Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

12 Haziran '09

 
Kategori
Felsefe
 

İnsanlığın evrimsel ahlaklılığı ile biçimlenecek olan evrensel yönetim biçimi

İnsanlığın evrimsel ahlaklılığı ile biçimlenecek olan evrensel yönetim biçimi
 

Ahlak teriminin yansıttığı kavram, kişiden kişiye değişiklik gösteren göreceli bir kavramdır ve kişinin gözünde bir baskı unsuru olarak da bir yaptırımı işaret edebilir. Ahlaklı olmak ile olmamak arasındaki farkı belirleyen kıstaslar, değişik unsurların etkisi ile şekillenir. Dolayısıyla eğer bir kavram kullanıyorsak, o kavramla neyi ifade etmek istediğimizi de ayrıca açıklamak durumundayız.

Bu bağlamda, evrimsel ve evrensel ahlaklılıkla neyi ifade etmeye çalıştığımı bu serinin 2. yazısında açıklayabildiğimi düşünüyorum. Kavram olarak kullandığım evrimsel ahlaklılık, benim gözümde, insanlığın düşünsel ve uygarlık anlamında, tarihi boyunca evrileceği düzeyi belirtir.

Evrensel erdemlilik ile biçimlenecek olan bireysel ahlaklılık, dünya toplumlarının yönetim biçimlerine yön verecektir. Bu değişim, insan uygarlığının tüm kazanımlarıyla yoğrulacak ve beraberinde hızlanacak, ardından adım adım siyasi mekanizmaları da örgütleyebilecektir. Bu gerçekleşmesi gereken bir hedeftir ve eğer gerçekleşebilirse, insan varoluşunun en büyük kazanımı olacaktır.

İnsanoğlu, bir yönetim biçimi belirlemek ve toplumu düzenleyen yasalarla yönetilmek zorundadır ve doğal olarak da yasalar, toplumsal ihtiyaçlara göre biçimlenmek durumundadır. Ayrıca yasalar, insanoğlunun yaşamsal çelişkilerini ve olası sorunlarını da göreceli olarak en üst düzeyde çözmek zorundadır. Bu zorunluluk, bu yazı serisinde değindiğim hedeflerin kazanımlarıyla açığa çıkacaktır. Yasalar, evrensel kümede toplum özgürlüğünü, küme ve eleman düzeyinde ise bireysel özgürlüğü kolaylaştırmayı hedeflemek zorundadır.

İnsanlığın düşünsel anlamda evrim geçirdiğini ve bu evrilmenin ortak paydasında da herkesçe kabul gören bir evrensel erdemliliği de açığa çıkardığını ve çıkarmak zorunda olacağını ve ardından, aynı zeminde gelişen bir süreçle, toplumların vicdan duygusunu yoğuran bireysel ahlaklılığı da biçimlendirdiğini ve biçimlendirmek zorunda kalacağına işaret ediyorum. Bu süreç, tarihin diyalektikliği içerisinde var olacak olan bir sonucu belirtir ve doğal olarak bu sonuç, böylesi bir evrilmeye karşı duran ile durmayan arasındaki mücadelenin etkisi ile şekil değiştirir.

Bu çıkarımım, bireyin kendi öz yaşamını düzenleyen bireysel tercihlerini göstermekten çok, üst noktada, toplumların yönetim biçimini düzenleyen bir sonucu işaret eder ancak bireyin toplumsal tercihlerini ve yaşam biçimini de dolaylı olarak etkiler veya düzenler.

-

Önceki yazılarımdan devamla:
2.si
İnsanlığın evrensel erdemliliği ile biçimlenen bireysel ahlaklılığı
http://blog.milliyet.com.tr/Blog.aspx?BlogNo=144102

1.si İnsanlığın evrimsel aydınlanması ile biçimlenen evrensel erdemliliği
http://blog.milliyet.com.tr/Blog.aspx?BlogNo=142670


Görsel : Salvador Dalí's "Velazquez Dying Behind the Window on the Left Side Out of Which a Spoon Projects," 1982

 
Toplam blog
: 136
: 1494
Kayıt tarihi
: 16.02.07
 
 

Yaşam ışığını 1968 yılında Bafra’da gördü. İnşaat Mühendisi ve aynı sektörde yazılım geliştiren bir ..