Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

16 Nisan '08

 
Kategori
Felsefe
 

Sevgi- Elementler-Şiirsel Bakış

Sevgi- Elementler-Şiirsel Bakış
 

***Resim alıntıdır***


Çift şey diyeceğim: gah tek bir bütün doğar
Çok şeylerden, gah da çok şeyler biter bir'den ayrılıp:
Ateş, su, toprak ve uçsuz yüksekliği havanın
Uğursuz nefret, onlardan ayrı, ağırlıkça bir her yanda:

*****
Ve sevgi aralarında eşit olan ence boyca.
Buna sen aklınla bak, oturma şaşkın şaşkın bakınıp,
Sevgi doğuştandır deniyor insan uzuvlarında.
Onunla beslenir ve sevişme arzuları, eş olurlar birbirine,
Haz ve sevinçtir verdikleri ad buna hem de Aphrodit'e
Onun bunlar içinde dolaştığını çıkmadı bilen bir kimse
Ölümlüler içinde...
Kulak ver sen yanıltmaz sözün gidişine.

*****
Bunların eşittir hepsi, doğuşda aynı yaşta,
Ayrıdır fakat her birinin vazifesi, huyu da başka.
Hükmederler sırayla dolaşıp dönerken zaman.
Ne bir şeyler eklenir bunlara ne de diner kesilir,
Yok olsalardı tamamıyla zira, artık varolamazlardı.
Ne çoğaltacaktı bu bütünü?
Hem de nereden gelip?
Nasıl yok olabilirdi bunlardan hoş bir şey yokken?
Olamaz, bunlardır bir var-olan, geçerek birbiri içinden
Bir bu, bir o gelir meydana,
Ve arasız benzeyenler daima.

HERAKLEİTOS


İnsanın yaratılışı ilkçağlardan beri araştırmalara ve tartışmalara konu olmuştur. Efsanelerde, ilk metinlerde ve kutsal kitaplarda yer alan yaratılış felsefesinin ortak görüşlerinden çıkılarak şu kanıya varılmıştır;

İnsanın yaratılışında evreni oluşturan 4 ana elementin varlığı kabul edilmiştir: Toprak, hava, ateş ve su.

Eski Yunan filozoflarından Thales (M.Ö. 625-545), doğanın, evrenin ana maddesinin su olduğunu, yeryüzünün sonsuzluktan gelip sonsuzluğa giden bir okyanus üzerinde yüzdüğünü, bütün varlıkların sudan yaratıldığını ve sonunda yine suya dönüşeceğini söylemiştir. Tatlı su mu yoksa tuzlu su mu, onu belirtmemiş.

Anaximandros doğayı ve evreni oluşturan ana maddenin sınırsız, sonsuz ve soyut "apeiron" olduğunu söylemiş. Apeirondan gelen canlı ve cansız tüm varlıkların yine ona döndüklerini ileri sürmüştür.

Anaximanes doğayı ve evreni oluşturan ana maddenin hava olduğunu yazmıştır.

Empedokles'e göre hava, su, toprak; Pythagoras'a göre sayı, Anaxagoras'a göre tohum (spermata) evrenin ana maddesidir.

Herakleitos ise doğanın ve evrenin ateşten oluştuğunu savunmuş, yukarıdaki dizelerinde dile getirdiği gibi:

Adı geçen filozofların görüşlerinin birleşip bütünleşmesi cansız doğa felsefesinin başlangıçı olmuştur.

Bu bilgiler Prof. Dr. Özcan Köknel'in "Yaşamın Zaferi" isimli kitabından (Sayfa 14) alıntıdır.

Peki, ben niye yazdım bunları. Kitapta bir konu hakkında bilgi arıyordum, şiir gözüme çarptı. Baktım güzel bir şiir, tarih öncesi zamanlardan, hem duygulu hem de bazı arkadaşların şiirlerinden daha anlamlı, içeriğin de bilgi var. Şiiri beğendim ve yazmak istedim. Konuyu anlamayanlar olur belki, "bu ne biçim şiir," diyecek olanlar için bir açıklama olsun, diye şiire ilham veren konudan biraz alıntı yaptım...(Kötü mü yaptım, böylece bir blog daha yazmış oldum...

Sevgiyle kalın, mutlu kalın, aman bilgisiz kalmayın!

 
Toplam blog
: 480
: 2046
Kayıt tarihi
: 27.03.07
 
 

Üstkimliği ile insan, altkimliği yeterince kalabalık birisi; Eş, anne, öğretmen emeklisi. Doğa, H..