Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

15 Temmuz '15

 
Kategori
Resim
 

E.Oktay Değirmenci

E.Oktay Değirmenci
 

130x150 cm t.ü.a.b 2013


İNSAN VE ANLAMI AÇISINDAN OKTAY DEĞİRMENCİ’NİN RESİMLERİ

Görsel algımızın biçimlenmesindeki doğaya özgü olan yan, ne denli önemli ise, algımızın içeriğini oluşturan yeni koşulların yönlendirmesi de o denli önemli. Sanat tarihi içinde insanın ele alınışını biraz düşünürsek, ilginç bir çizgi ile karşılaşırız. 20. yüzyılın son dönemine dek neredeyse figürler yer çekimine sıkı sıkıya bağlı ve bir işlev içinde ele alınır. Düşsel, mitolojik konularda bile bunu açıkça görürüz. İşlevi olmayan, ne yaptığı belirsiz bir tek figür yoktur. Hiçbir şey yapmıyorsa sanatçıya poz veriyordur. Bunu da oturuşundan duruşundan kolayca anlarız. Oysa fotoğraf imgesinin görsel belleğimize eklenmesinden ve bu imgelerin yeni olanaklara zaman ve mekan kavramlarından soyutlanarak, yalnızca kendileri olarak, soyut bir evrene yerleşmeleriyle sanattaki insan ve buna bağlı olarak varlık algısı değişti. Artık her şey olası. Her şey üst üste, iç içe bütün fizik koşulların bağlayıcılığın dışında var olabilirmiş gibi geliyor bize. Böyle görüntülerle sanat yapıtlarında karşılaştığımızda da kaynağını ve akla uygunluğunu düşünmeden benimsiyoruz.

Bu düşünceden yola çıkarak, emanet alınmış görüntülerin, ait oldukları alandaki içerikleri boşaltıldıktan sonra yeni içerikleriyle bir araya getirilmeleri de benim resmimin asıl yapısını oluşturmaktadır. Bu bir anlamada ele alınan ya da seçilen imgenin izinsiz ve biraz da saldırgan bir tavırla kimliğinin yok edilmesiyle ilgilidir. Yaşadığımız toplumsal kaos ve içeriksiz yayınlar aracılığıyla kendi kimliklerimizi yitirmemiz gibi bir durumun yeniden gerçekleştirilmesidir.

Desen çizimlerinin doğası gereği, yaptığım figürler anlık ve dürtüsel çizme sürecinin birer sonucu ve bir anın yakalanmasının ifadesidir. Her ne kadar figürlerim bu yaratıcı ihtiyaçtan doğmuş olsa da, figürleri bir grubun içine yerleştirmek bilinçli bir planlamadır. Günlük yaşama dair herhangi bir işe hizmet etmeyen, neredeyse zamandan ve mekandan arındırılarak birer gölgeye dönüştürülen bu figürler, sadece kendileriyle veya kendilerine en yakındakilerle meşgul gibi görünürler. Bilinen bir hareketle meşgul olmamaları izleyiciye bu figürlerin neden o gruba dahil olduğu sorusunu sordurmaktadır.

Oysa biraz düşündüğümüzde duygusal ve sosyal olarak hiç bir bağımızın  olmadığı kişilerle gün içerisinde kendiliğinden oluşmuş bir çok grubun elemanı olmaktayız. Örneğin; metroda, otobüs durağında, alış veriş sırasında vb. Dolayısıyla resmimdeki figürlerin bir araya gelme mantığını da tıpkı bu olasılık gibi düşünebiliriz. Ancak yine de şunu söylemeliyim ki farklı durumlarda ama bir arada izlediğiniz bu figürler, oturuşlarıyla, kalkışlarıyla, yatmalarıyla ve iç içe geçmeleriyle kısacası aldıkları tüm pozisyonlarıyla birbiriyle ilgisiz gibi görünmelerine karşın resmimde kompozisyonun kurulması için bilinçli bir şekilde bir araya getirilmişlerdir. Yani onları bir araya getiren asıl şey, resmin kendi plastik kurgusudur. Önde ya da arkada olmalarına değin algının figürlerin boylarından kaynaklandığını, bunun mekan yanılsamalarına yol açacak yardımcı bir öğe olarak resme alındığını da görebilirsiniz. Dip yüzey ise boş bırakılarak tanınır bir mekandan ziyade yalnızca imgeleri taşıyan resim alanı olarak  kullanılmıştır.                   

