Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

26 Nisan '11

 
Kategori
Felsefe
 

Sürü yaşamı - 6

Sürü yaşamı - 6
 

6-]Başlangıcın ittifakı toplumunda, halkın bireyleri eli ile topluma katılımıyla çok güçlü bir sirkülasyon alanı yaratılmıştı. Bu aşamada, üretim alanı sadece üretim alanı kalırken; halk, tüketim alanı cazibesi olmuştu. Böylece halkın var oluşu ve devam etmesini süreç etmişti. Artık kimi toplumsal girişmelerin içinde, halkın müdahilliği de, sağlanmıştı. Ancak zihin devinmesinin Güneş sistemli birlik ekseni uzay zaman düzlemi içinde; üretim ve tüketim alanları aynı yer olacağından bahisle; burada halk yoktur.  

Halk, ya dünya ölçeğinde kendi kaderi ile baş başa bırakılacaktı. Ya da seçme ayıklama kriterlerince içselleşen zaman zemin boyutlu işlev kuant paketlere dönüşüp, kişi içtenlikçe organizasyonlarla da süreçlere katılacaktı. İkisi de olası, ikisi de mümkün ve yürür de olabilecek durumdur. Eğer dünya da yaşamı uygun olursa, Dünyada kalma olasılıkları vardır. Çünkü gelecekteki o günkü şimdiki zamandaki Dünya da; artık eski insanlık Dünyası değildir.  

Bu yüzden halk, karmaşık olandan daima geri düzlemlerin meftunu ruh taşıyan, ilişki düzen tikelcisi olanın kolaycılığına kaçar. Yani organize olup, işlev eşip, gelişip olgunlaşıp, şebeke ağ ilişkisini taşımak istemezler. Yeni sorunlarla, yeni sorumluluklar almak yerine; kendi kararlı, istikrarlı, yalın düzenlerini bozmaktan hep kaçınırlar. Bunun için halk hep, ilkteki aşamalar içinde kalan düzlem pozisyonlarına çekilmeli oluşla, gel git eğilimli olmuşturlar.  

Bu nedenle halk, çoğunlukla sosyal birlikçi (etnik) ruh tandanslı ve sürü düzlemli eğilimleri daha bir belirgindir. Çünkü bu düzlemlerde sorumluluk başkalarındadır. Yine buralarda halk ruhu en temel durumuyla yaşamını sağlayıp, çabucak en az enerji tüketimli, kararlı düzen pozisyonuna geçiyordu. Halk hiç canını acıtmıyordu. Uydu olmak işine geliyordu. Fazla tüketimleri bilmediğinden, bunun bağıntı sorunlarını ve gereklerini de bilmiyordu. Haliyle bunları da istemiyordu. Bu nedenle de özgürleşmeyi bilmiyor; özgür eşmeyi duymuyordu bile!  

İnsan bağlamında, güdülür olmak, sömürülmek; ne kadar olumluluksa, sürü yaşam o kadardan bir olumluluktur. Yine sürü yaşam, ne kadardan bir olumsuzluksa, o kadardan bir olumsuzluk olan insan sürü yaşamı; böylece istikrar için yeğlenir oluyordu çoğu kişilerce. Bu yüzden de, sürü yaşam büyük kitle oluşlarıyla çevre zamanlarını da, kendi doğrultularında adeta sürüklüyorlardı. Çevre değişmesi dahi onları rahatsız ediyordu. Sürü yaşam göç veren, plan yapan, bir düzenlilik değildi. Duruma göre parçalanan, kopan; sonra da rast gele buluşmalarla birleşen, sağlayışlar birliği idi.  

Sürü yaşamla, güdülür olmanın, sömürülmenin; mevcudu sahiplenmenin, bir tüketiliş skalası olmak dışında; pek pek ileri doğru, gelişmeci bir olumluluk var etmezdiler. Burada kazandırılanlar, kendi iç eytişimleri olmaktan çok, kendilerinden önceki depo edilmiş zamanlardır. Gerektiğinde bu depo zamanlara, yer yer manivela destekti devinme eğilimleri verilerek; amaçlar doğrultusunda sürü olumuyla, işleyişleri ortaya çıkartabilirlerdir. Sürüye dek yaşamın temeli, sosyal anlamda, bir değnek kaldırıp indirmeye riayet yönetimidir. Bu aşama ileri aşamaların deney ve iş birikimi için önemi vardır.  

