Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

29 Ocak '09

 
Kategori
Kişisel Gelişim
 

Hayata başlarken bilinmesi gereken 20 şey.

Hayata başlarken bilinmesi gereken 20 şey.
 

Hayata Başlarken Bilinmesi Gereken 20 Şey.


34 yaşındayım ve hayatta birçok hata yaptım. Pişmanlık duymaktan çok, yaptığım hatalardan hep ders almaya baktım. Şu an iyi bir yaşantım var ve bunun için de her sabah şükrediyorum.

Ancak yine de 'Keşke şunu 18 yaşındayken de yapsaydım' ya da 'Şunu liseydeyken de bilseydim keşke' dediğim de çok olmuştur. Olayları değiştirmek istermiydim pek emin değilim. Çünkü o zaman yaptığım hataları yapmazdım ama o hayat da artık o hatalar olmadan benim hayatım olmazdı, olamazdı. Hoş bir ikilem gerçekten.

Bu yazıda, bu ikileme felsefi bir çözüm getirmektense, 18 yaşındaki Mehmet Gök'e bir mektup yazarak onu 'Hayata Başlarken Bilinmesi Gereken 20 Şey' hakkında uyarmayı daha uygun buldum. Dediğim gibi bunları pişmanlıktan ziyade, genç kardeşlerimizin de faydalanması adına yapıyorum daha çok.

1. Gereksiz satın alma. Yılbaşında eşimle beraber çok sevdiğimiz İstanbul'u az da olsa tekrar yaşamak fırsatımız oldu. Her köşe başında açılmış olan büyük alışveriş merkezlerinden ve özellikle gençlerimizin rağbet ettiği bu ilk bakışta cazibeli ama bir o kadar da ölümcül mağazaları görmezden gelemedik. İhtiyacımız yokken elbise alma, karnımız tokken gösteriş olsun diye yemeğe oturma ya da paramız yeterli ise kapıda duran koca SUV'yi almak gibi saçma işler yapanlar var. Dünyada günde bir liraya yaşamaya çalışan insanlar olduğunu unutmamalıyız. Yanlış anlamayın, ben gereksiz şeyler almıyorum demiyorum. Zaman zaman benim de bu tuzağa düştüğüm çok oluyor. Ama dedim ya, bunu keşke 18 yaşındaki Mehmet de bilseydi. En azından bu gereksiz satın alma huyundan şimdi kurtulmuş olurduk. Benim bu konudaki tavsiyem şu: Paranız varsa eğer, her alışverişinizden önce kendi kendinize 'Bu bir istek mi yoksa bir ihtiyaç mı?' diye sorun. Derin bir nefes alın ve doğru olanı yapın.

2. Aktif ol. Lisede sporun hemen her dalı ile ilgilendim. Ancak üniversiteye başladıktan sonra, arkadaş ortamının da etkisiyle spordan koptum. Kilo almaya başladım. Yavaş yavaş karaciğerim yağlandı. Şimdi bu trendi geri çevirmek için çabalıyorum.

3. Bütçeni planla. Bunu herkes bilir ama bir çoğumuz tembelikten olsa gerek bu konuya pek ilgi göstermeyiz.

4. Abur cubur yeme. Beni şişmanlatan sadace spor yapmamak değildi elbette! Patates kızartmaları, pideler, pizzalar ve cips. Düşmanlarımız.

5. Sigara salaklıktır, çünkü öldürür. Bu kadar basit. Başlama, başladıysan da bırak hemen. (Ben hiç başlamadım, ama gençler için bu söylenmeli).

6. Emeklilik için biriktirmeye başla. Kaç sefer iş değiştirdiğimi ben bile unuttum. Her iş değiştirişimde de emeklilik fonumdaki paralar da ya harcandı ya da yandı. Bütün bu kurallar çok basit kurallar denebilir. Dediğim gibi basit kurallar en çok çiğnediklerimiz maalesef.

7. Sana zor gelen herşey bir gün işine yarayacaktır. İşte şimdi değişik bir fikir. Hayatınızda 'Ben bu eziyeti niye çekiyorum ki ya?' demişliğiniz varsa ve yine de o eziyete yılmadan devam ettiyseniz neden bahsettiğimi anlayacaksınız. Mesela benim Allah vermeye hiç musiki yeteneğim yoktur. Ancak şu an beni en çok dinlendiren uğraşlarımdan biri de klasik gitar çalmak. Nasıl oldu bu? Saatler, günler, hatta aylar süren bir eziyetle elbette. Ama eziyet de olsa içimden gelen bir isteğe boyun eğmeme şimdi çok seviniyorum. Teşekkürler genç Mehmet!

