- Kategori
- Gündelik Yaşam
Rotasyon

Özel aracanız varsa eğer periyodik bakımda ya da değişik zamanlarda yetkili, özel servise uğramanız kaçınılmazdır.
Bunlardan biriydi; daha önceki "usta"yı göremedeğimden sordum:
Önceki usta acaba işten mi ayrıldı diye?
"Hayır"cevabı ile birlikte ustanın "kaporta-boya"kısmına atandığını öğrendim.
Sonrasında da önceki usta ile karşılaşıp konuşmalarımız oldu...
Öğrendik ki;şirket politikasına göre her eleman farklı zamanlarda,farklı bölümlerde de çalışmak durumundaymış, mesleği ile ilgili her işi öğrenebilmesi adına...
***
Yetmişli yılların başlarıydı sanırım bir de 1989'da Bulgaristan'dan göç edenlerden komşularımız vardı.
Komşularımızın çoluğu-çocuğu, kadını-erkeği çoğu pratik -tamir işlerini bilirlerdi.
Sorduğumuzda onlara bu temel bilgilerin-pratiğin okulda öğretildiği cevabını alırdık.
Örneğin; kısa devre yapıp atan bir elektrik sigortasını kolaylıkla değiştirebiliyorlardı.
Eskinin elektrik sigortasını değiştirmek göründüğü kadar kolay değildi.
Teli ince sararsan çekmez sigorta atar, kalın sarıldığında da at-a-mayıp yangın çıkarabilirdi...
***
Şimdi herşey kolay...
Ya da "el sürül-e-meyecek" kadar zor...
Nasıl mı?
Elektrik sigortası attığında işler kolay "şalteri"kaldırmak yeterli...
Ama bilgisayar yazıcısına "kartuş-toner"doldur(t)mak zor, çünkü çoğu "çipli"...
Araçlar; otomobiller, otobüsler de öyle çipli, dışarıdan birinin yetkili olmayan-şifreleri bilmeyen birinin araca tamir için müdahale etmesi mümkün değil...
Yılların otobüs-servis şöförü; eskisi gibi deği artık, en ufak arızada bildiğimiz halde müdahele etme şansımız artık yok diyordu (eskilerin deyimiyle) arabanın ciğerini bildikleri halde...
***
Şirket politikaları zamana ve mekana göre değişiklik gösterebilir...
Her kurumun yöneteticileri farklı uygulamalarda bulunabilir.
Aslında; çok seçenekli uygulamalar yok...
Ya eskinin "doğu bloku"ülkelerinin sistemini sürdürmeye çalışıp her elemana her işi öğretmeye çalışırsın...
Ya da her elemanı kendi bölümünde uzmanlaştırmaya...
***
"Rota:İtalyanca rotta
1 . Bir gemi veya uçağın gidiş yönü, izleyeceği yol.
2 . mecaz Görüş veya tutuma göre gidilen, izlenen yol."
Deniliyor...
"ROTASYON:DEĞİŞİM, SIRASIYLA DEĞİŞME, MÜNÂVEBE İLE YER DEĞİŞTİRME, BİR KISIM GÖREVLER İÇİN GETİRİLEN ZORUNLU GÖREV MAHALLİ." şeklinde tanımlanıyor...
Gemiler,uçaklar ve bunların sürücülerine verilen ortak bir isim"kaptan"...
Kaptanlar karayollarındaki şöförler,trenlerdeki makinistler gibi 3-4 metrelik şeritlere-raylara bağlı kalmazlar...
Ama onlarda çokça,sınırsızca özgür değllerdir.
Belirli,hep aynı rotaya bağlı kalmak durumundadırlar...
Eminönü'nden-Kadıköy'e binlerce kez gitmiş-gidecek olan gemi neredeyse aynı yerin sularını dalgalandırarak yoluna devam eder...
Bizler:
Sünnet olan çocuğa...
Askere giden delikanlıya...
Evlenecek genç kıza...
Kına yakar,davul zurna çalarız...
Olası rotasyonlarda kına yakılmaz haliye...
Ama dazul-zurna müzik sesi de eksik olmaz...
Bir tür kutlamadır bu;gidenler ve kalanlar adına...
Bazen bir salon-lokal olur...
Bazen de boğazdaki bir tur gemisi...