Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

19 Mart '12

 
Kategori
İnternet
 

Girişim Günlüğüm: Şirket kurmak için neler gerekiyor?

Girişim Günlüğüm: Şirket kurmak için neler gerekiyor?
 

Bugün ne zamandır aklımda olan şirket kurma konusuyla ilgili yaşadıklarımı paylaşmak istedim.  Kısa konu başlıkları altında toplayarak paylaşıyorum. Yeni Ticari Kanun ile bunların bir kısmı değişecekti, örneğin ortak sayısı konusu… Ama benim tecrübem bu şekilde. Dolayısıyla şirket kurma örneği arayan herkes için bir kaynak da benden : )

 

Ne tip bir şirket kuracaksınız?

Hep duyduğumuz anonim şirket ve birçok şirketin isim uzantısında bulunan limited şirket arasında ne fark var, önce bunu öğrenmem gerekti. Bir de şahıs şirketi var ama ben limited ve anonim arasındaydım. Burada detaylı bir analiz yapmayayım ama temel farklar şöyle:

Limited:   5.000 TL sermaye + 2 ortak + ileride yatırım alma konusunda zorluk

Anonim: 50.000TL sermaye +5 ortak + yatırımda kolaylık + yönetim kurulu gibi zorunluluklar + hisse senedi çıkartabilme. (Vergi muafiyetli ‘yatırım’ alabilmek için şirketin 2 yıldır aktif olması gerekiyor)

Benim için önemli olan şirketi bir an evvel kurmaktı. Anonim şartlarına yakınsasam bile 5 ortak konusu zorladı. Çünkü şirkete ortak olan emekli aile bireylerinin maaşına kesinti geliyor veya  çalışan bireylerin SSK’dan Bağkur’a geçmesi gerekiyor. Dolayısıyla kimseyi bu yükümlülük altına sokmak istemedim ve limited şirket ile ilerledim.

Ne zaman kurmalı?

Şimdi bu şirket kurma olayının zamanlaması da önemli. Özellikle az sermaye ile başlayan bir şirket iseniz ayda 300TL’ye yakın minimum mali müşavir masrafı yanında daha para kazanmadan ödemeniz gereken KDV tahakkukları, çalışanınız var ise SSK’lar bel bükebiliyor. Ancak bir internet girişiminde com.tr uzantısı alabilmek için marka başvurusu yapılıyor ve bunun için de şirket olmak lazım. Dolayısıyla elinizdeki opsiyonları değerlendirip en doğru zamana siz karar vereceksiniz.

Limited şirket kurmak için gereken belgeler neler?

Ben kuruluş aşamasında mali müşavir (MM) ile anlaştım ve kuruluş işlemlerini birlikte gerçekleştirdik.  O yüzden birlikte nasıl adımlar izledik onları paylaşıyorum.

  1. Ana sözleşme:Bunu beraber çalıştığınız MM hazırlıyor. Ona vermeniz gereken bilgiler ise şöyle…
    1. Şirket ünvanı (yapacağınız işi net açıklayan)
    2. Adres, kira kontratı (ev ofisi ise bile kendinizle sembolik bir kontrat yapıyorsunuz)
    3. Faaliyet Alanı ve konuları (epey detaylı ne yapacaksınız bilgisi. Ben geniş tuttum…)
    4. Müdür isimleri kaç yıl bu işi yapacakları (karşınızda müdireniz : ) )
    5. Müdürlerin şirketi temsil durumu (yani imzalar vs.)
    6. Kuruluş sermaye tutarı ve ortak hisse oranı (bu tutarın ilk üç ay içinde bir kısmı, 6 ay içinde de geri kalanının şirket hesabına yatması gerekiyor)
    7. Özel hususlar varsa onlar

 

