Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

01 Şubat '08

 
Kategori
Beslenme / Diyet
 

Vücudumuzda sistem nasıl çalışıyor?

Şimdi size sorsam "içinizde bağımlı var mı diye kaç kişi çıkıp dürüstçe evet der??? Peki şöyle sorsam, içinizde acıkınca gözü dönen var mı? Uzun süre yemek yemeyince gözü kararan, fenalaşan var mı? Acıkınca midem kazınıyor, ayy fena oluyorum, içim kıyıldı, acil bir lokma ağzıma atmam lazım diyen var mı? Yemek yedikten sonra üzerine ağırlık çöken var mı? Daha yeni yemiştim ama yine acıktım diyen var mı? Evet mi? Öyleyse bir sürü "karbonhidrat bağımlısı" var aramızda, hani bağımlı yoktu?

Evet ben buna "karbonhidrat bağımlılığı" diyorum. Tıb otoriteleri beni mazur görsünler, ben halk diliyle, onca yıl okuyup araştırdıktan sonra kendi anladığım şekliyle yazacağım burada...

Vücudumuzda sistem kısaca şöyle işliyor; yemek yediğimiz anda sindirim başlıyor ve kandaki şeker oranı yükseliyor. Pankreas bu oranı normal seviyede tutabilmek için insulin salgılıyor. Kana karışan insülin kan şekerimizi düşürüyor. Kan şekeri düşünce beynimize "acıktım" sinyali gidiyor, biz yemek yiyoruz veeee aynı döngü tekrarlanıyor. İşte burada önemli olan o kan şekeri seviyesini dengede tutabilmek. Çünkü başta beynimiz olmak üzere tüm hayati organlarımızın işleyebilmesi için şeker gerekiyor ama sofra şekeri değil kan şekeri! Öte yandan kan şekeri normalden yüksek veya düşük olunca da yine beyin, göz, böbrek gibi organlarımız çok olumsuz etkileniyor. Öyleyse kan şekerimizi normal seviyede tutmaya çalışarak uygulayacağımız bir beslenme sistemi doğal olarak sağlıklı da bir beslenme sistemi oluyor.

Kan şekerimizi ani ve çok yükselten gıdalarla beslendiğimiz sürece yeme isteğimiz hep olacak çünkü kan şekeri ne kadar kısa sürede ne kadar çok yükselirse o kadar kısa sürede o kadar çok düşer!

Ayrıca kan şekeri ne kadar çok yükselirse pankreas tarafından o kadar çok insulin salgılanır. İnsulin vücutta yağ metabolizmasını yöneten salgılardan biridir. Kandaki aşırı insülin alınan fazla kalorilerin yağa dönüştürülerek depolanması emrini verir.
İşte bu yüzdendir ki aşırı yağlanmış insanların bir çoğu zaman içinde şeker hastası olur. Pankreas yıllarca aşırı insulin salgılamaktan yorgun, bitap düşer. Bu arada kandaki fazla insulin devamlı kişiye ye emri verir (kan şekerini düşüreceği için) ve bir yandan da gelen gereğinden fazla kaloriyi yağa dönüştürüp depolatır. Gün gelir pankreas "yeter" diye isyan eder, insulin salgılamaktan vazgeçer ve kan şekeri aşırı yükselir. İşte o gün o aşırı yağlı kişinin artık şeker hastası olduğu gündür.
Peki o zaman hem kilolarımızdan kurtulmak hem de pankreasımızı kızdırmamak ve insulinimizi zıplatmamak için ne yapmamız gerekiyor. Ne kadar değil, ne yediğimize bakmamız gerekiyor!!! Bu noktada besinlerin glisemik indeks değerleri devreye giriyor...

 
Toplam blog
: 25
: 1648
Kayıt tarihi
: 24.01.08
 
 

Annem çok dua etmiş "abisinden çok çektim ne olur bu iştahlı olsun" diye; olmuşum da.... 1 yaşınd..