- Kategori
- Felsefe
Güzel Konuşma (Retorik)
Saygıdeğer okuyucularım, bugün üzerine düşünüp tartışacağımız; tartıştıktan sonra akıl terazimizde yoğuracağımız konu "Güzel Konuşma Sanatı" yahut felsefe dilinde "Retorik" adlı konuyu beraber anlamaya ve konuyu aydınlatmaya çalışacağız. Konumu siz değerli okuyucularıma beyan ettikten sonra konunun ana hatlarıyla anlamaya söze başlayalım.
Retorik, sözlük anlamı olarak: "Söz sanatlarını inceleyen bilim dalı, belegat"diyebiliriz. Aristotales "RETORİK" adlı eserinde ise; "Belli bir durumda, elde var olan inandırma yollarını kullanma yetisi" olarak tanımlıyor. Fakat biz retoriğe, bize sunulan hemen hemen her konu üzerinde inandırma yollarını kullanma gücü olarak bakıyoruz. En çok inandırma gücünü kullananlar siyasi işler ile uğraşanlar yani diplomatlar, bakanlar, yerel yöneticiler..vs ve eskiden de Yunan mahkemelerinde kendini savunan veya savunması için tutulan şahıslardır (mahkeme ile ilgili kavramlardır.)
Bahsettiğim gibi, inandırma yolları... Düşündünüz mü? İnandırmak için nasıl yollara başvuracağımızı? Hemen söyleyebilirim. İki tane yolu var: İlki halkın dilinden, halkın mimikleriyle ve en önemlisi de halkın duygularıyla konuşma şeklidir. Halk derken; genel olan, herkes olan anlamında kulandım.
Günlük hayatımızda habersiz bir şekilde bu olaya tanıklık ediyoruz. Arkadaşlarımızla yahut akrabalarımızla sohbet ettiğimizde eğitimsiz, eğitimli olan kişiye göre konuşmaları daha dikkat çekicidir. Eğitimsiz olan şahıs daha çok halkın dilinden ve mimikleriyle yani genel olarak konuşan kişilerdir. (Şunu anlamayın halkın dilinden konuşanların hepsi eğitimsiz şahıslar algısı oluşmasın.) Eğer bir kişi hem eğitimli hem de halkın dilinden konuşuyorsa inandırma yollarında en yüksek mertebeye ulaşmış diyebiliriz. İkinci yol ise; inandırmaya gerek kalmadan insanlara doğru söyleyerek samimi olup daha da inandırma gücünü artırabiliriz. Ahlak ve doğruluk bakımından baktığımız zaman her hâlükârda ikinci yolun daha üstün olacağını düşünmekteyim.
Kısaca özetlemek gerekirse, iyi hatip olabilmek inandırma gücüdür.