Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

06 Kasım '17

 
Kategori
Dostluk
 

Mardin'e Sevdalı İbrahim Aysoy İçin Birkaç Söz

Mardin'e  Sevdalı  İbrahim Aysoy  İçin   Birkaç  Söz
 

Mardin Eski Milletvekili İbrahim Aysoy'a plaket veriliyor.


Bu topraklarda doğup, sonra bir şekilde uzaklaşmak zorunda olan insanlar olarak, Mardin’e karşı görevimizi layıkıyla yerine getirmeye çalışıyoruz. Daha da ötesi  doğduğu topraklara büyük saygı duymayı ve o  toprakları yâd etmeği öğrendik  ve öğreniyoruz. Bunun en güzel  yollarından bir  tanesi de, hemşeriler arası dayanışma ve yardımlaşma ruhunu sürekli sıcak tutmaktan geçer.  Aslında tanım olarak Mardinli olmak işte böyle  bir şeydir.

 İbrahim AYSOY
 

Sözlerime Mardin’e sevdalı İbrahim Aysoy’un   veciz ve manidar bir sözüyle  yazıma giriş yaptım. Türkiye / Güneydoğu’nun tarihi kentlerinden biri olan Mardin’den geliyor İbrahim Aysoy. İbrahim Aysoy soyadına uygun olarak Mardin’in adını tüm Anadolu’ya onurla taşıyan bir gönül adamıdır ve aynı zamanda içinde uzun yıllar yaşayıp büyüdüğü tarihi ile ünlü Mardin’e sevdalıdır.
 
Mardin ve yöresinde AYSOY ailesi denildi mi biraz durmak ve düşünmek gerekir. “Aysoy” soyadı soylu. Asaletli, kendini bilen bir sözcükten geliyor. İşte Sayın  Aysoy böyle bir aileden geliyor.

Mardin, Mezopotamya topraklarının zenginliğiyle hayat bulan tarihi ve kadim bir kentin tüm insanlarını kucaklayan içinde Süryani, Ermeni, Hıristiyan, Arap, Kürt ve Türkmen ailelerin birlikte yaşadığı dört dili birlikte kardeşçe konuşan tarihi ile ünlü bir şehirdir.   İbrahlm Aysoy bu güzel kentin toprakları içinde doğup büyümüş gelenek ve görenekleriyle bağlı kalmış tüm insanları kucaklayan aynı zamanda uzun yıllar TBMM ‘de Mardin)i temsil eden,  hatta Bakanlık yapan dürüst bir devlet adamıdır.  Mardinli bir duayen olan İbrahim Aysoy’un kısaca özgeçmişi şöyledir:

İbrahim Aysoy,  1931 yılında Mardin’de doğdu. Sanayi ve Ticaret Odası Başkanlığı ve CHP Gençlik Kolları Başkanlığı görevlerinde bulunmuştur.1965 -1969 yılları arasında CHP ‘den Mardin Milletvekili,1973-1977 yılları arasında    yine Mardin Milletvekili  ve bağımsız olarak  iki dönem  TBMM  Mardin’i  temsil etmiştir  1977 yılında Ulaştırma Bakanı olarak da  dürüst   ve başarılı bir şekilde  hizmet vermiştir.1991 yılından bu yana  Marev  Vakfı  Ankara Şubesi’nin  Yönetim Kurulu Başkanı olarak Hizmet vermeğe devam ediyor. İbrahim Aysoy  1965  ten bu yana  Ankara ‘da ikamet ediyor  hayatının büyük bir kısmını  Mardin’e hizmet  ve yüksek  öğretim  konulardaki derneklerde, çeşitli kurum ve kuruluşlara maddi ve manevi acıdan   yardım ediyor.1994 ‘te geçirdiği bir trafik kazasından dolayı 1996 ‘da ticareti bırakan Aysoy,   tüm çalışmalarını Marev Vakfı içinde sürdürüyor. Necla Hanımla evlidir.

 
Buraya kadar gelmişken bir anımdan söz etmek istiyorum.  1967 – 1973  yıllarında  Mardin / Kızıltepe‘de öğretmenlik yaptığım  yıllarda     Mardin ve yöresinde gelenek ve görenekleriyle  araştırma ve çeşitli incelemelerde bulundum.  Bunları bir kitapta toplamak istedim.  Ele aldıoğım bazı konulardan bazıları; Mardin Tarihi, Mardin  ve Yöresinde Adetler ve Gelenekler, Mardin ve Yöresinde Acı kahve(  mırra ), Kirvelik  Üzerine Düşünceler, Mardin Yemekleri, Evlenme ve Kız İsteme ve Düğün Gelenekleri, Dak ve Dövmeler, Ölüm ve Bayramlarda  Yaşanan Gelenekler,  Adetler, Sofrada  Kelle  Geleneği, Maniler, Bilmeceler ve Atasözleri,  Mardin’e Özgü  Türküler, Şarkılar, Halk oyunları  gibi konuları  içeren  bir  kitap hazırladım. Bunları Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığına gönderince sağlıklı bir yanıt alamadım. 1985 yılında Aydın/ Söke İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’nde görev yapınca bunları Yeni Söke gazetesinde yayınladım.  

