Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

29 Eylül '10

 
Kategori
Basın Yayın / Medya
 

Televizyon formatı olanlar ne yapmalı ?

Televizyon formatı olanlar ne yapmalı ?
 

Dünya eğlence sektörüne yön veren en büyük ve en yaratıcı güç ABD.Kaynak:Google images.


Aslında daha önce bu konuda formatların yapımcılara nasıl sunulacağı başlığı altında bir yazı yazmıştım. Fakat aldığım maillardan anladığım kadarıyla önceki yazımda biraz eksik görüp bu konuyu açmak istedim.

Renkli Televizyon sitesini kurduktan sonra fark ettim ki epey kişi format yazmak ve bunları yapımcılara satmak konusunda hevesli, bu aslında güzel olmasına kadar biraz da düşündürücü. Güzel olmasının sebebi sektöre dinamizm kazandırmaya çalışanlar var, kötü olmasının sebebi ise normalde televizyonla uğraşmayan ve seyirci olarak tabir ettiğimiz vatandaşlarımızın da içten ama amatör ruhla formatlar hazırlamaları. Böyle olunca da yapımcının sizi karşısına alıp dinlemesi inanın o kadar kolay değil.

Herkesin elbette ki formatlar hakkında az çok bir düşüncesi olabilir ama sektöre ciddi anlamda format üretip vermek bu kadar kolay değil. Öncelikle Türkiye gibi televizyon yapımlarının (yarışma-şov) çoğunlukla yabancı ülkelerden beslendiği bir ülkede sizin elinizde süper bir format dahi olsa yapımcılar buna güvenmeyeceklerdir. Sebebi ise yapımcıların hazır ve izleyebilecek durumda oldukları programları üretmek istemeleri. Yapımcılarda bu konuda haklılar çünkü büyük para yatırdıkları projelerden kazanç sağlamak için görmedikleri projelere soğuk bakıyorlar. O yüzden de demosu olan bir format daha çok avantaj sağlıyor. Ya da en kolayı daha önce çekilmiş bir programı izledikleri anda o şovun enerjisini, izleyicisini ve sunucusunu daha yakından görüp kendilerine göre bir plan yapabiliyorlar.

Az önce belirtmiş olduğum demo ise aslında hem zor hem de kolay. Basit bir demo çekmek kolay, fakat eğer şovunuz büyükse büyük demo çekmeniz gerekebileceği için ne yazık ki bunu sadece büyük firmalar ya da imkanları olan kişiler yapacak güçteler. Normal bir vatandaşın ancak sokaklarda gezi programı ve masrafsız demoları çekebilecek gücü var. Ya da ciddi anlamda emek ve para harcayarak demo da çekilebilirler. Unutmayın ki, yapımcı daha önce yayınlanmış programların başarılı olma ihtimalini her zaman daha yüksek tutacağı için demonuz olsa bile iş bu kadarla bitmeyecek.

Öncelikle yapılması gereken bu sektöre girmeniz ve bu çevrelerden insanlarla tanışmanız. Daha sonrasında ise profesyonel olarak yazmış olacağınız formatlarınızı bağlantılarınızı kullanarak üst kısımlara iletebilir bir sonuç alabilirsiniz. Yoksa herkes bir format yazıp yayıncıya vererek işler yürüyecek olsaydı inanın bana her yer formattan geçilmezdi. Kağıt üzerinde olan ve sizin hayalinizde canlandırdığınız formatı yapımcı gözünde sizin gibi görmeyebilir veya kafasında başka resimler oluşturabilir. Bu yüzden de görsellik bu işte ciddi anlamda önemli.

Aslında çok güzel format bulmuş ya da süper bir fikir üretmiş olabilirsiniz ama ne yazık ki işin kötü yanı karşı tarafın sizi daha dinlemeden eleme ihtimalinin çok yüksek olması. Varlığınızdan bile haberi olmayacağı için öncelikle sizi tanımalarını sağlarsanız yolunuzu daha fazla açarsınız. Bu yüzden de sektöre öyle ya da böyle yakın olup ve çevre yapmanız gerekecek.

. Ben şu anda Asya'da televizyon ve sahne alanında kariyerimi geliştiriyorum. Direkt format sekörüne yönelik değil yazdıklarım. Özellkle televizyonculuk ve eğlence endüstrisini daha yakından tanıtmaya çalışıyorum ki, uluslararası bir platforma sahip olalım. Burada yazdıklarım hem profesyonellere hem de bu alanda eğitim alanlara yönelik bir kaynak sağlamak amaçlı olduğu için gelen maillara da cevap vermeye çalışıyorum. Elbette ki benim de formatlarım var ama pozisyonum gereği ben daha profesyonel bir şekilde hazırlanmaya çalışıyorum.

Şu anda ağırlık olarak kamera önünde çalışmalar yapıyorum ama gelecek için kamera arkasında da projeler geliştirmeyi düşünüyorum. Bu yüzden de formatlar üzerinde belli bir zaman harcıyorum. Ama şu anda öncelik kamera önü ve şov ağırlıklı.

Bana mail atan her arkadaşa çok teşekkür ederim. Hepsi emek harcamış formatlar yazmış ve bunları pazarlamak isteyen kişiler ama yöntemlerinde sorun var. Eğer ciddi anlamda formatları yapımcılara sunmak istiyorsanız İstanbul'da bulunan tüm yapımcılara mail atabilirsiniz fakat size dönmeme ihtimalleri yüksek. Kapılarından girseniz sizi ne kadar dinleyecekler bu da çok önemli. O yüzden ilk olarak tanıdıklarınızın bu sektöre yakın kişilerin ilgisini çekmeye çalışın. Formatınız sağlam olsun ve bu sektörde olduğunuzu insanlar bilsinler. Ondan sonra bazı adımları daha kolay atacaksınız. Hepinize bol şans.

Bu yazımda az da olsa bu konuya açıklık getirdiğime inanıyorum.

Sevgilerimle,

Rıfat Karlova

www.rifatkarlova.com

www.renklitelevizyon.com

 
Toplam blog
: 180
: 4193
Kayıt tarihi
: 13.11.06
 
 

Kariyerini Uzakdoğu sahne ve televizyonlarında geliştiren  sunucu, şovmen, yazar, oyuncu Uğur Rıf..