Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

26 Kasım '11

 
Kategori
Dilbilim
 

Yargıçları kim yargılayacak ?.. (Quis custodiet ipsos custodies)

Yargıçları kim yargılayacak ?..      (Quis custodiet ipsos custodies)
 

( Si Vis Paces ,Pare Bellum !.. ) : - Barış istiyorsan,savaşa hazırlan !..


AÜDTCF'deki  Öğrencilik yıllarım çok renkli anılarla doludur...

O dönemlerde, korkunç anarşiye rağmen ,üniversite öğrencisi olmanın hazzını yaşamıştık...

Türkoloji tahsili yaparken Latince'ye merak salmıştım ve danışmanımdan özellikle, İngilizce,Arapça ve Farsça'nın yanı sıra, Latince-Yunanca Derslerini  de almayı  talep etmiştim...

Rahmetlik Esin Afşar'ın ağabeyleri olan merhum, Prof.Dr. Suat Sinanoğlu ve Samim Sinanoğlu kardeşlerden Yunanca ve Latince dersleri almıştım...

Çok zor  olduğu söylenen iki adet  ''Lectio '' bitirmiştim...Latince yazıtları büyük bir keyifle okurduk...

Bugün kullandığımız bir çok ünlü ve özlü sözün altında Latince'nin yattığını bilmeliyiz...

Yakında çıkarmayı tasarladığım iki kitabın içeriklerinde MB'de yazdığım birçok yazı yer alacaktır.

..........

Latince tümcelerin ,hiç bozulmadan binlerce yıl öncesinden günümüze akıp gelişi çok ilginçtir...

Çoğu tümcenin vermek istediği mesajlar  bugün,tüm canlılığıyla kendini korumaktadır.


Herkesin bildiği ve akıllara ilk gelen Latin atasözlerinden biri : ''Veni, vidi, vici''dir, Türkçe karşılığı ise ''Geldim, gördüm, yendim''.dir...

Latin Dili ,atasözleriyle en zengin olan klâsik dillerdendir. Günümüzde konuşulmadığı bölgelerde bile halâ kullanıldığına tanık oluyoruz...

Bunun doğruluğunu kanıtlayan da yine Latin atasözlerinden biridir;

''Latince söylenen söz kulağa derin gelir.''  (Quidquid latine dictum sit, altum viditur)

 Adalet erdemlerin kraliçesidir.

    (Justitia Virtim regina)

    Aşk ,her güçlüğü yener.

    (Amor omnia vincit)

    Anlamadıkları şeyleri kınarlar.

    (Damnant quod non intelligunt)

    Aptalın suskunluğu bilgelik sanılır.

    (Taciturnitas stulto homini pro sapientia est)

    Böl ve Yönet.

    (Divide et Impera)

    Bir el diğerini temizler.

    (Manus manum lavat)

    Böyle geçiyor dünya zaferleri.

    (Sic transit gloria mundi)

     Çoğu için ,azı feda et.

    (Lactura Paucorum Serva Multos)

    Dünya yıkılsa da bırak adalet yerini bulsun.

    (Fiat justitia, pereat mundus)

    Dostlar bugünü de harcadım.

    (Amici, diem perdidi)

    Dile gelen ele gelir.

     Elinden geldiği halde kötülüğe engel olmayan, onu teşvik ediyor demektir.

    Eğer barış istiyorsan savaşa hazırlan

    (Si Vis Paces Pare Bellum)


    Geldim, gördüm, yendim.

    (Veni, vidi, vici)

    Gökyüzü düşse de bırak adalet yerini bulsun.

    (Justitia fiat, ruat coelum)

    Güneşin altında yeni bir şey yok.

    (Nil novi sub sole)

    Gerçek seni özgür kılar.

    (Veritas vos liberabit)

 * * * * * *

Latince,İtalya'nın Latium kentinde konuşulan bir dilken bugünkü önemini Roma İmparatoluğu'nun resmi dili olmasıyla kazanmış bir dildir.

İngilizce dil bilgisi latince dil bilgisinden farklıdır fakat günlük konuşma dilinde kullanılan sözcüklerin yarıya yakını, eğitim dilinde kullanılan sözcüklerin de %80'i latince kökenlidir.

* * * * * * *


 

    İyi yolu görüyor ve takdir ediyorum, ama kötü yoldan gidiyorum.

    (Video Meliora Proboque Deteriora Sequor.)

........

 




    Kuşkunun olduğu yerde, özgürlük vardır.

    (Ubi dubium ibi libertas)
.............




    Ölüler hakkında sadece iyi şeyler konuşunuz.

    (De mortuis nil nisi bonum)
.....


    Sen görevini yap, gerisini Tanrıya bırak.
..........
    Sanat sanat içindir.

    (Ars artis gratia)

............

    Sanat uzun, hayat kısa

    (Ars longa, vita brevis)

    Sakalı ve hırkayı görüyorum ama filozofu göremiyorum.

    (Video barbam et pallium, philosophum nondum video)

    Sadece bir insan olduğunu unutma.

    (Hominem te memento)

    Sorun yürüyerek çözülür.

    (Solvitur ambulanda)


    Taşı delen suyun gücü değil, damlaların sürekliliğidir.

    (Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo)


    Üçüncü yol yoktur.

    (Tertium non datu

    Yargıçları kim yargılayacak?

    (Quis custodiet ipsos custodies)

    Yapılan bir lütfu kabul etmek ,özgürlüğünü satmaktır.

    (Beneficium accipere libertatem est vendere)

    Yabandomuzu hep kendinden küçük köpeklere yem olur.

    (A cane non magno saepe tenetur aper)

     Zevkler ve renkler tartışılmaz

    (De gustibus et coloribus non est disputandum)

    Zorladılar ama ben de istedim.

    (Coactus volui)

    Zarlar atıldı.

    (Alea iacta est)

...........

Nasıl ?... Hepsi yaşıyor ,değil mi ?..  

Bu da benden  -- :)      '' Si  me diligis, letteras ad me !..'' :

                                    -Beni seviyorsan eğer,bana mektup gönder. !..

 
Toplam blog
: 1521
: 1639
Kayıt tarihi
: 23.06.07
 
 

İnsan yontmakla geçti ömr-ü baharı... Güzel ve canlı heykeller yaptı... Kimisinin içi çabuk boşal..