Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

17 Şubat '12

 
Kategori
Beslenme / Diyet
Okunma Sayısı
266
 

Ekmek; en temel besinken neler oldu sana?

Yeni nesil gelecek 10 yıl içinde ders kitaplarında "ekmek" tanımını nasıl yapacak bilinmez ama bizim için ekmek en temel besindi ve tüm diyetlerin vazgeçilmezi 2 dilim herkesin baş tacıydı.

Bugün hala aynı şeyi söyleyebiliyor muyuz peki?

Ekmek konusunu sağlıklı beslenme sistemi içinde bir kaç açıdan değerlendirmek gerek diye düşünüyorum.

1. yediğiniz ekmeğin yapıldığı un ve katkılar,

2. vermek istediğiniz kilo miktarı,

3. ekmeğin başka hangi gıdalarla tüketilip tüketilemeyeceği.

1.    piyasada ne yazık ki doğal/kepekli/çavdarlı vs.. diye etiketlenen çoğu ekmekte buğday unu var. Yani tüm posası alınmış, ruşeyminden arındırılmış, dolayısıyla GI değeri çok yüksek beyaz buğday unu. Tabii ki bolca da katkı maddesi. Dolayısıyla %100 tam buğday/çavdar unundan katkısız pişirilmiş ekmek bulabildiğinizde neden yemeyesiniz ama ya vermek istediğiniz kilolar çoksa?

2.    Eğer vermeniz gereken kilo miktarı çok fazla ise, pankreasınızı uzunca bir süredir fazlaca yormuşsunuz demektir. Yani bir karbonhidrat bağımlısı olmuşsunuz demektir. Bağımlılığınızdan kurtulmaya çalışırken abartarak söylüyorum; malum o maddeden 1 gr. bile vücudunuza girse 100 gr.la aynı etkiyi yapacağı için hiç almamanız gerekmektedir. Bilimsel araştırmalar göstermiş ki yorulmuş, bozulmuş bir pankreasın toparlanabilmesi için ortalama 2 aylık bir süreye ihtiyaç vardır. Bu nedenle ki ekmek ilk 2 ay ve hatta vermek istediğiniz kilolar çoksa belki 3-4 ay hiç yememeniz gereken bir besindir.

3.    Diyelim ki vermek istediğiniz tüm kiloları verdiniz, artık sadece sağlıklı yaşamak için beslenmenize dikkat ediyorsunuz, o zaman da ekmeği zararını en aza indirmek için en azından sebze grubu olan en düşük GI değerli besinlerle birlikte tüketmenizde fayda vardır. Proteinler yanmak yani hazmedilmek için karbonhidrat ateşi (enerjisi) isterler (doktor olan rahmetli babam bunu "proteinler karbonhidrat ateşinde yanar kızım" diyerek ifade ederdi).  Diyelimki aynı öğünde balık ve ekmek yediniz. Balığı hazmetmek için vücudunuz o anda yediğiniz ekmeğin enerjisini kullanacağı için vücudunuzdaki birikmişlerden bir azalma olmayacağı gibi fazla yükselen insulininiz artı çıkan enerjiyi yağa çevirip depolar; sonuç kilo veremediğiniz gibi alabilirsiniz de!

Uzun lafın kısası; bol yeşillikli bir salata eşliğinde 2 dilim tam buğday ekmeği ya da domates, salatalık, biber, zeytin ve peynirden oluşan bir kahvaltının yanında 2 dilim tam çavdar ekmeği ne güzel gider, vermek istediğiniz değil de sadece korumak istediğiniz kilolarınız varsa eğer.

 

Sağlıkla zinde kalın.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 25
Toplam yorum
: 21
Toplam mesaj
: 10
Ort. okunma sayısı
: 1647
Kayıt tarihi
: 24.01.08
 
 

Annem çok dua etmiş "abisinden çok çektim ne olur bu iştahlı olsun" diye; olmuşum da.... 1 yaşınd..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster