Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 
 

Uzman Psikolog Melda Yakupoğlu

http://blog.milliyet.com.tr/meldayakupoglu

10 Haziran '22

 
Kategori
İlişkiler
 

Plaza ve Ofis Psikolojisi

Plaza ve Ofis Ortamlarında Psikolojinizi Nasıl Korursunuz?

 

Sürekli çalan telefonlar, cevaplanması gereken mailler, hazırlanması gereken dosyalar, toplantılar ve yetiştirilmesi gereken işler derken ofisteki stres, insan psikolojisini etkiliyor. Yoğun tempoda çalışan insanların gününün çoğu iş yerinde geçiyor ve insanlar iş yerinde stresle etkili bir şekilde baş edemediklerinde tükenmişlik sendromları yaşabiliyor. 

 

Tükenmişlik sendromu ilk etapta çalışanların tahammül düzeylerine ve motivasyonlarına yansıyor. Yıpranan kişilerde artık eskisi gibi tahammül gösterememe, daha çabuk öfkelenme gibi durumlar görülebiliyor. İlerleyen zamanlarda gerginlik beden duruşuna yansıyor. Beyin, bedene sanki her an tehlike gelecekmiş gibi tetikte olmayı gerektiren sinyaller gönderiyor ve gergin duruşlarla fiziksel ağrılar başlıyor. Strese bağlı ağrılar, bazen boğulmuşluk hisleri, panik ataklar görülebiliyor. Daha sonra da çalışanların fiziksel olarak uyku ve yeme düzenleri bozulabiliyor. Uzun süre bu yıpranmışlık hali kabul edilmeyip mevcut enerjiden kullanıldığında da depresyon gibi psikiyatrik durumlara yol açabiliyor. 

 

Yoğun iş temposunda çalışan kişilerin tükenmişlik sendromuna yakalanmamaları için belirtiler başladığı andan itibaren psikolojik olarak desteklenmeleri gerekmektedir. Profesyonel olarak desteklendiklerinde depresyon, panik atak gibi psikiyatrik durumların önüne geçilmekte ve bireylerin etkili iletişim yöntemleri kullanarak kendilerini daha net bir şekilde ortaya koymaları sağlanmaktadır.

 

Özellikle ofis ortamlarında çalışanları en çok tüketen durumlar; kişilerin hayır diyememesi, görevlerinden fazla ve farklı işleri de kendilerine misyon edinmeleri, müdürleri tarafından yeteri kadar onaylanmamaları, motivasyonsuzluk, iş arkadaşları tarafından mobbinge uğramaları, kalabalık gruplarla baş edebilmeleri gereken durumlarda etkili iletişim yöntemlerini kullanamamaları olarak tanımlanabilir.

 

Tükenmişlik sendromu bir çok kez kişilerin iş dünyasına atılmadan önce kendilerini ve potansiyellerini yeteri kadar bilememesinden kaynaklanmaktadır. Örneğin, bir çalışan kendisine verilen sorumluluğu sürdürmekte güçlük çekiyorsa bunu etkili bir şekilde ifade etmelidir. Teoride bu şekilde olsa da pratik uygulamalarda çalışanlar tükenmişlik durumlarını paylaşmak istememektedir ve problemleri içlerinde büyüterek birçok zaman klinik durum haline gelip işin içinden kendi başlarına çıkamaz hale gelmektedir. Bu sebepten kendini etkili bir şekilde ortaya koymayı öğrenme gereksinimi doğmaktadır. Tükenmişlik ile baş edebilmede iş yaşamı becerileri bu noktada anlam kazanmaktadır. Bu ihtiyaç dolayısıyla kurumsal iş yerlerinin, çalışanların mutlu hissetmesini sağlamak amacıyla sorumluluk alması ve eğitimler ile insan ilişkilerinde fark yaratma yoluna gitmeleri gerekmektedir.

 

İlişkilerde fark yaratan bir iletişim biçimi kullanmak için de belirli teknikleri öğrenmek gerekir. Plaza çalışmalarında başarıların arkasında çoğu zaman iş hayatında kendini geliştirmek adına alınmış pratikteki eğitimler vardır. Kurumsal firmaların iş yerlerinde gerekli ölçme ve değerlendirmeleri yapabilmeleri için psikologlarla çalışmaları, rutin ruhsal durum değerlendirmesi ve motivasyonel eğitim günleri düzenlemeleri çalışanların mutluluğunu arttıracağı gibi, iş verimliliğini de yükseltecektir.

 

Tükenmişlik sendromuna ofis içi çözümler olacak, programlar düzenlemek gerekir. Bu programlar içerik açısından çok yönlü ve çözüm odaklı olmalıdır. İş yerlerinde çalışanların kendi takım arkadaşlarından, yöneticilerine kadar nasıl konuşmaları gerektiğinden, bir toplantıda kitlelere verilmek istenilen mesajlardan ve dış görünüşlerinden, imajlarından yola çıkarak profesyonel bir hizmet almak bu sebeple modern çağın önemli gereksinimlerinden olmuştur. 

 

Beden dili, mimiklerin kullanımı, konuşma sanatı, karşıdaki kişiyi kırmadan hayır diyebilme becerisi, toplantıları yönetebilmek, gevşemek, stres,  öfke ve heyecan ve diğer duyguları fark edebilme ve kontrol edebilmek, iyi bir giyim seçmek, geleceği programlamak, plan yapabilmek, yaratıcı vizyon ve misyon oluşturabilmek, özgüven kazandırmak, liderlik, karşıdaki kişinin ihtiyaçlarını sezinlemek, çözüm üretme, empati yapabilmek ile ilgili becerileri kazandıran workshopların ofis ortamlarında düzenlenmesi fayda sağlayacaktır. Eğitimler ve yapılan rutin psikolojik değerlendirmeler sonucunda iş yerinde mutlu olan çalışanlar stres ile baş edebilecek hale gelecek ve tükenmişlik sendromuna yakalanma oranları azalacaktır.

 
ETEM SEVİK bu blog'u önerdi.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 41
Toplam yorum
: 1
Toplam mesaj
: 0
Ort. okunma sayısı
: 50
Kayıt tarihi
: 08.08.14
 
 

2009 yılından beri alanda aktif olarak çalışan, çocuk, ergen ve yetişkin olmak üzere binlerce vak..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster