Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

18 Temmuz '09

 
Kategori
Edebiyat
 

Elazığ ve Harput şiirleri antolojisi üzerine birkaç söz Abdülkadir GÜLER

ŞİİR ŞİİR ELAZIĞ

HARPUT ŞİİRLERİ ANTOLOJİSİ

ÜZERİNE BİRKAÇ SÖZ

Abdülkadir GÜLER

Bu yazımda, siz sanatçı dostlarıma bir antoloji’den söz etmek istiyorum. Bu kitap Elazığ (Harput) için yazılan bir şiir seçkisidir.Doğu illerimizden Elazığ, son yıllarda Hazar Şiir Akşamlarıyla şiir coğrafyamızda önemli, ciddi, etkinliklerle değerli şairlerle buluştu. Sözünü edeceğim antolojiye ben buna güldeste demeği daha uygun görüyorum. Çünkü Antoloji Fransızca bir sözcük olup (Anthologie)’den gelmedir.Ünlü şair ve yazarların, bestecilerin eserlerinden alınmış kitap veya seçki demektir. (TDK. Sözlük/say:118) Güldeste desek, sanırım daha uygun düşer. Çünkü güldeste özbe öz Türkçedir. Keşke hazırlanan bu tür şiir seçkilerinin hepsi güldeste adıyla yayınlansa, her halde bir kaybımız olmaz diye düşünüyorum.
“Şiir Şiir Elazığ”, Antolojisi’ni hazırlayan değerli araştırmacı-yazar ve şair öğretmen dostum R.Mithat Yılmaz tarafından uzun bir emek ve uğraş sonucu hazırlanmıştır. Elazığ’da Manas Yayınları yönetmeni sanatçı, gönül dostu Şener Bulut’un katkı ve girişimleriyle günışığına çıkarılmıştır. Öncelikle Elazığ’da sanat, kültür dünyamıza değerli ve kalıcı eserler kazandıran Elazığ’ın adını Anadolu’ya taşıyan sevgili kadim dostum Şener Bulut’u da burada tebrik ediyorum. Türk şiirinin başkenti diye tanıdığımız Elazığ’a, güzel ve kalıcı eserler kazandırdığı için alkışlanmaya değer bir çabadır bu... Manas Yayınlarının 7.yayınıdır. Dizgi ve sayfa tasarımı Nida Bulut, kapak tasarımı Dr.Tamer kavuran, Elazığ’da, GÜLER Matbaacılık Tesisleri'nde 2000 adet, 2006 yılında basılmıştır.Tertemiz bir baskısı vardır. Eser 439 sayfadan oluşuyor.
Eğitimci yazar R.Mithat Yılmaz’ı da biraz tanıtmada yararlı görüyorum:
Sayın Yılmaz, 1948 yılında Elazığ’da doğdu.Yurdumuzun birçok il ve ilçelerinde öğretmenlik, idarecilik yaptıktan sonra 2004 yılında emekli oldu. Halen Elazığ’da yaşamını sürdürüyor. Elazığ’da yayımlanan Günışığı yerel bir gazetede sanat, kültür içerikli yazılar yazıyor.İLESAM üyesidir. 1965’te Uluova Gazetesi, 1966’da Hisar Dergisi, 1968’de Ülkemiz Dergisi’nin, yine 1995’te TSE’nin açmış olduğu şiir yarışmalarında çeşitli ödüller almıştır.

Öğretmenlik yıllarında çıkardığı Kuşdili Dergisi, çocuk dergisinden dolayı Fırat Havzası Gazeteciler Cemiyeti’nden ödül almıştır.(2002) Şiirlerinin bir kısmını “Kuş Defteri” adını taşıyan bir kitapta topladı.(1999) Bütün güzel sanatlar gibi şiiri de bir “arayış” olarak kabul eder. Şiir konusunda konuşurken “ henüz aradığım şiiri bulamadım “ diyor. Her yıl Elazığ’da hazırlanan Uluslararası Hazar Şiir Akşamlarına katılıyor; bu alanda ev sahibi olarak dışarıdan gelen konuklara hizmet veriyor. 2004 ve 2006 yılında Hazar Şiir Akşamlarına Aydın / Söke’den katılırken onunla tanışma fırsatını da buldum. Yazdığını bir yerde yaşamaya çalışan bir gönül eridir Mithat Yılmaz.

ŞİİR ŞİİR ELAZIĞ (Elazığ- Harput Şiirleri Antolojisi)’in SUNU yazısını Prof.Dr. Ramazan Korkmaz tarafından kaleme alınmıştır. Sayın Korkmaz “Sunu” yazısının giriş bölümünde “Yaşadıkları yerlerin rüyasını gören insanlar ne aziz insanlardır; üzerinde yaşayan insanlarca rüyası görülen topraklar, ne kutsal topraklardır. Bir yere sahip olmak, onu güç kullanarak zapt etmek, elde tutmak elbette değildir.(…)

R.Mithat Yılmaz’ın derlediği bu şiirler genel olarak incelendiğinde, büyük bir çoğunluğunun " Özlem” temi etrafında şekillendiği görülür. Toprağa duyulan sevgi, ”ana” veya “sevgili” motifleriyle kişileştirilmiş ve insanla toprak arasındaki en eski var oluş bağına atıfta bulunulmuştur. Toprağın “ana” gibi kutsal bir değere dönüşmesi, insanla toprak arasındaki ilişkinin “vazgeçilmezliği”ne işaret eder.Bu ilişki, tek yönlü ve edilgen bir oldu-bittiler bütünü değil; çok yönlü ve dönüştürücü özellikleri oldan anlamlı bir vak’alar dizgesidir.

Bu yüzden R.Mithat Yılmaz’ın hazırladığı şiir şiir Elazığ adlı eser okunduğunda; beraberlikleri süresinde birbirine dönüşen iki kadim dostun ortak serüvenine tanıklık ettiğimizi duyumsarız. Doğrusu Anadolu’nun vatanlaşma serüveni, böylesi kutsal bir dönüşümün öyküsünü içerir.” diye yazıyor sayın Qrof.Dr. Ramazan Korkmaz.Bu değerli Güldesteyi( Antolojiyi) gözden geçirince sayın Korkmaz’a ben de hak verdim. Aynı görüşü ben de paylaşıyor ve de düşüncelerine yürekten katılıyordum.

ŞİİR ŞİİR ELAZIĞ Antolojisini hazırlayan sanatçı kadim dostum büyük bir emek ve yoğun bir sabırla yola çıktığını görüyoruz. Bir koca ilin ve bu il hakkında yazılmış şiirleri seçmek, kaynaklarına ulaşmak her yiğidin harcı olmasa gerek. Bu özverili bir uğraş ve fedakârlıktır. Son zamanlarda para karşılığında sözde Antoloji hazırlayanları görüyorum. Ne kadar ekmek, o kadar köfte bağlamında, sözüm ona antolojileri hazırlayanları görünce sanatımız ve kültürümüz adına üzülmemek elde değildir. R.Mithat Yılmaz bu işi para karşılığında yapmamıştır. Zaten kitap Manas Yayınları arasında çıkmış olup, sadece ederi 10 YTL’dir.

Sayın Yılmaz, seçkiyi hazırlarken Elazığ coğrafyasını, Elazığ tarihini, folklorunu, gelenek ve göreneklerini göz ardı etmemiştir. Elazığ ile ilgili yazılmış şiirleri seçerken, asıl Elazığ’ın ta kendisi olan tarihi Harput şehrini ve bağrında yetişen Balak Gazi’yi de unutmamıştır. Geniş bir yelpazede, uzun soluklu bir açıdan bakarak bu Antolojiyi gün ışığına çıkarmaya dikkat ve özen göstermiştir. Uzun bir uğraştan sonra başarılı da olmuştur. Tek kelimeyle kalıcı bir eseri, Türk edebiyatına ve Elazığ kültürüne kazandırmıştır.