Bu yazılarımın bir kısmını Aydın eski Milletvekili M. Kemal Yılmaz‘a gönderiyordum. M. Kemal Yılmaz İbrahim Aysoyi lle birlikte TBMM ‘de çalışmışlar. Bu yazılarımı Sayın Aysoy’a gösteriyorlar. Aynen şöyle diyor: “ Araştırmacı yazar Abdülkadir Güler Mardinlidir, halen Söke’de kalıyor ve Mardin Folkloru ile ilgili yazılar yazıyor. Onun sayesinde Mardin’i ve ve Mardinlileri daha çok sevmeğe başladım. Bu yazılar Aydın’da yerel bir gazetede çıkıyor, yerel gazetenin sayfaları arasında   kaybolup gitmesini istemem, bunları biz basabiliriz, lakin sizlerin bir kitapta toplamanız daha uygun olur diye düşünüyorum” diyor. Bunun üzerine Sayın İbrahim Aysoy beni arıyor ve Mardinle ilgili yazılarımı görmek istiyorlar. Sözü uzat madan bu yazılarım 1998 yılında MAREV VAKFI yayınları arasında “ Mardin Folkloru / Gelenekler – Görenekler”  adlı bir kitap halinde çıkıyor.  Ben de bu kitabı Marev Vakfı’na bağışlıyorum. İşte Sayın İbrahim Aysoy’a dostluğumuz o günden bu yana devam ediyor. 14 – 17 Nisan 2008 yılında Uluslararası Mardin’in Ankara’da tanıtımı yapıldı. Bu Etkinlikte ben de bir bildiriyle katıldım.

İbrahim Aysoy, sorumluluklarını bilen bir insandır. Bir grup  Mardinli İş adamı arkadaşlarıyla MAREV  Vakfının  açılması için büyük çabalar harcıyor.Bir Mardinli olarak  bunları düşünmeden edemiyor: “  Memleketine gönülden bağlı olan ve geleneklerinden hiçbir zaman kopmayan Aysoy’un kafasındaki tek düşünce, bir araya gelebilmek, daha çok yardımlaşabilmek, birbirine destek olabilmektir. Böylesi güzel bir niyetin gerçekleşmesi için önünde her hangi bir engel görmüyordu. Mademki Mardin’in suyundan, içmiş, ekmeğinden yemişti, bunun hakkını verecek ve bir Mardinli olmanın gereğini yerine getirmek istiyordu. Bunun için bir grup arkadaşıyla MAREV VAKFI’nı kurdu ve uzun yıllar bu vakfın Ankara  Marev Vakfı Şubesinin     yönetim Kurulu  başkanlığını  yaptı. Bugün 86 yaşında olmasına rağmen hâlâ çalışmasına ve hizmet etmeğe devam ediyor.  Tüm amaçları Mardin hemşerilerine yardımcı olmak ve sorunlarına  çare olmaktır.  Siyasi bir amaçları  asla yoktur. ( Aslında MAREV VAKFI  başlı başına bir  yazma konusudur.  Kısmet olursa bunu da ilerde yazacağım.)

Geçmiş günlerde sanat, kültür dergilerinde, gazete ve çeşiti   seçkilerde yayımlanan şiirlerimden bir demet bir  (  Abdülkadir Güler’in Bütün Şiirleri  EYLÜL SONRASI )  adını taşıyan bir CD halinde Marev Vakfı’na gönderdim.   Bunlardan bir miktar basılmasını rica etmiştim.  Sağ olsunlar bir miktarını tertemiz bir baskıyla basıp  bana gönderdiler.  Hatta kargo  parasını  dahi ödediler.  Burada sırası gelmişken başta Sayın İbrahim AYSOY ağabeyim olmak üzere tüm Marev Vakfı mensuplarına ve de tüm emeği geçenlere şükranlarımı, teşekkürlerimi selam ve saygılarımı sunuyorum.

Sayın İbrahim Aysoy için ne yazılsa ve ne söylense yeridir. Çünkü  Sayın Aysoy   yarım asırdan fazla  Mardinli hemşerilerine   hizmet veriyor. O Mardin’e sevdalı bir insandır.Mardin’de  okullara,  caddelere  ve sokaklara adı   vermelidir, Sayın Aysoy  yaşarken bunu   görmelidir. Güzel insan ve adam gibi adam olan  Sayın İbrahim Aysoy’a  sağlıklı   ömürler diliyor, selam ve saygılarımı   sunuyorum.


Abdülkadir GÜLER

05.11.2017-  SÖKE

 

 

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..