Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

23 Kasım '17

 
Kategori
Blog
 

MB Akademisi

MB Akademisi
 

MB Akademisi


Akademi sözüne karşılık çok özel bir sempatim vardır. Bu sempati sanırım, çocukluğumda İlk ve Orta öğrenim yıllarımda İstanbul’da ve diğer büyük kentlerde Akademide okuyan abilerimize duyduğum ilgiden kaynaklanıyordu.

En geniş tanımıyla yükseköğrenim veren, günümüzde bilim, edebiyat ve sanat konularını tartışmak için bir araya gelen üyelerin oluşturduğu kurumlara da akademi deniyor. Bu tanımdan hareketle akademisyen; yüksekokul/üniversite/enstitü gibi kurumlarda öğretimi veren, bireysel veya grup olarak özgün araştırmalar yapan ve alanına katkıda bulunan genel mesleki ünvanıdır.

Akademi adı aslında, Atina yakınlarındaki Akedom adlı bir zeytinlik bahçesinden gelmekte, bu bahçede Yunanlı düşünür. Platon, felsefe, matematik, doğa bilimleri ve yönetim biçimi gibi çeşitli konularda öğrencilerine ders vermekteydi.

Atina yakınlarındaki bir yerleşimden hareketle ortaya çıkan akademi ismi sonralarda İskenderiye, bilim, edebiyat ve sanat ve Avrupa’nın iç kısımlarında ve diğer yerlerinde de benzer amaçlarla kurulan eğitim kurumları için de kullanılmıştı.

Platon’un M.Ö 4. yüzyılda ders verdiği okul, tarihteki ilk akademi olarak kabul edilmektedir. Günümüzde yükseköğrenim vermek amaçlı kurulmuş olan yüksekokul/üniversite/enstitü için akademi ismi sıklıkla kullanılmaktaydı. Bu tanımla ilintili olarak bazı bilim dallarında, güzel ya da uygulamalı sanatlarda orta ve yükseköğretim yapan kimi okullar da bu isim adı altında tanımlanmaktaydı.  

Üniversite ile Akademi arasındaki fark kurumsal büyüklükle ilgili olup; evrensel eğitim veren ve bilimsel araştırmalar yapan kurumlara üniversite, üniversiteyi oluşturan ögelerden bir tanesi de akademidir.

Ülkemizde yakın zamana kadar akademi adını taşıyan birçok yükseköğretim kurumu vardı. Bunların en ünlüsü olan ve pek çok ünlü sanatçının yetiştiği sonradan Mimar Sinan Üniversitesi’ne dönüşen Devlet Güzel Sanatlar Akademisi idi. Bir dönem akademi adında eğitim kurumları olarak Harp Akademileri, Gülhane Askeri Tıp Akademisi, Devlet Mimarlık Mühendislik Akademisi, İktisadı Ticari İlimler Akademisi ile Sinema, Sanat, Spor ve Bilim Akademileri vardı. Akademi adını taşıyan özel öğretim kurumlarımızdan Türkiye Bilimler Akademisi (TÜBA) ise 1993’te kurulmuş, faaliyetlerine devam etmektedir.

Her konuda (bilim, edebiyat ve sanat) araştırma yapan, düşünen, bilen ve en önemlisi bunları yazan, paylaşan siz bloggerların özündeki bilgelik ışığının yeniden ışıması için MB alanını bir Akademi olarak kullanabilir miyiz ya da MB alanına Akademi diyebilir miyiz?

Hazır bol Akademisyen, Akedom (MB) varken, MB AKADEMİSİ neden olmasın.

Hepinizi akademik algı ile selamlıyorum.

Nizamettin BİBER

 

 
Toplam blog
: 887
: 2743
Kayıt tarihi
: 06.06.12
 
 

Yeni dünya düzensizliğinde insan olmaya çalışan ve okuyarak ne kadar cahil olduğunu gören, olayla..