- Kategori
- Tarih
İhtiyaca Göre Kayık Zamanı

İstanbul'un fethinden, yâni 1453 senesinden 1850'lerin başına kadar 400 sene boyunca, Asya ile Avrupa kıtaları arasında 28 çeşit kayıkla yolculuk yapılırmış...
Eski İstanbul'da deniz ulaşımının araştırmasını yapan yazar Mehmet Mazak "Kayıklar" isimli kitabıyla konuya ışık tutuyor ve "Hemen her ihtiyaca göre bir kayık çeşidi vardı" diyor.
Bizans döneminden itibaren şehrin başlıca ulaşım aracı "Pereme" kayığıymış ve bugünün dolmuşları gibi kullanılıyormuş...
Saray mensupları sedef, kaplumbağa kabuğu, abanoz kaplı köşklerin yer aldığı "Saltanat" kayıkları ile yolculuk yaparlarmış...
Saray mensubu hanımefendiler ise "Kırlangıç" ve "Hanım iğnesi" kayıkları ile gezintiye çıkarlarmış...
"Ateş" kayıkları yangın tulumbalarını, "At" kayıkları da yük hayvanlarını taşırmış...
Hâttâ sıcak havalarda yiyeceklerin bozulmasını önlemek üzere, dağlardan toplanan kar ve buzu taşımak için özel dizayn edilmiş kayıklar dahi mevcutmuş...
Bugün, ne içerisinde saz takımının bulunduğu "Saz" kayıkları, ne de deniz yüzeyinin temizliğinde kullanılan "Dolap" kayıkları var!.. Artık İstanbul Boğazı'ndaki kayık türleri birkaç çeşidi geçmiyor bile. Onların hepsi birer sanat eseriydi, lâkin çoğunun sadece resimleri kaldı günümüze...
İşte bahsi geçen 28 kayık türünün tam listesi...
1) Saltanat Kayığı
2) Hünkâr Kayığı
3) Pereme
4) Piyade
5) Pazar Kayığı
6) Ateş Kayığı
7) Odun Kayığı
8) At Kayığı
9) Safra Kayığı
10) Karamürsel
11) Mavna
12) Buz Kayığı
13) Kireç Kayığı
14) Yılan Dili Kayık
15) Taş Kayıkları
16) Geç Kayığı
17) Menzil Kayığı
18) Funda Kayığı
19) Balıkçı Kayığı
20) Dolap Kayığı
21) Kömür Kayığı
22) Elçilik Kayıkları
23) Hanım İğnesi Kayıkları
24) Kırlangıç Kayığı
25) Sandal
26) Saz Kayığı
27) Çete Kayığı
28) Kancabaş Kayığı
Kaynakça >>> Natıonal Geographıc