Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

02 Ekim '07

 
Kategori
İstanbul
 

Şehir Hatları

Şehir Hatları
 

İstanbul'un simgesi nedir dendiğinde hiç şüphesiz boğazı akla gelir. Dünyayı gören bir çok kişi, İstanbul Boğazı'nın bir eşinin olmadığını söyler. Boğaz ve Adalar deyince de akla Şehir Hatlarının (yeni ismi İDO) o güzelim vapurları akla gelir.

Çocukluğumdan beri meraklıyımdır şu vapurlara. Adalara gidiş gelişte, Eminönü'nden Kadıköy'e geçişte ayrı bir yerleri vardır. İtalyan yapımı Paşabahçe, İngiliz yapımı Dolmabahçe ve Fenerbahçe kullanımda olan en eskiler.

Dolmabahçe'yi epeydir göremiyorum. Fenerbahçe, TRT'nin iftar programına sahnelik ediyor. İskoç yapımı son buharlılar Pendik, Turhan Emeksiz, Kuzguncuk, Ataköy yok artık, bir kaçını tersanelerde görüyorum. İlk Türk yapımı 1962 yapımı Maltepe ve Suadiye. Sonra 1973 de yapılan Sedefadası, Bostancı ve İnciburnu geliyor. Bu üçünün sonra ismi değiştiriliyor, Barş Manço, Aykut Barka, Ahmet H. Yıldırım. Sonraları Kıbrıs Şehitleri geliyor, Adem Yavuz, Karaoğlanoğlu, Sami Akbulut, Temel Şimşir ve diğerleri.

Çocukluğumun Güzelhisar, Yalova, Göztepe, Kalender, Heybeliada, İstinye, Beykoz, Suvat, Ülev adlı vapurları Şirketi Hayriyenin gözdeleri. Bir istim verirlerdi, Eminönü duman altı olurdu. Boğaz'ın eşsiz güzelliğini taçlandırırlardı. Her biri estetik abidesi idi.

Son yapılanların estetiği için aynı şeyleri söyleyemiyeceğim.

Araba Vapurları da ayrı bir güzellik. Suluhet, dünya kullanıllan ilk araba vapurumuz. Köprü öncesi Kabataş Üsküdar arası onlardan sorulurdu. Harem Sirkeci de olduğu gibi.

Çocukken, kaptan olmak istemiştim. Vapur tarifeleri benim için önemli idi. Vapurları uzaktan tanırdım. Hangi vapurun hangi seferleri yaptığını bilirdim. Boğaz vapuru ayrı, Adalar Yalova vapuru ayrı idi. Vapurlarının en küçüklerinden Beşiktaş isimli vapur geldi aklıma, Bostancı Adalar arasında görev görürdü, yetmişli yıllarda.

Son olarak yolculuk esnasında martılar eşiliğinde simit ve çaya ne demeli? Yeri doldurulabilir mi? Ya rüzgarın hafif esintisinde bir sigara tüttürmek...

Evet, şehir hatlarının çok anısı var bizde. Onlarsız İstanbul düşünülemez. Son vapur tasarımlarını pek tutmadım (belki tutuculuğumdan kaynaklanmakta). Umarım yanılıyorumdur.

Galerimde bir tutam vapur fotosunu sizlerle paylaşıyorum.

Sevgilerle....

 
Toplam blog
: 487
: 1730
Kayıt tarihi
: 01.04.07
 
 

1965 İstanbul doğumluyum. İTÜ Elektrik mühendisliğinden mezun oldum. Özel sektörde Kalite Bölümünde..