E. Oktay DEĞİRMENCİ  

2000’de Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar A.B.D. Resim-İş Eğitimi Bölümünden mezun oldu. 2004 yılında Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar A.B.D. Yüksek Lisansını tamamlayan sanatçı aynı enstitünün doktora programını 2007 yılında tez aşamasındayken bıraktı. 2000’de Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı olarak Resim Öğretmenliği görevine başladı. 2010 yıllından beri ise M.E.B. Kitap Komisyonunda görevli olarak ders kitapları illüstrasyonları hazırlamaktadır. Birçok kişi ve kurum koleksiyonlarında eserleri bulunan sanatçı çalışmalarını İzmir Bornova’daki atölyesinde sürdürmektedir.

Seçme Sergiler

2015 IDEAL AND REALITY Workshop /sergi – Normal Üniversitesi, Chengdu, ÇİN

2015 “Dünya Sanat Gününü”, Resim Heykel Müzesi Kültür Park Sanat Galerisi - İzmir

2015 “Büyük Efes Sanat Günleri”, Resim Heykel Müzesi Kültür Park Sanat Galerisi - İzmir

2015 "Cumhuriyet" sergisi, İbramaki Sanat Galerisi - Kuşadası

2014 Kuşadası Sanat Kolonisi Resim Çalıştayı - Kuşadası

2013 “Ekim Geçidi” Disiplinlerarası çağdaş sanat sergisi-İzmir

2013 Monastır Uluslararası Plastik Sanatlar Festivali – Tunus

2013 Ege Üniversitesi 50. Yıl Köşkü Sanat Galerisi - İzmir, (kişisel)

2010 ARTİST Tüyap Sanat Fuarı (Altı İhtimal)  - İstanbul

2010 Kırmızı Ardıç Kuşu Sanat Galerisi - Alaçatı – İzmir

2009 İş Şanat İzmir Sanat Galerisi - İzmir, (kişisel)

2009 Videoartday3 (video art), Sprıng Fest – Uluslararası Kıbrıs Üniversitesi, Kıbrıs

2005 1. Buca Eğitim Fakültesi Uluslararası Görsel Sanatlar Buluşması - İzmir

2005 31. DYO Resim Yarışması – İstanbul, Ankara, İzmir

2005 TEKEL 16. Resim Yarışması - İstanbul

2004 TJK 6. Resim Yarışması – İstanbul; Adana, İzmir, Bursa

2004 Umut Vakfı, “Bireysel Silahsızlanma: YAŞAMA HAK TANIYIN” Resim yarışması – ödül – Lütfi Kırdar Kongre ve Sergi Sarayı İstanbul

2004 “Eğitim ve Öğretmen” Konulu Proje Sergisi (video, enstelasyon) D.E.Ü Buca Eğitim Fak. Sergi  Salonu – İzmir

2003 Galeri ARTİST – İstanbul, (kişisel)

2003 Martı Sanat Galerisi Açılış Sergisi - İzmir

2001 Turgut Pura Vakfı Resim Yarışması - sergileme - İzmir Resim Heykel Müzesi

2000 61. Devlet Resim Yarışması – Ankara

2000 “İzler ve İzdüşümler” İletişim Kitapevi - İzmir

2000 Bedri Karayağmurlar Atölyesi Resim Sergisi - Türk Amerikan Derneği - İzmir

2000 Resim-İş Eğitimi A.B.D. Yıl Sonu sergisi - İzmir Resim Heykel Müzesi

 

 
Toplam blog
: 17
: 565
Kayıt tarihi
: 02.10.14
 
 

1974-trabzon doğumludur  1994 KTÜ RESİM öğretmenliği mezunudur.Kendisine ait atölyesinde uzun yıl..