi iki güzergah olarak düşünülmüş. Biri, Fahrettin Altay Meydanı ile Halkapınar arası; diğeri de Buca hattı… İki hattın toplam uzunluğu 28 km.
İlkini inceledim. Yaklaşık on üç kilometrelik bir güzergah.
Tramvay, Fahrettin Altay Meydanı’ndaki pazaryerinden kalkacak. Vergi Dairesi’nin önünden sağa kıvrılarak Mustafa Kemal Sahil Bulvarı’na çıkacak. Sahil boyunca ilerleyerek halen otopark olarak kullanılan alanlardan geçip Konak’a ulaşacak. Konak’ta trafikle mücadele ettikten sonra Gazi Bulvarı’na sapacak. Bulvara girer girmez sola, Şehit Fethi Bey Caddesi’ne dümen kıracak. Bu yoğun caddede bir süre ilerledikten sonra Ticaret Lisesi’ni selamlayarak Cumhuriyet Meydanı’na dönecek.
Güzergahı anlattıkça içiniz daraldı değil mi? Çünkü o yolların keşmekeş halini bilmeyen yok.
Durun daha bitmedi. Tramvayımız Atatürk Heykeli’nin etrafında şeref turu attıktan sonra eski Büyük Efes Oteli’nin arkasındaki Şehit Nevres Bulvarı’na dalacak. Oradan Montrö Meydanı’na. Meydanda sola sinyal verip Lozan’a ulaşacak. Şair Eşref Bulvarı’da orta refüjü kullanarak ve Alsancak Hocazade Camii’nin önünden geçerek Alsancak Garı ile buluşacak. Garı geçip sağa, Şehitler Caddesi’ne girecek. Nihayet son durak Halkapınar göründü!
Bunları yazarken tramvayın geçeceği yollar gözümün önüne geldi. Sabah ve akşam trafiğini düşündüm. Tamam, tramvay araçların şu an kullanmadığı, otopark ya da parklardan geçecek. Ancak sorun Konak Meydanı’na yaklaştıkça yaşanacaktır. Şu an saç baş yolduran yoğunluğun içine bir de hantal yapısıyla tramvayları sokarsanız vatandaşı iyice çileden çıkarırsınız.
Sorun sadece bununla bitmiyor.
Güzergah olarak düşünülen Mustafa Kemal Sahil Bulvarı’ndaki otoparklar yetersiz de olsa işe yarıyor. Buralar iptal edilirse mevcut otopark sıkıntısı tavana vuracak. Vatandaş arabasını nereye bırakacak ? Yetkililer sıkıntının aşılması için, biri Balçova’da olmak üzere iki otopark yapılacağını söylüyorlar. Ancak inanmak çok zor. O semtteki insanların sıkıntı çekmemesi için katlı otoparkları tramvay projesine başlamadan önce yapıp bitirmek gerek.
Görünen o ki İzmirliyi yine sıkıntılı günler bekliyor. Çektiğimiz bunca çile bitmeden yenisi başlayacak. Bu güzel kenti yönetenler öncelikle giderek artan otopark sorununu çözmelidirler. Ana arterlerdeki trafiği akıcı hale getirmek için çözümler üretmelidirler. Düşünülen Tramvay Projesi ise mevcut yoğunluğu daha da artıracak ve karmaşık hale getirecektir.