8. O ikinci el bilgisayarı (ya da arabayı) kontrol etmeden alma. Eş, dost vasıtasıyla yapılan alışverişlerde neden hep ağzı yanar insanın? İkinci el almaya karşı olduğumu sanmayın. Özellikle arabaların ikinci el alınmasından yanayım hala ancak lütfen iyi kontrol önce.

9. Bilgisayarını sattığın arkadaşının arkadaşı sana centilmenlik sözü mü verdi? Bilgisayarını ya da sattığın her ne ise satma. Büyük ihtimal paran eksik verilecektir. Binbir dille kırk dereden su getirilecektir.

10. Arzu ettiğin şey için mutlaka vakit ayır. Vaktim yok lafını hiç kullanma mümkünse. Vakit bulunmaz, yaratılır. Hayatı ıskalama. İstediğin ne ise hemen başla, bekleme. Kararlılık, dahilik demektir.

11. Şu an kafanı taktığın her ne ise 5 yıl sonra unutulacak. Bırakın 15 yılı, 5 yıl sonra bile kaçımızın yaptığı iş hatırlanacak sizce. Olayları hafife alın demiyorum, ama ölçüyü kaçırıp abartmayın da.

12. Ev alma komşu al. Son 15 yılda birçok iş değiştirdim. Türkiye'yi, Avrupa'yı, Amerika'yı ve Afrika'yı dolaştım. Birçok arkadaşım oldu. Geriye dönüp baktığımda, keşke ailem ve arkadaşlarımla daha çok vakit geçirseydim diyorum.

13. O seyrettiğin televizyon, en büyük vakit kaybıdır. 34 yılda ne kadar televizyon seyrettim bilmiyorum. Hayatımızdan en azından aylar alan televizyon. Realite showlarında ne olduğunu boşverin. Hayatı ıskalamayın.

14. Negatif olma, pozitif olmaya konsantre ol. 34 yılda benim de başıma gerek iş hayatında olsun, gerekse özel hayatta birçok sıkıntılar geldi, gelmeye de devam edecek herkes gibi. Mesela, kriz Güney Afrika'da da teğet geçmedi maalesef. Ama bunun için uykularımı kaçırmanın bir anlamı yok. Herşey kafamızda aslında. Genç Mehmet bunu bilseydi, olaylara daha pozitif yaklaşabilirdi ve daha mutlu olabilirdi.

15. Günlük tut. Gerçekten hafızamız ne kadar kuvvetli olsa da, sürekli unutuyoruz malesef. Önemli anların ve duyguların yazıya geçirilmesi gerekli. Keşke günlük tutsaydım daha önceden. Bazı anılarım bir sis perdesi arkasından bana el ediyorlar.

16. Birayı, rakıyı, şarabı ölçülü iç. Bira göbeğinden ve yağlı karaciğerden kurtulursun en azından. Unutma: 'Gece onikiden sonra bütün içkiler şaraptır.'

17. Zaman akıp geçiyor, değerini bil. Hiç birşeyi erteleme. Kimse seyretmiyormuş gibi danset. Kimse dinlemiyormuş gibi şarkı söyle. Paraya ihtiyacın yokmuş gibi çalış. Hiç ölmeyecekmiş gibi öğren. Yarın ölecekmiş gibi yaşa.

18. Daima dürüst ol. En geçerli altının dürüstlük olduğunu hiç unutma. Elinden geldiğince dürüst olmaya çalış, kimseye iftira atma, gerekli beyaz yalanlar dışında hiçbir zaman yalan söyleme.

19. Önyargılarının farkına var. Olaylara, özellikle de insanlara hiçbir zaman önyargılı yaklaşma. 'Önyargılardan kurtulmak için hiçbir zaman geç değildir.' Henry David Thoreau.

20. Bütün yapacağın hatalar Mehmet, bu mektuba rağmen yapmaya değer. 18 yaşındaki Mehmet, 15 yıl gelecekten gelmiş gibi atılmış e-maili okur. 'Güzel öğütlermiş' der ve Delete tuşuna basar. Tam da bu esnada 34 yaşında birisi günlüğüne gülümseyerek şöyle yazmaktadır: Öyle bir hayat yaşamalı ki, bittiğinde düşmanlarımız bile üzülsün.

www.mehmetgok.info/blog

 
Toplam blog
: 10
: 10911
Kayıt tarihi
: 28.01.09
 
 

Merhaba adım Mehmet Gök. Şu an Güney Afrika'da yaşıyorum. Mühendislik, proje yönetimi ve danışmanlık..