Kitabın son bölümünde yer alan geniş bir kaynakçadan da yararlandığını görüyoruz. ayrıca son bölümünde Antoloji’de yer alan şairlerin adı, soyadı ve şiirlerinin adı yazılmıştır.Şiirlerin çoğunu severek okuduğumu burada belirtmek isterim., Antolojide yer alan tandık şair dostlarım da vardır.Onların Elazığ ve Harput için yazılmış şiirlerini görünce daha da sevindim ve hatta onurlandım.Yerimin darlığından şiirlerinden örnekler sunmak olası değildir. Antoloji’de 300’den fazla şair ve 400’e yakın şiirleri yer alıyor. Şairlerin bir kısmı Elazığlı, bir kısmı da Elazığ’ın dışından olanlar daha çoktur. İşte Elazığ’a, Harput’a sevdalı bir kısım şairlerin adını veriyorum:
Niyazi Yıldırım Gençosmanoğlu, Mehmet Koçdemir, Mustafa Öz, Şükrü Kaçar, R.Mithat Yılmaz, Fikret Memişoğlu, Ali Rıza Alp, Lütfi parlak, Asaf Halet Çelebi, Bedri Çarsancaklı, Yavuz Bülent Bakiler, Arif Nihat Asya, Cenani Dökmeci, Günerkan Aydoğmuş, Bedrettin Keleştimur, Osman İper, M.Önal Mengüşoğlu, Fatih Kısaparmak, Mehmet Ergönül, Berdan Karagöz, M.Murat Kuşçubaşı, Şeref Tan, Yusuf Dursun, Ömer Kayaoğlu, Mehmet Kerküklü, Abdülkadir Güler, Ahmet Otman, Göktürk Mehmet Uytun, Faruk Nafiz Gürakar, Nüzhet Erman, A.Tevfik Ozan, Dilaver Cebeci, Ali Akbaş, Abdullah Satoğlu, Abdurrahim Karakoç, Halil Soyuer, A.Murat Kuşçubaşı, Dilşad Hanım, Bekir Sıtkı Erdoğan, İzzet Altın Meşe, Hüsamettin Septioğlu, Cahit Külebi, Hüseylin Poyraz, Sevilay Sadıkoğlu, Lütfi Parlak, Mahir Gürbüz, Mehmet Zeki Akdağ ve Osman İper gibi tanınmış şairlerin şiirlerine yer verilmiştir.Tüm katılan şairlerimizin hepsini yazamadım, yazmadıklarımdan özür diliyorum.Seçmeleri rast gele yazdım.Tüm şiirleri beğendiğimi belirtmek isterim, Şiirler rastgele seçilmemiştir, seçimde dikkat ve özen gösterilmiştir. Sağ olsun sevgili R.Mithat Yılmaz beni de “Keban Türküsü” adlı şiirimle unutmamıştır. “Keban Türküsü” Keban Barajının açılışı sırasında kaleme alınmıştı. (9 Eylül 1974) Nerden nereye? Şiirim layık olduğu sayfalarda yerini aldığı için sevindim. Sayın Yılmaz’a teşekkürlerimi sunuyorum.

Sonuç olarak R.Mithat Yılmaz uzun ve yorucu bir çalışma ve araştırmadan sonra Türk Şiirimizin başkenti diyebileceğimiz Elazığ‘a layık bir güldeste / Antoloji ortaya çıkarmıştır.Bu çaba gerçekten alkışlanmaya değerdir. Keşke her ilin böylesine derli toplu bir şiir güldesteyi hazırlansa. İl il Türkiye illerinin şiir coğrafyası ortaya çıkar.İşte değerli meslektaşım R.Mithat Yılmaz, bunu Elazığ kenti için yapmaya çaba göstermiş ve de başarılı olmuştur.Tüm emeği geçenlerle birlikte eseri hazırlayan R.Mithat Yılmaz’ı ve Manas Yayınları yönetmeni Şener Bulut’u gönülden kutluyorum. Eline, diline sağlık, ömürlerine bereket diyorum. Şiirleri Antoloji’de yer alanlara uzun ömürler, aramızdan ayrılanlara da Tanrı’dan rahmet diliyorum.

NOT: Meraklısı için: Şiir Şiir Elazığ ( Elazığ ve Harput Şiirleri Antolojisi.

R.Mithat Yılmaz. Manas Yayınları: Tel: 424 -237 13 15, Belgeç: 0 424- 236 30 68.

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..