- Kategori
- Otomobil
Yerli otomobil ve intihar

KOÇ Holding Başkanı Mustafa Koç, Kandilli Kulübü'nün toplantısında, yerli otomobil için 'babayiğit' beklentisine en net cevabı verdi. Yerli otomobil projesini üstlenmesi beklenen Koç, 'Ticari bir intihar' ifadesini kullandı.
Böylece yerli otomobil imalatında en başta düşünülen en “babayiğit” de pes etmiş oldu.
Koç Holding CEO'su Turgay Durak da Koç Holding'in Genel Kurul toplantısında yerli otomobil için "Bayi ağı, servis ve yedek parça ağını yaratmak için çok büyük yatırımlar gerektiğinden dolayıdır ki rantabl görmedik'' demişti. (otomobil.haber7.com/18.4.13)
Oysa, geçen günlerde ,Toyota Türkiye Üst Yöneticisi Özer: "Teknik olarak yerli otomobil üretmek, 'son derece yapılır' bir şey. Hiç bir problem yok" demişti….
İyi de adama hadi bakalım, bu konuda bir şeyler yapın, deseniz; size envai türlü engeller gösterirler. Bakmayın böyle parlak laflara.
Her şeye rağmen elalem yeni markalar yaratıp duruyor. “Yok, olmazmış…” demiyorlar. Bir İsrailli, bir Çinli, bir Alman iş adamı birleşerek yeni bir marka yarattılar: “QOROS” … 14 bir Yuroluk fiyatıyla bu gidişle Avrupa’nın en çok satılacak arabası olmaya aday gibi gözüküyor. Bizden söylemesi. (milliyet.com.tr/12.3.13)
Hani yeni bir marka yaratmak imkansızdı. Bizde olamazdı! Bak elalem, atı aldı Üsküdar'ı aşıyor. Bizim Babayiğit’ler meydandan kaçıyor…!
Diğer yandan Yerli otomobil beklenirken Araba İthalatı Ocak-Şubat döneminde %77 ile rekor düzeye ulaştı. İki ayda satılan 62 600 otomobilin , sadece 14 600’ü yerli modellerden oluştu. (Memduh Taşlıcalı,zaman.com.tr/18.3.139
Tabii, bunu gören hükümet bu duruma göre bazı önlemleri alabilmek için harekete geçti:
Alınan haberlere göre , “Türkiye'de otomobil pazarına çekidüzen geliyor. Her isteyen Türkiye'ye otomobil getirip satamayacak. Türkiye'de üretim yetkisi verilen şirketlerin dışında üretim ve satış olmayacak. Lüks araçlara ise kota geliyor...Başbakanlık otomobil yasası çıkarmak üzere harekete geçti. Oto piyasasına çeki düzen vermek için otomobil yasası çıkartılmasının ardından Türkiye'de üretim yapacak firma sayısı belirlenecek. Bu firmaların ürettiği araçların dışında araç satılamayacak. Lüks otolara ise kota getiriliyor.” (otomobil.haber7.com/18.4.13)
Diğer yandan Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan yerli otomobil konusunda hayalleri diri tutmak amacıyla demeçler vermeye devam etti. Çağlayan, yerli otomobille ilgili süreç ve planların 2- 3 ay içinde belli olacağını ifade ederek, "Sıradan bir otomobil yapmayacağız. Hayalim, Cumhuriyet Bayramı’nda yerli makam araçları ile gelinen ve yukarıda yerli savaş uçakları ve helikopterlerin uçtuğu bir kutlamayı izlemek" dedi.(iha.com.tr/2.3.13)
Çağlayan, Cidde’de gazetecilerle yaptığı görüşmelerde Yerli Otomobil yapabilme olanaklarını tartıştı. Ona göre , “Çağlayan, "Teşvik sistemimiz sayesinde sektör son derece ümitlenmiş durumda. Başbakanımızın dile getirdiği husus da yerlileşme adının Ali, Ahmet olması değil. Türkiye'yi akla getirecek bir araç üretmek önemli. Türkiye de bir marka ile anılmalı. Her geçen gün kalitesi artıyor. Türkiye'deki her 100 dolarlık otomobil üretiminin 56 doları yerli kaynaklarla yapılıyor. En fazla ithalat yaptığımız iki konu motor ve aktarma organları. Bunların da yerlilik paylarını ölçtük. Motoru Türkiye'de yapmaya kalktığımızda yerliliğe 13 puan ilave getiriyor. Aktarma organlarından 8 puan geliyor. Yerli katkısı yüzde 84'e geliyor. Hedefimiz de zaten yüzde 85. Kaporta sacı üretimi var. Maalesef arz talep denk düşmüyor. Onu da katınca yüzde 82'yi yakalarız. Sektörün lisansını kendi elinde tutacağı bir yapıyı getirmek, göbek bağını, dışa bağımlılığını kesmek hedefimiz. Yan sanayi ile görüşeceğiz. Muhteşem gelişmiş bir yan sanayi var. Yüzde 85'ini yapabilecek kapasitede. Önemli ihracat yapıyorlar. Daha önce 'olmaz, yapamayız' diyenlerin yoğun çalıştığını görüyoruz…” dedi (iha.com.tr/2.3.13)
Çağlayangil’in görevi gereği iyimser olması gerektiği bellidir; kamuoyunu da, o yanda özendiriyor. Fakat hala ortada , yalnızca bir takım söylentiler var… Ama ne yazık ki, “Fol yok, yumurta yok.” Leyleğin ömrü laklakla geçiyor…Bu konuda kim gerçekçi, Koç mu, yoksa Çağlayan mı? duruma bakın siz karar verin.
Bakalım gerçek teşvikler ne zaman gelecek; gerçek ortamlar nerede kurulacak ve gerçek “Babayiğit”ler nerede ortaya çıkacak. Çünkü belli ki Türkiye kendi otomobilini kendi yapamazsa , “Gelişmemiş ülke..” yazgısını boynundan silemez. Türkiye ancak kendi ağır sanayisini kurduğu zaman gerçek bir ülkedir; saygı duyulur bir bayrak olacaktır. Gerisi , emperyalistlerin at oynattığı bir çiftlik görüntüsünü geçemez. (18.4.13)