Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

15 Kasım '20

 
Kategori
Kültür - Sanat
 

İDOB BEETHOVEN ODA MÜZİĞİ

İDOB BEETHOVEN KUTLAMALARINA ODA MÜZİĞİ İLE DEVAM ETTİ

 

Tüm müzikseverlerin bildiği gibi bu yıl ünlü Alman bestecisi L.V. Beethoven’nin doğumunun 250. Yılı, tüm dünyada olduğu gibi İstanbul Devlet Opera ve Balesi tarafından kutlanmaktadır. Daha önce bestecinin senfonik müziklerinden bir program hazırlayan İDOB, bu kez de seyirci karşısına bestecinin oda müziği örneklerinden bir seçki ile çıktı. Bu konser aynı zamanda kurumun resmi İnstagram web sitesi üzerinden canlı olarak yayınlandı.

 

Konsere İDOB Orkestrası sanatçıları Oleksandr Samoylenko, Ceren Gürkan ve Murat Anıl Erginol (keman), Filip Kowalski (viyola), Şafak Erişkin, Mert Gürel ve Burak Ayrancı (viyolonsel), Ecesu Sertesen (klarnet) ve Tutu Aydınoğlu (piyano) katıldılar.

Konserin ilk eseri bestecinin Keman ve Viyolonsel için Do Majör İkili’si idi. Bu keman-viyolonsel ikilisinin 1. Allegro comodo, 2. Larghetto sostenuto – Rondo (Allegro vivace) tempolu bölümlerini hep birlikte, başarılı bir yorumla izledik.

Konserin ikinci eseri Op. 40 Sol Majör Keman için 1 Numaralı Romans, Adagio cantabile tonunda bestelenmiş olan bu eser Romantik Dönem’in başlangıcı sayılmaktadır. Beethoven bundan 3 yıl sonra da Op 50 Fa Majör Romans’ını bestelemiştir. Her iki romans da konserlerde sıklıkla icra edilmektedir.

Üçüncü eser olan Op. 11 Sol Majör Üçlü Gassehauer adıyla da bilinmekte olup keman, klarnet ve piyano için yazılmış olup, 1. Allegro con brio, 2. Adagio, 3. Tema con variazoni (‘’Pria ch’io l’impegno’’ : Allegretto) tonlarında bölümlerden oluşmaktadır.Eserde yer yer keman ile viyolonsel çeşitlemeleri yer almaktadır.

Op. 18 Do Minör 4 Numaralı Yaylılar Dörtlüsü bu konserin son eseriydi.

1. Allegro ma non tanto (Do minör), 2. Andante scherzoso, quasi allegretto (Do majör), 3. Menuetto. Allegretto (Do minör), 4. Allegro (Do minör) bölümlerinden oluşan yaylılar dörtlüsü bestecinin 1798-1800 yılları arasında besteleyip Joseph Franz von Lobkowitz’e ithaf ettiği ve Alman erken dönem romantizminin başlamış olduğu eseridir. İçinde sanki bir tiyatral öğeler saklamaktadır. Bu eserin yorumlanmasında, diğer eserlerde olduğu gibi sanatçılar yeteneklerini büyük başarı ile sergilediler ve salonu dolduran seyircilerden uzun süren alkışlar aldılar.

İstanbul Devlet Opera ve Balesi Beethoven’nin doğumunun 200. Yılını kutladığında Kültür Sarayı (AKM) henüz yanmamıştı. O zamanlar da besteci büyük kutlamalarla anılmış, çeşitli konserler yanında İstanbul’da ilk kez bestecinin tek operası olan Fidelio sahnelenmişti.

Beethoven’nin 250. Yılı oda müziği konserinde de görüldü ki, İDOB Orkestrası hiçbir şekilde yabana atılacak bir topluluk değil. Tüm sanatçıları yürekten kutluyorum.

17 Kasım 2020 Salı akşamında ise bestecinin liedlerinden oluşan vokal müzik konseri saat 20.00’de yine Süreyya Sahnesi’nde.

 

İsmail Hakkı Aksu

 
Toplam blog
: 137
: 116
Kayıt tarihi
: 13.09.11
 
 

Ressam, dekoratör, araştımacı yazar. ..