Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

13 Ekim '12

 
Kategori
Sinema
 

Sosyalist Ali'nin başına gelenler

Sosyalist Ali'nin başına gelenler
 

KENAN İMİRZALİOĞLU: SEVECEN VE SAKİN


Kasabadan kasabaya yaklaşık otuz yıl süren bir sürgünü anlatıyor ”Uzun Hikaye”. Bu resmi olmayan sürgün, dönemin sağcı iktidarlarını arkasına alan, küçük kasaba insanlarının baskılarından bir kaçış. Mevkilerini korumak için, her türlü haksızlığı devlet adına yapanlara   kendini ezdirmeme savaşı Bulgar Ali’nin öyküsü.

Karısı Münire (Tuğşe Kazaz) ve oğlu Mustafa ile küçük bir kasabaya yerleşen Bulgar göçmeni Ali okulda yazıcı olarak iş bulur. Kendisini kısa sürede çevresine sevdirir. Yaşama pozitif bakan Ali, ailesini şartlar ne olursa olsun mutlulukla kucaklayan bir enerjiye sahiptir. Ali’nin yaşamı adaletli davranma, hak, hukuk ve eşitlik üzerine kuruludur. Bu algısı ideolojik teoriler okuyarak gelişmiş bir anlayış değildir. İçten gelen bir duygunun dışavurumudur. Haktan, hukuktan bahsettiğinde insanlar ona “ sen sosyalist misin ? “ diye sorar. O da bunun adı buysa, oyum der. Adı sosyalist Ali’ye çıkar. Küçük mutlulukları her gittiği yerde Ali’nin değişmez karakter ve boyun eğmemesi yüzünden kısa sürede kabusa dönüşür.

Yönetmen Osman Sınav 1940-70 yılları arasına yayılan hikayesini, mükemmel bir sinema dili ile anlatıyor. Küçük detayların ve yan karakterlerin kusursuzluğu yanında, dönemin renk ve atmosfer olarak yansıması olağanüstü. Öyküyü Ali’nin oğlu Mustafa’nın gözünden, onun duygu dünyası üzerinden izliyoruz. Bu durum filmin seyirci ile kurduğu duygu bağını güçlendiriyor. Mustafa’yı üç farklı yaş döneminde canlandıran oyuncuların inandırıcı performansları da bu ilişkiyi daha kuvvetlendiriyor. Batuhan Karacakaya ve genç Mustafa’yı oynayan Ushan Çakır işlerini son derece dengeli oyunculuklar ile yapıyor. İkinci bölüm ve finalde öykünün ağırlığı genç Mustafa’nın üzerine kaysa da İmirzalıoğlu tüm filmi sırtlayan oyuncu. Kendisinden alışık olmadığımız kadar yumuşak ve sabırlı bir karakteri canlandırıyor. Yer yer  “Deli Yürek” parlamasını da hissettirmiyor değil.

Öyküdeki olumsuz, can sıkıcı olaylara karşın filmin pozitif bir atmosfer var. Burada Sınav’ın bazı bölümlerde kullandığı masalsı anlatımın rolü büyük. Kötü adam karakterlerinde deneyimli isimler dikkat çekiyor. Cihat Tamer okul müdürü, Mahir Günşiray savcı, Mustafa Alabora belediye başkanı, Kürşat Alnıaçık Zopuroğlu İsmet rollerinde parlak oyunculuklar sunuyorlar. Yiğit Güralp’ın derli toplu senaryosu filmin en büyük artılarından. Güralp dönem filmlerinde çok sık görülen anlatımın dağılıp,  sarkmasından ustaca uzak durmuş. Baba ve oğul ilişkisi şablonlara yakın dursa da oldukça etkileyici işlenmiş.

Bu kadar iyinin yanında filmin en büyük eksisi, arkada sürekli eşlik eden, duygusal esleri yüksek müzik. Kadraj ve oyunculuk olarak bu kadar iyi çekilmiş sahnelere sadece doğal sesler eşlik etse de yetermiş.

“Babam ve Oğlum”veya “Cennet Sineması-Cinema Paradiso” tadında, son zamanların en iyi Türk filmi.                     

UZUN HİKAYE

YÖNETMEN:OSMAN SINAV

SENARYO:YİĞİT GÜRALP

OYUNCULAR: KENAN İMİRZALIOĞLU, TUĞÇE KAZAZ,  USHAN ÇAKIR, BATUHAN KARACAKAYA, CİHAT TAMER,ORHAN GÜNŞİRAY      

Bu blog Sinema sitesinde de yayınlanmaktadır

 
Toplam blog
: 223
: 1093
Kayıt tarihi
: 12.01.11
 
 

İzmir’de doğdu. Viyana Tıp fakültesini bitirip doktor ünvanını aldıktan sonra Genel Cerrahi ihtis..