Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

13 Eylül '06

 
Kategori
İş Yaşamı - Kariyer
 

Liderlik ve yönetimde dokuz boyut (nine mindsets)

Bir yöneticinin dünyası günümüzde çok karmaşık, belirsiz, hızlı, kaotik ve çok değişkenli. Bu dünyaya anlam verebilmek için; birbirinden farklı perspektifleri, bilgi parçacıklarını ve bakış açılarını birarada düşünebilmek ve sentez yapmak gerekiyor. Derste de işletme, yönetim, liderlik ve organizasyon konularındaki bilgileri sentezleyen, organize eden ve bütüncül olarak ele alan yeni bir model ortaya koymak istedim. Bu modelin adı Yönetimde Dokuz Kişilik (KEY) modeli. Modeldeki her boyut yönetimin farklı alanlarına işaret ediyor. Her boyutta ayrı bir liderlik tarzı var. Her boyutta ayrı bir yönetici örnek vaka olarak ele alınıyor. Her boyut organizasyona farklı bir açıdan bakıyor. Fakat hep beraber ele alındığında bu dokuz boyut yönetime ve liderliğe bütüncül ve geniş bir açıdan bakmamızı sağlıyor. Yöneticiler ve profesyoneller bütün boyutlara hakim oldukları zaman büyük resme hakim olabiliyor ve çok daha sağlıklı karar verebiliyorlar.

1) Kalite ve Süreç Perspektifi (Sensazione)

· Toplam Kalite Liderliği

· Kamil Titiz

· Süreç, kontrol, düzen, plan, denetim, ölçüm odaklılık

· Değerler: Verimlilik, tutarlılık, disiplin,

· Kurumlara klasik, rasyonel, prosedürel, mekanik yaklaşımlar

· Araç: Kaizen

· En iyi: Üretim, operasyon yönetimi, denetim

· Metafor: Makine, fabrika


2) İnsan ve Hizmet Perspektifi (Connessione)

· Hizmetkar Liderlik

· Sevim Bakıcı

· İnsan, ilişki, takım, network, iletişim, müşteri odaklılık

· Değerler: Empati, memnuniyet, commitment, fulfillment

· Kurumlara sosyal, psikolojik, humanist yaklaşımlar

· Araç: Duygusal Zeka

· En iyi: İnsan kaynakları, satış, müşteri ilişkileri

· Metafor: Aile


3) Hedef ve Performans Perspektifi (Progressione)

· Etkin Liderlik

· Başar Çalışkan

· Hedef, sayı, başarı, üretkenlik, adaptasyon, hız odaklılık

· Değerler: Büyüme, etkinlik, kararlılık, motivasyon, esneklik, çalışma

· Kurumlara hedef odaklı, organik, çevresel, sistemci yaklaşımlar

· Araç: Hedeflerle Yönetim

· En iyi: Pazarlama, satış, kurumsal ilişkiler

· Metafor: Organizma


4) Sanat ve Anlam Perspektifi (Arte)

· Tasarımcı Liderlik

· Hülya Özgün

· Kültür, kimlik, anlam, estetik, tasarım, marka odaklılık

· Değerler: Derinlik, farklılık, orijinallik, sanat, estetik

· Kurumlara kültürel, sembolik, antropolojik,

· Araç: DaVinci’nin Liderlik Şifresi

· En iyi: Ürün tasarımı, marka yönetimi, kurumsal kültür

· Metafor: Tasarım atölyesi


5) Bilgi ve Öğrenme Perspektifi (Curiosita)

· Uzman Liderlik

· Hikmet Yalnız

· Bilgi, teknoloji, bilim, teknik, algı, gözlem, hesap odaklılık

· Değerler: Uzmanlık, derinlik, anlama, öğrenme, hikmet, öngörü

· Kurumlara zihinsel, algısal, analitik, rasyonel yaklaşımlar

· Araç: Öğrenen Organizasyon

· En iyi: Bilgi sistemleri, bilgi teknolojileri, bilgi yönetimi, ARGE

· Metafor: Beyin, fildişi kule


6) Risk ve Rekabet Perspektifi (Precauzione)

· Politik Liderlik

· Sıdıka Güven

· Risk, güç, politika, rakip, tehdit, çıkar, ideoloji, sistem, çatışma odaklılık

· Değerler: Güven, tedbir, sorgulama, sadakat, temkin, güvenilirlik, dayanışma

· Kurumlara politik, ideolojik, kritik, analitik yaklaşımlar

· Araç: SWOT (KZFT) Analizi

· En iyi: Kriz ve risk yönetimi, muhasebe

· Metafor: Parti, klik, grup


7) Yenilik ve Kaos Perspektifi (Sfumato)

· Vizyoner Liderlik

· İlhami Uçar

· Buluş, icat, keşif, yenilik, vizyon, akış, kaos, oluşum, network odaklılık

· Değerler: Esneklik, yenilik, orijinallik, keşfetme, hayal gücü,

· Kurumlara dinamik, kaotik, vizyoner, futurist yaklaşımlar

· Araç: Beyin fırtınası, Takdir edici ARGE (Appreciative Inquiry)

· En iyi: ARGE, değişim yönetimi, ürün geliştirme

· Metafor: Akış, oyun alanı, platform


8) Aksiyon ve Sonuç Perspektifi (Dimostrazione)

· Karizmatik Liderlik

· Mahmut Korkmaz

· Kar, sonuç, değişim, uygulama, aksiyon, dönüşüm, girişim, yatırım odaklılık

· Değerler: Girişimcilik, risk alma, inisiyatif, cesaret, etkinlik, bağımsızlık, atılım, hız

· Kurumlara stratejik, ekonomik, pratik, uygulamalı yaklaşımlar

· Araç: Güçlendirme, yetkilendirme

· En iyi: Strateji, Finans

· Metafor: Sürat motoru


9) Diyalog ve Denge Perspektifi (Corporalita)

· Katılımcı Liderlik

· Hilmi Sakin

· Paydaş, takım, iletişim, karşılıklı bağımlılık, aracılık, toplumsal fayda, büyük resim odaklılık

· Değerler: Diyalog, uyum, denge, meşruluk, konsensus, hoşgörü, barış, saygı

· Kurumlara toplumsal, kurumsal, kollektif, sosyal yaklaşımlar

· Araç: Sokratik Diyalog

· En iyi: Halkla İlişkiler, Sosyal sorumluluk, Kurumsal İlişkiler

· Metafor: Orkestra, yuvarlak masa

 
Toplam blog
: 279
: 2488
Kayıt tarihi
: 09.09.06
 
 

Dr. Fahri Karakaş, Londra’da University of East Anglia’da görev yapmaktadır (Norwich Business Sch..

 
 
 
 
 

 
Sadece bu yazarın bloglarında ara