Bu söylemle sürü yaşamın, aşağılanması; ya da yeğlenmesi, baktığınız kendi konumlanış düzleminize ve amacınıza göre beliren bir tercihtir. Değilse ne sürü yaşam salt aşağılanmadır. Ne sosyal birlikti düzen salt geri ve aşağılanmadırlar. Ne de toplum, salt geri oluş ve aşağılanmadırlar. Kendilerinden sonraki basamak düzlemlerin öncüsü olmakla, temel devinme alanı oluşun belirleyiciliğini ve yeniye göre de, geri düzlem oluş çelişkisini birlikte taşırlar. Bunlar düzlemlerden geriye bakıştı duygulanışın verdiği heybet duygusunun, özneyi düzlemce tanımlayan algısıdır. Değilse gelişmenin içinde her biri diğerini olumlayacak, yadsıyacak olan zorunlu ve mutlaka olması gereken aşamalardır.  

Değnek kaldırıp indirmenin en sosyal yanı, en hazım edilerek içsinilir yanı da, sopa kaldırıp indirme yöneltmesini, simge ve sembollere dönüştürerek, inanç aştırmaktır (alışkanlık kılmaktır). Eli asalı ve hemen hepsi de çoban peygamberleri, birbirine asa veren yetkilenmeyi hatırlayın lütfen. Böylece, giderek sopa indirip kaldırmanın gurur incitir olacak, komut olacak anlaşılması, bertaraf edilecekti.  

Bir eylemin baş belası olacak (güdülür) yanı, ileriki aşamalarda; böylece gizlenecekti. Her devinme hata ise hatadır. Olumlu ise olumludur. Birbirinden izole edilemezler. Kendi boyutları içinde her ikisi de yaşanır. Uygulamada eylemler giderek karşıtlarına dönüşürler. İnanç eğilimlerimiz bir hatanın örtülmesi için kullanılırken, olumlulukları da zorunlu oluşla ortaya çıkacaktı.  

Sürü yaşam, bir kişi kişiler bağıntılı, serbestliklerden; bir ilk organ elleşmenin çıkartıldığı, ilkti gelişme ve organize birliklerin, koloniyeldi simbiyotik ilk olgunlaşma adımlarından olan bir temel durumdur. Bir nesne sağlayıştı edimlerin, öznel algılama denklikli, taslaktı bilinçle girişmeli bir sosyal güçtü otorite, organizasyonu ortaya çıkartmaktır. Sürü bağıntılı topaklaşma iç girişmesi, kişi kendiliklerin ilk ilişkilimle beceriler basamağıdır. Böyle olduğu için de, bu yaşam sosyal birlikler kümelerine doğru evirilmiştir.  

Sosyal birlikler de, toplumsal organizasyonlar içinde, sosyal birlikçi kazanım yaşantı aşmalarını değişip dönüşür olmakla sürdürmüşlerdir. Sosyal birlikçi olan kazanımlarını, toplumsal statülülerine göre yaşayaraktan sosyalleşme, sosyetik eşme, düzey ve düzlemine doğru evirilmiştirler. Ve giderekten kimi organizasyonlarla da, sosyetik sosyal yaşamı ortaya çıkartmıştırlar.  

Ancak; sürü yaşamın, tüm zamanları; depo zamandırlar. Gerici, tutucu ve mevcut bağıntıları sürdürür olmaları için, sürü sosyal ortamı öngörülü, basit ve istikrarlı alıştırılmalarının, sahiplenilmesidirler. Böylece sürü, bir tek genel ilkeler etrafında komutla şırlar. Bu komut girişmeleri; gelenek, görenek, dediğimiz inanç değerleri üzerindendir. Hemen hemen bütün anlama, anlatma, boy ölçüştürme, değer yargıları; bu odak ve düzlem üzerindedir. Sürü yaşamı sağlayan organikler; temel sağlayışlar ekseniyle otorite gibi yaklaşık bir ortak dilleri vardır. Otorite; iletimse ve düzeli kılma eksenlidir.  


Sürecek  

 
Toplam blog
: 418
: 104
Kayıt tarihi
: 26.11.10
 
 

26 yıllık sınıf öğretmenliğinden sonra emekli oldu. Şiir çalışmaları ve deneme türü olan, toplum ..