Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

10 Kasım '06

 
Kategori
Gündelik Yaşam
 

Elektrik, su ve zaman...

Elektrik, su ve zaman...
 

Karanlıktan nefret ediyorum. Evde, işyerinde, nerde olursa olsun benim bulunduğum yer aydınlık olmalı... Kayınvalidem, tasarruf amaçlı olarak avizenin ampullerinden bazılarını gevşetir. Ben gittiğimde huyumu bildiği için hemen bütün ampulleri yanar hale getirir. Aneciğim benim, sever beni sağolsun...

Sabahları bizim ev ışıl ışıl olur. Balkon lambaları hariç evin bütün ışıkları yanar. Neden mi? Can'ı okula gönderiyoruz ya...

Can'ın odası, bizim oda, salon, mutfak, tuvalet, banyo, her yer.. inanılır gibi değil.

Tüketim gözüyle bakıldığı zaman durum biraz daha farklı... Bu bir tür israf. Bulunulan mekânın aydınlık olmasını istemekle, hiç kullanmadığımız alanların ışığını yanık bırakmak aynı şey değil.

Su için de aynı şeyi söyleyebiliriz. Bir insan elini yüzünü yarım litre suyla da yıkayabilir, 10 litre suyla da... siz hangi gruptasınız?

Çeşmeyi sonuna kadar açtıktan sonra arada sırada bir avuç su alıp 3-5 dakika aynaya bakanlardan mı, yoksa avucunu doldurur doldurmaz çeşmeyi kapatanlardan mı?

Yeni nesil harcamanın her türlüsünü çok sevdiği için, çeşmeyi kapamak filan onlara zor gelir.

Biliyorsunuz aç-kapa musluklar var. Kolay ve tek bir hareketle musluğu hem açıp hem kapayabiliyorsunuz. Daha da önemlisi, elinize duyarlı, yani elinizi uzattığınız zaman suyu akan, çektiğinizde de suyu kesilen musluklar da yapıldı.

Elektrik ve su kesintilerinin sıkıntısını yaşamamış olanların bunu anlamaları zor tabii.

Öte yandan tüketimle israf arasındaki farkı da çok iyi anladığımızı sanmıyorum.

İsraf, gereksiz yere para, zaman, emek vb.ni harcama, savurganlık, tutumsuzluk demektir. Tüketim ise, üretilen veya yapılan şeylerin kullanılıp harcanması...

Eğer yoğun bir üretim varsa, bunların kullanılıp harcanması üretimi teşvik edeceği için, ekonomik bir hareket sözkonusudur. Oysa yetersiz bir malı gereksiz harcadığımız zaman, ihiyaçlarımızı gideremeyiz, sıkıntıya düşeriz.

Elektiriği, suyu, giysiyi, yiyecekleri bolca üretip tüketebiliriz. Ancak zaman bizim üretebileceğimiz bir değer değildir. O yüzden boşa geçirdiğimiz her saniye israftır. Bir daha onu geri getirmek aslâ mümkün olmayacaktır.

 
Toplam blog
: 859
: 979
Kayıt tarihi
: 21.06.06
 
 

Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi ve İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi mezunu, ekonomik..