Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

20 Ocak '12

 
Kategori
Sigorta
 

Trafik Sigorta'sız kaza tespit tutanağı tutulur mu ?

Trafik Sigorta'sız kaza tespit tutanağı tutulur mu ?
 

temenni etmediğim bir an ( alıntı )


Geçenlerde karşılaştığım bir olayla ilgili olarak yaptığım araştırma sonunda ilginç bir tezatla karşılaştım ; ayrıca bu olayın mutlu sonunda iyi bir dostluğun temelleri atıldı galiba … …  

Şehrin işlek bir caddesinde İKİ TARAFLI, MADDİ HASARLI  bir trafik kazası meydana gelmiş, otomobil sürücüleri kusur oranlarında anlaşmışlar fakat “maddi hasarlı trafik kazası tespit tutanağı”  düzenleyemiyorlardı.  İçlerinden kusurlu olanın  “KASKO ve TRAFİK ZORUNLU SİGORTASI” var, diğerinin ise ( Allah’a emanet ) hiçbir sigorta poliçesi yoktu.

Sigortalı olan  kaza ile tespit tutanağını tanzim etmesi için SİGORTACI’nı çağırmıştı…

Gelen sigortacı arkadaş daha gelir gelmez ilk lafı “-olmaz, bu tutanak tutulamaz ! “ oldu… Şaşırmıştım, isten istemez konuya girdim, geçmiş olsun dileklerimden sonra nedenini sorduğumda “Sigorta Şirketinin Trafik Sigorta Poliçesi olmayan araçların karıştığı kazalarda tutanak tutulamayacağını” kendilerine söylediklerini belirtti.

Kazaya karışanlara , bu tutanağın tutulabileceğini, sigorta şirketinin zorluk çıkartması halinde Hukuk Mahkemelerine dava açabileceklerini, gerekirse ( kartımı vererek) tanık olabileceğimi, kusur oranlarında anlaştıklarından dolayı problem olmayacağını belirterek, tekrar geçmiş olsun dileklerimi sunarak olay yerinden ayrıldım.

Fakat kafam olaya takılı kalmıştı,  ufak bir araştırma yapınca şaşırdım ….

Nedenine gelince HAZİNE MÜSTEŞARLIĞI SİGORTACILIK GENEL MÜDÜRLÜĞÜ’nün  2007/27 sayılı Genelgesi ile karşılaştım… Genelgenin konusu kısaca      maddi hasarla sonuçlanan kazalardan sonra kazaya karışan sürücülerin kazanın oluş şekli üzerinde anlaşmaları durumunda “Maddi Hasarlı Trafik Kazası Tespit Tutanağı” düzenleyebilecekleri hakkında idi….

Genelgede ayrıca trafik kazası tespit tutanağı DÜZENLENEMEYECEK durumlar da sayılıyordu.

Bu durumlar;

- Sürücü belgesiz motorlu araç kullanılıyorsa veya yetersiz sürücü belgesi ile motorlu araç kullanılıyorsa,

- Sürücüde yaş küçüklüğü varsa,

- Sürücüde alkol veya akıl sağlığı şüphesi varsa,

- Kazaya karışan araçlardan biri veya daha fazlası kamu kurumlarına ait ise,

- Kamu kurumlarına ait eşyada zarar meydana gelirse,

- Trafik Kazasında sadece 3 üncü kişilere ait eşyalara zarar gelirse,

- Kazaya karışan araçlardan birinin veya birkaçının trafik sigortası yok ise,

- Trafik kazası ölüm ve/veya yaralanma ile sonuçlanmışsa

şeklinde sıralanmıştır.

Genelgeye göre, kazaya karışan araçlardan birinin veya birkaçının kaza anında geçerli trafik sigortası yok ise anlaşmalı kaza tespit tutanağı tutulmaması gerekmektedir.

Bu Genelge 2918 Sayılı Karayolları Trafik Kanun’una aykırı bir genelgedir.

