Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

26 Şubat '18

 
Kategori
İş Yaşamı - Kariyer
 

İnsanla Yönetmek, İnsanca Yönetmek 7

İnsanla Yönetmek, İnsanca Yönetmek 7
 

Endüstri 4.0, şeylerin interneti, yapay zeka, robotlar...


Konumuz; başarılı ekip çalışması.

Süreçler karmaşıklaştıkça problemleri tekil olarak çözebilmek zorlaşıyor. Karmaşık süreçler farklı alanlarda farklı uzmanlıklara ihtiyaç duyuyor. Bir konudaki uzmanlığa farklı süreçlerin yürütülmesinde ihtiyaç duyuluyor. Her süreç için aynı uzmanlığı oluşturmak maliyetli olduğu için uzmanlıkların ortak kullanımı zorunlu hale geliyor. Bunun bir sonucu olarak çalışanlar aynı anda birden fazla ekibin üyesi olarak çalışmak zorunda kalıyor. Ekip çalışması konusunun işveren tarafını böyle özetleyebiliriz.

ABD’ de 2015 yılında çalışanlarla yapılan bir çalışmada; ekip çalışmasının iş tatmini/memnuniyeti üzerine etkisi sorgulanıyor. Ankete cevap veren çalışanların 90%’ lık kısmı, ekip çalışmasının iş tatmini/memnuniyeti üzerindeki etkisini Önemli (50%) ve Çok Önemli (40%) olarak ifade ediyor. Bu da ekip çalışması konusunun çalışan tarafı ile ilgili bir saptama.

Hem işveren hem de çalışan açısından önemli ve gerekli olan ekip çalışmasının etkin ve başarılı olabilmesi için bir takım koşulların sağlanması gerekiyor: Ekip üyelerinin işlerinde uzman olması, birlikte başarmaya önem vermesi, iletişim yönlerinin güçlü olması, empati yapabilmeleri; ekibin tanımlı bir ortak amacının ve süreç(ler)le ilgili hedeflerinin olması; ekip içi görev, yetki ve sorumlulukların tanımlanmış olması; ekip profesyonel çalışma dinamiklerinin, ekip içi ortak kuralların/normların tanımlanmış ve kabullenilmiş olması; ekip performansının ölçülmesi ile ilgili sistemin tanımlanmış olması, vb. Bu liste; kuruma, yönetim anlayışına ve önceliklere göre ekleme ve çıkarmalarla revize edilerek o kuruma en uygun ekip dinamikleri tarif edilebilir.

Bununla birlikte bu koşulların hemen tamamı şu ya da bu şekilde işin “teknik” tarafını oluşturuyor. Hatta iletişim, geri bildirim, birlikte çalışma kültürü, vb derken bile aslında iş dünyasının bir takım “teknik” noktalarına dokunuyoruz: Tanımlanmış kalıplarda, öğrettiğimiz, öğrendiğimiz, uyguladığımız, ne kadar iyi yapabildiğimizi ölçüp kontrol ettiğimiz, geri bildirim mekanizmalarını kurduğumuz ve geri bildirimlere göre de sürekli iyileştirdiğimiz “teknik” şeyler. İnsan’ ı bir “birey” değil, performans göstermesi ve başarılı olması gereken bir “çalışan” olarak ele aldığımız “teknik” konular.

Oysa etkin ve başarılı ekipler yaratabilmenin esas yolu öz-güvenli, öz-farkındalığını sağlamış, değerlerinin ve güçlü yönlerinin bilincinde, birey-birey iletişimi bilen ve becerebilen, karşısındakini yargılamadan geri bildirim verebilen, takdir ve teşekkürü bir lütuf değil hayatın olağan akışı içerisindeki doğal bir durum olarak gören “birey”lerden geçiyor. Bu noktaların eksik kaldığı, “birey”leşme sürecinin tamamlanmadığı kişilerden oluşan ekipler, teknik anlamda ne kadar doğru kurgulanırsa uygulansın; klasik anlamda ne kadar iyi yönetilirse yönetilsin; belirli bir süre için ne kadar başarılı iş sonuçları yaratırsa yaratsın; işin özü eksik kaldığı için bir yerde, bir noktada S.O.S. veriyor.

Demem o ki;

Bugün artık ekip çalışması kaçınılmaz bir gerekliliktir. Bugüne kadar diğer pek çok alan gibi ekip çalışmasını da teknik bir konu olarak ele aldık. Oysa; Endüstri 4.0, şeylerin interneti, yapay zeka, robotlar, vb işin teknik boyutunu zaten sırtladı götürüyor. Bugün artık İnsan’ a her zaman olduğundan daha fazla, dört elle sarılmamız ve esas olarak “birey”e odaklanmamız gereken zamanlardayız . . . Bu ihtiyaç gün geçtikçe artacak ve geleceğin farklılaştırma noktası da bu olacak.

 

 
Toplam blog
: 11
: 173
Kayıt tarihi
: 16.03.17
 
 

Endüstri Mühendisi (ODTÜ'1997) Ekonomist (Uludağ Üniversitesi'2004) ACTP Sertifikalı Koç (Adler A..