Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

27 Temmuz '12

 
Kategori
Gündelik Yaşam
 

Rotasyon

Rotasyon
 

Özel aracanız varsa eğer periyodik bakımda ya da değişik zamanlarda  yetkili, özel servise uğramanız  kaçınılmazdır.

Bunlardan biriydi; daha önceki "usta"yı göremedeğimden sordum:

Önceki usta acaba işten mi ayrıldı diye?

"Hayır"cevabı ile birlikte ustanın "kaporta-boya"kısmına atandığını öğrendim.

Sonrasında da önceki usta ile karşılaşıp konuşmalarımız oldu...

Öğrendik ki;şirket politikasına göre her eleman farklı zamanlarda,farklı bölümlerde de çalışmak durumundaymış, mesleği ile ilgili her işi öğrenebilmesi adına...

***

Yetmişli yılların başlarıydı sanırım bir de 1989'da Bulgaristan'dan göç edenlerden komşularımız vardı.

Komşularımızın çoluğu-çocuğu, kadını-erkeği çoğu pratik -tamir işlerini bilirlerdi.

Sorduğumuzda onlara bu temel bilgilerin-pratiğin okulda öğretildiği cevabını alırdık.

Örneğin; kısa devre yapıp atan bir elektrik sigortasını kolaylıkla değiştirebiliyorlardı.

Eskinin elektrik sigortasını değiştirmek göründüğü kadar kolay değildi.

Teli ince sararsan çekmez sigorta atar, kalın sarıldığında da at-a-mayıp yangın çıkarabilirdi...

***

Şimdi herşey kolay...

Ya da "el sürül-e-meyecek" kadar zor...

Nasıl mı?

Elektrik sigortası attığında işler kolay "şalteri"kaldırmak yeterli...

Ama bilgisayar yazıcısına "kartuş-toner"doldur(t)mak zor, çünkü çoğu "çipli"...

Araçlar; otomobiller, otobüsler de öyle çipli, dışarıdan birinin yetkili olmayan-şifreleri bilmeyen birinin araca tamir için müdahale etmesi mümkün değil...

Yılların  otobüs-servis şöförü; eskisi gibi deği artık, en ufak arızada bildiğimiz halde müdahele etme şansımız artık yok diyordu (eskilerin deyimiyle) arabanın ciğerini bildikleri halde...

***

Şirket politikaları zamana ve mekana göre değişiklik gösterebilir...

Her kurumun yöneteticileri farklı uygulamalarda bulunabilir.

Aslında; çok seçenekli uygulamalar yok...

Ya eskinin "doğu bloku"ülkelerinin sistemini sürdürmeye çalışıp her elemana her işi öğretmeye çalışırsın...

Ya da her elemanı kendi bölümünde uzmanlaştırmaya...

***

"Rota:İtalyanca rotta

1 . Bir gemi veya uçağın gidiş yönü, izleyeceği yol.
2 . mecaz Görüş veya tutuma göre gidilen, izlenen yol."

Deniliyor...

"ROTASYON:DEĞİŞİM, SIRASIYLA DEĞİŞME, MÜNÂVEBE İLE YER DEĞİŞTİRME, BİR KISIM GÖREVLER İÇİN GETİRİLEN ZORUNLU GÖREV MAHALLİ." şeklinde tanımlanıyor...

Gemiler,uçaklar ve bunların sürücülerine verilen ortak bir isim"kaptan"...

Kaptanlar karayollarındaki şöförler,trenlerdeki  makinistler gibi 3-4 metrelik şeritlere-raylara  bağlı kalmazlar...

Ama onlarda çokça,sınırsızca özgür değllerdir.

Belirli,hep aynı rotaya bağlı kalmak durumundadırlar...

Eminönü'nden-Kadıköy'e binlerce kez gitmiş-gidecek olan gemi neredeyse aynı yerin sularını dalgalandırarak yoluna devam eder...

Bizler:

Sünnet olan çocuğa...

Askere giden delikanlıya...

Evlenecek genç kıza...

Kına yakar,davul zurna çalarız...

Olası rotasyonlarda kına yakılmaz haliye...

Ama dazul-zurna müzik sesi de eksik olmaz...

Bir tür kutlamadır bu;gidenler ve kalanlar adına...

Bazen bir salon-lokal olur...

Bazen de boğazdaki bir tur gemisi...

 

 

 

 
Toplam blog
: 180
: 901
Kayıt tarihi
: 25.07.09
 
 

Önceleri Milliyet Gazetesi'nin "Okur Mektupları" vardı...Şimdi ise "İnternet", "Milliyet Blog" ve..