2918 Sayılı Karayolları Trafik Kanunun  Yedinci Kısmı aşağıdaki gibidir. 

YEDİNCİ KISIM

Trafik Kazaları

Trafik kazalarına karışanlar ile ilgili kurallar:

Madde 81 – Trafik kazalarına karışanlar:

a) Hareket halinde iseler trafik için ek bir tehlike yaratmayacak şekilde hemen durmak,

kaza mahallinde trafik güvenliği için gereken tedbirleri almak,

b) Kazada ölen, yaralanan veya maddi hasar var ise bu kaza trafiği,can ve mal

güvenliğini etkilemiyorsa, sorumluluğun saptanmasında yararlı olacak kanıt ve izler dahil, kaza yerindeki durumu değiştirmemek,

c) Kazaya karışan kişiler tarafından istendiği takdirde kimliğini, adresini, sürücü ve

trafik belgesi ile sigorta poliçe tarih ve numarasını bildirmek ve göstermek,

d) Kazayı; yetkili ve görevli memurlara bildirmek, bunlar gelinceye kadar veya bunların

iznini almadan kaza yerinden ayrılmamak

e) Sürücüsü, mal sahibi veya ilgili kişilerin bulunmadığı sırada araç, eşya veya yüklere

zarar veren sürücüler, zarar verdikleri araç,eşya veya mülkün sahibini veya ilgili kişileri bulmak, ilgilileri bulamadıkları takdirde durumu tespit etmek ve zarar verilen şey üzerine yazılı bilgi bırakmak, ilgili zabıtaya en kısa zamanda bilgi vermek,

Zorundadırlar.

(dikkat çekilecek fıkra ise adeta sona saklamış olup)Yalnız maddi hasar meydana gelen kazalarda, kazaya dahil kişilerin tümü, yetkili ve görevli kişinin gelmesine lüzum görmezlerse, bunu aralarında yazılı olarak saptamak suretiyle kaza yerinden ayrılabilirler şeklindedir.

81. maddenin son fıkrası iyi okunduğu taktirde “ yalnız maddi hasar meydana gelen kazalarda, kazaya dahil kişilerin tümü yetkili ve görevli kişinin gelmesine lüzum görmezlerse bunu aralarında yazılı olarak saptamak, diğer bir ifadeyle anlaşmalı kaza tespit tutanağı düzenlemek suretiyle kaza yerinden ayrılabilecekleri belirtilmektedir.

Kanun maddesinin yukarıda yer verilen bölümünde veya  diğer bölümlerinde kazaya karışan araçlardan birinin veya birkaçının trafik sigortasının olmaması durumunda yetkili ve görevli kişinin gelmesi hususu bir zorunluluk olarak düzenlenmemiştir.

Neyse gelelim ertesi güne … Öğlene doğru beni telefonla arayan sigortasız vatandaş, üzgün ve kızgın bir şekilde  hasarının ödenmeyeceğini öğrendiğini” belirtti, evraklar ile yanıma gelmesini söyledim, yanıma geldiğinde önce bir kahve söyledim, sonrada  tatlı bir sitem ettim “ hem sigortasız geziyorsun , hem de sigortadan para talep ediyorsun, bu hangi vicdana sığar, ya kazada asli kusurlu sen olsaydın , karşı tarafı mağdur edecektin”  gibi laflardan sonra kusurlu olanın sigorta şirketin hasar servisini aradım, karşıma çıkan personele durum izah ettim, “ Nuh diyor , peygamber demiyor, hasarı tazmin edemeyeceklerini” ısrarla  söylüyordu. Sonunda Hasar Müdür’üne ulaşmam bayağı zor oldu…O’na tatlı bir şekilde olayı anlattım, kusurlu olan tarafın kaza öncesinde karşı tarafın trafik sigortası olmadığını bilemeyeceğini, trafik sigortası olsa hasarı tazmin etmeleri gerektiğini , hukuksal yollara gidildiği taktirde bu davanın kaybedileceğini anlatınca kısa bir duraksamadan sonra şimdilik eksper göndereceğini, sonrasını düşüneceğini, aslında haklı olduğumu belirtti…

Yaklaşık bir on gün sonra işyerime geldiğimde kaza yapan arkadaşı kapıda beklerken gördüm. Elinde ufak bir paket vardı, açtığımda bir kravat vardı… Tipik bir Anadolu genciydi , hasarını eksiksiz olarak aldığını , teşekkür için geldiğini belirtti, hediyeyi kabul edemeyeceğimi kırmadan izah ettim ona…

Görevim bitmemişti, Hasar Müdür’ünü aradım, teşekkürlerimi sundum, Samsun’a gelirse misafirim olacağı, İstanbul’a gittiğimde bir kahvesini içeceğim hususunda anlaştık….

Öyle zannediyorum ki bir Sigortacı dost daha kazandım..

 

sorunlarınız için iletişim : kemalayaydin@mynet.com

 

 
Toplam blog
: 26
: 3666
Kayıt tarihi
: 02.03.07
 
 

Eskişehir doğumluyum, bütün öğrenim hayatım Eskişehir'de geçdi... Kaç iş değiştirdiğimi ben bile ..