Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 
 

AYFER AYTAÇ GAZETECİ YAZAR

http://blog.milliyet.com.tr/ayferaytac

03 Nisan '19

 
Kategori
Basın Yayın / Medya
 

Halk Taraflı Gazetecilik

Matbaayı Çinliler bulmuştur. Fakat gazete ve gazetecilik maddi manevi bir gücün topluma yansıtılması olarak kurulmuştur. Ülkemizde ilk gazete ve gazetecilik Padişah Abdülhamid'e karşıt olarak var edilmiştir. Yani gazete ve gazetecilik gücün elindeki silahlardan zararsızmış gibi görüneni, lakin halkı ikna konusunda en tesirlisi olanıdır.
 
Atatürk Anadolu Ajansını kurarken muhtemel yapacakları konusunda halkı bilinçlendirmeyi düşünmüştür. Zira o gün için kendisinin makamını korumak amaçlı basın desteğine ihtiyacı olmamıştır. 
 
Geçmişte bir dönem bölgemin Anadolu Ajansı muhabirliğini yapmış biri olarak, ajans yönetiminin hep iktidarın belirlediği kişilerden olduğunu bilirdik, ama bizim işimiz bölgemizde olup biteni en kısa zamanda iletmek olduğundan yönetim şeklinden şikayetimiz olmazdı. İşini doğru yapana kimse karışmazdı.
 
Bu kısacık değinmeyi niye yaptım? Anadolu Ajansını eleştirirken acımasız olmayalım diye. Devletin kurumu, haliyle devleti yönetenlerce yönlendirilecektir, bundan doğal ne olabilir? Patron kimse çalışanı ona hizmet eder.
 
Ben akran gazeteci arkadaşlar, bizim gazete patronlarımız farklı mıydı? Her biri küçük birer iktidardı. Suya sabuna dokunan bir makale yazsak, patron gazeteye koydurmazdı. Gazetesinin kapatılacağından, yahut resmi ilan alamayacağından korkardı. Her basın illa bir taraftır velhasıl. Bu şekil olmasa iyi, ama dediğim gibi zaten basın gücün eseridir.
 
Hakikatte basın doğrunun düdüğü olmalıdır. Erkin egemenliğinden kurtulmalı, kaleminin yeteneğini Hakk'tan, haklıdan yana yetkinleştirmelidir. Ama dünyamızda maalesef bu mümkün değildir. Bu mümkünsüzlüğe rağmen her gazete tarafsız olduğundan söz eder. Aslında bu lafta öyledir. Günümüzde maddi çıkar karşılığı alenen siyasi parti taraflı olduğu görülen çok gazeteler ve gazeteciler vardır. Zaten üst satırlarda da dediğim gibi gazete ve gazetecilik bu amaçla oluşturulmuştur.
 
HAK VE HALK TARAFLI GAZETECİ OLDUM ÜÇ YIL SONRA ÖLDÜM
Ben, taraf olmanın başka bir boyutunu ele almak istiyorum. Halk taraflı olabilmek. Ve halk taraflı olduğunu da her fırsatta cesurca yazdıklarıyla beyan etmek. Böyle kitlesel bir taraftara hizmet eden bir gazetenin gücü yadsınamaz. Halk taraflı olan bir gazete herhangi bir siyasî parti ya da örgüte hizmet etmez. Hiçbir şahsın keyfine ve parasına göre de yönlenemez. Halktan yana basın olarak, yerinden yönetimlerin yaygınlaşması ve yerel yönetimlerin bağımsızlaşması ya da yerel yönetimlerin, demokrasinin gelişmesinde temel işlev olabilmesi için yükümlüdür. Halk taraflı gazete bu anlamda halkın gözü, kulağı ve sesi olarak, halkı olumsuzluklara karşı bilgilendirme ve yönlendirmede itici güç olmak zorundadır. Ayrıca yerel yönetimlerdeki kirlenmenin, yolsuzluğun, rüşvetin, iş yapmamanın karşısında yer alarak bir anlamda 'Temiz Toplum' oluşmasında yerel düzeyde misyon oluşturmuş olur. Halk taraflı bir gazete yoksulun, çaresizin, hakkı yenilenin, gücü tükenenin, soluğu çıkmayanın, dayısızın, arkasızın, parasızın, suiistimal edilenlerin yanında, halkın parasını peşkeş  çekenlerin,  sırça  köşklerde  ahkâm  kesenlerin karşısında olduğunu hep gösterir. Ben emekliliğimden sonra bir ara, bu dediğim doğrultuda halk taraflı gazetenin yayınını başlattım. Tüm yazılarımla, çabalarımla gazetemin halk taraflı olduğunu anlattım. Lakin uzun ömürlü olmadı gazetem, sisteme uymadığım için 3 yıldan fazla yaşatmadılar. Misyonumu benimsetemedim. Oysa bilhassa yerel demokrasilerin böyle bir misyona ihtiyacı vardır. Umarım bir gün bunun farkına varılır.
Yazılarımı okuyan herkese teşekkür ediyorum. 
 
Ayfer AYTAÇ
ayferaytac.com
 
 
Toplam blog
: 622
: 205
Kayıt tarihi
: 08.12.14
 
 

Gazeteci-yazar ..