Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

29 Mart '13

 
Kategori
Deneme
 

Yazar gurk tavuğa benzetilebilir mi?

Yazar gurk tavuğa benzetilebilir mi?
 

?


Tecrübeli bir avukatın stajer avukatlara: “Avukat, deliller üzerinde bir anaç tavuğun yumurtalar üzerinde durduğu gibi durabilirse başarılı olabilir.”dediğini duyduktan sonra, ilginç ve güzel bulduğum bu söz üzerinde epeyce kafa yordum.  Bu sözü başka alanlarda da kullandım. Şimdi de yazarlar için aynı sözü birazcık değiştirerek kullanacağım:Bir yazar, yazacağı konu veya konular üzerinde bir anaç tavuk gibi durabilirse başarılı olabilir.Yoksa yumurtalardan civciv çıkmaz.Yazarlığın okulu yoktur; yazarların her an kendilerini geliştirmeleri gerekir. Yazarlar ustalardan faydalandıkları gibi gözlemlerinden de dersler, ibretler almalıdırlar. Tabii, sadece yazarlar değil, yazarlara katkı sağlamak isteyenler, öğretmenler, veliler, yetkililer…vb. kimseler de gözlemlerden paylarını almalıdırlar.Bizzat gözlem yapmak başka, başkalarının gözlemlerinden etkilenmek başka. Bilgi üretmek başka, üretilmiş bilgileri kullanmak başka…

Elbette bilgi üretmek isterdim, elbette gözlem yapmak isterdim; ama neylersin ki odamdan dışarı çıkamıyorum. Yalnız internet penceresinden güzel bilgiler okuyor, güzel manzaralar seyrediyorum. Okuduklarımı, hissettiklerimi anlatmak öyle kolay olmuyor. Ama okuyucuların anlayışına sığınarak ana hatları ile yazacağım. Ara çizgileri siz çizer, satır arkalarını siz okursunuz:

Tavuklar ne zaman gurk olur?Genelde bütün türler gündüzlerin uzadığı zamanlarda, en çok ilkbaharda gurk olurlar.

Kuluçkaya yatma içgüdüsünü canlandırmakO tavuğun diğer tavuklardan ayrı özel bir kümesi ve folluğu olmalı.

Hem tavuğunuz size yabancılık duymamalı. Elinizden yem yemeye alıştırın bunu sık sık yapın. Kümesine sizden başka insan ve kedi, köpek yaklaşmamalı ki yuvası olan kümesinde sadece sizi dost bilmeye zar zor alışmış tavuk, kümesinin sadece kendisine ait olduğunu ve güvenli olduğunu anlayabilsin.

Tavukların doğa hasreti ve gurk olamamalarıTavukların gurk olamamalarında en önemli etken içgüdülerine uygun yani doğal ortamlarındaki gibi bireysel özel yumurtlama yerinin olmayışıdır.Nitekim bazı tavukların kümese değil de çevrede bulabildiği, güvenli sandığı bazı yerlerde eşinerek hafif bir çukur kazarak orayı yumurta deposu gibi kullandıklarına birkaç defa şahit olmuştum.

Tavuğun gurk olmasının alametleri:Genelde bir yumurtlama dönemi bittikten sonra yani yumurtadan kesildiği zaman ve çoğu türlerde bahar aylarında gurk olayı gerçekleşir. İbik rengi açılır pembeye döner. Karın bölgesi tüyleri azalır. Kuluçkaya yatacak tavuğun kan dolaşımı hızlanır, vücut ısısı yükselir.

Tavukta iştah kalmamıştır. Devamlı “gurk gurk gurk..” diye sesler çıkarır. O zaman tavuğun kuluçkaya yatacağı anlaşılır. http://www.besiciftligi.com/tavuklarin-kuluckaya-yatma-donemleri.html#more-435“

 

Benzetmelerde hata olmaz.” Yazarları anaç tavuğa benzetmem kınanmaz inşallah. Böyle uzun bir alıntı yapmak yerine yazar olmak isteyenlerin neler yapması gerektiğini, kompozisyon kitaplarında olduğu gibi madde madde yazmayı da düşündüm bir ara. Sonra  “Sadece kompozisyon kitapları okuyarak yazar olunsaydı önce ben yazar olurdum.”dedim kendi kendime. İyi demiş miyim?

İnanıyorum ki  gurg tavukla ilgili alıntıdan bir çok dersler çıkartılacak. Ders çıkarmaktan öte belki de civciv çıkartanlar olacaktır. Yeter ki konunuzu belirleyin, sınırlayın, odaklanın ve kuluçka dönemine girin. 21 gün kuluçkadan kalkmayın demiyorum. Herkesin kuluçka dönemi farkıdır… Ama diyeceksiniz ki siz kuluçkaya yatmadan bu yazıyı yazdınız. Doğrudur. Bir can sıkıntısının ardından 15- 20 dakikada yazıverdim. Ama görüyorsunuz gibi bir sonuç çıkaramadık…

Sonucu okuyucunun çıkarması dileğiyle.

Sabahattin Gencal, Başiskele – Kocaeli, 29. 03. 2013 

 
Toplam blog
: 181
: 635
Kayıt tarihi
: 29.03.11
 
 

1943'te Trabzonda doğdu. Erzurum Yavuz Selim İlköğretmen okulunu bitirdikten sonra girdiği Bursa Eğ..