  1. Şirket Kurmak için gerekenler: Bunlar da yine limited şirket belgeleri
    1. Dilekçe (yetkili tarafından imzalı) MM hazırladı
    2. Kuruluş bildiri formu- 5 adet. MM hazırladı
    3. Noter tasdikli ana sözleşme-  6 adet. MM hazırladı
    4. Kurucu ve yetkililerin fotoğraflı nüfus sureti – 4 adet
    5. Kurucu ve yetkililerin nüfus cüzdanı fotokopisi , noter onaylı – 2 adet
    6. Kurucu ve yetkililerin fotoğraflı ikametgah senedi – 4 adet
    7. Kurucu ve yetkililerin vesikalık fotoğrafları – 2 adet
    8. Noterden yetkililerin şirket ünvanı altında imza beyannamesi – 3 adet
    9. Tahsil edildi kaşeli ve imzalı banka dekontları –MM hazırladı
    10. Ticaret Odası kayıt beyannamesi –MM hazırladı
    11. Taahhütname – imzalı- MM hazırladı
    12. MM yardımı alıyorsanız bunun için kuruluş işlemi yapmak için noter vekaletnamesi

 

Peki şirket kurma maliyeti nedir?

Kesin rakamlar veremiyorum, ama açılış işlemlerinin toplamda 3.000-5.000 TL civarında olduğunu söyleyebilirim. Yani az değil. Ben evde başladım, sonra yazılımcı arkadaşım da ekibe katılınca ofis kiraladım. Bilginiz olsun, kiraya çıkınca bir de kira üzerinden %25 stopaj vermeniz gerekiyor. Ayrıca şirket merkezini başka bir yere taşımak için ilave masraflar da çıkıyor.

 

Başvurduk, sonra ne olacak?

Tüm evraklar hazır olduktan sonra bir vergi memuru ofisinize yoklamaya geliyor, yani in misin cin misin  nesin teftişi!  Ben evi ofis gösterip Starbuckslarda mobil ofis çalıştığım için vergi memurunu o günlerde evde bekledim.. bekledim… bekledim… Normalde bir iki gün içinde yapılan yoklama bende neredeyse 2 hafta sonra yapıldı çünkü şansıma süreçler ve kimin neyi nasıl yapacağını değiştirmişler ve tam o zamana denk gelmiş benim başvuru. Tabi bu bekleme durumunu odanın kapısında biten, masamın tepesine çıkmaya çalışan, bilgisayarın power düğmesini keşfedip basmak isteyen bir bıdıktan kaçarak çalışmaya çalışan bir anne olduğunuzu hayal ederek düşünürseniz, durumun vehameti daha anlaşılır olur herhalde! Vergi memuru geldiğinde hem nerede kaldınız diye bağırasım hem de geldiği için öpesim geldi adamcağızı : ) Şirkete ait eşya ve evrağı not etti (bilgisayar, ticaret sicili gazetesindeki duyuru vs vs), hayırlı olsun dedi ve uğurladık kendisini.

Sonunda da Avokado Grup kurulmuş oldu. Şirket adı düşündüm düşündüm… Armut olsun istemedim, sonuçta site zaten http://armut.com . Yine çok sevdiğim Avokado geldi aklıma, ve dedim ki Avokado koyacağım! Avokado’nun aslında iki farklı adı daha var literatürde, birisi Türkçe’ye çevirirsek Timsah Armudu, diğeri ise Amerikan Armudu. Timsah Bursa köklerime atıf, Amerika da malum… Süper dedim, başka bir isim olmamalı. Gerçi Avokado’nun Avakado olmadığını anlatmak gibi acayip bir açıklama yapmam gerekiyor ama olsun, bence harika bir şirket adı oldu : )

 

Kaynak: http://girisimcianne.com/2011/10/12/girisim-gunlugum-sirket-kurmak-icin-neler-gerekiyor/

 
Toplam blog
: 6
: 3601
Kayıt tarihi
: 06.03.12
 
 

Başak, 2000 yılında Boğaziçi Üniversitesi İnşaat Mühendisliği’nden mezun oldu. Tam burs ..