Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

13 Nisan '19

 
Kategori
Anılar
 

40 Yıl Sonra İhsan Hınçer

ÖLÜMÜNÜN 40. YILINDA İHSAN HINÇER’İ ANMAK

  Folklorcu (Halkbilimci) yazar İhsan Hınçer aramızdan ayrılalı 40 yıl oldu. Yarım asra yakın bir zaman dilimi. O folklorumuzun tanınmış köşe taşlarından biri idi. İstanbul’da Büyükşehir Belediyesi’nde görev yaparken “Türk Folklor Araştırmaları“ adını taşıyan geniş kültürlü kalıcı ve nitelikli bir dergi çıkarıyordu.

Ben bir folklorumuzu sever olarak İhsan Hançer’i bu dergi (TFA) vasıtasıyla tanıma fırsatını buldum. 7 Temmuz 1974 tarihinde Ankara’da Türk Dil Kurumu’nun XIV. Kurultayı vardı. Bu toplantı sırasında Ahmet Kabaklı, Cahit Külebi, Şahin kayadil, Talip Apaydın, Hikmet Dizdaroğlu, Tahir Kutsi Makal, Fazıl Hüsnü Dağlarca, Kerim Aydın Erdem,  Nail Tan, Ayhan İnal, Kâmil Toygar, İbrahim Minnetoğlu, İrfan Ünver Nasrattınoğlu, İhsan Hınçer ile bizzat görüşme ve yüz yüze gelme fırsatını buldum.  İkinci görüşmemiz ( 22- 25 Ağustos 1976 ) yılında Kırşehir’de yapılan Ahi Evran Sempozyumu'nda, Halk Oyunları Şöleninde yine bir kez daha bir araya gelme olanağını buldum. Yukarıda adını saygıyla andığım folklorcu yazarların çoğu bugün yok aramızda, onları da saygıyla anıyor ve yaşayanlara da sağlıklı günler diliyorum.  

İhsan Hınçer, hal-hatır soran, cana yakın, sevecen bir insandı. Zaman zaman Mardin Folkloru ile ilgili yazılarımı dergisine gönderiyordum. Bunların çoğu da yayımlandı. Bana gönderdiği bir mektubunda aynen şöyle diyordu: ”Mardin ile ilgili Folklorik yazılarınızı bekliyorum” diyordu.  Ben de ondan cesaret alarak Mardin ve Yöresini ait folklorik ürünleri  araştırıp tespit ettiklerimi  Mardin Folkloru, Gelenekleri - Görenekleri” konulu yazılarımı onun çıkardığı Türk Folklor Araştırmaları dergisine gönderiyordum. Folklor ( halkbilimi ) tadını bu adı geçen dergiden alığımı itiraf etmek isterim. TFA dergisi vasıtasıyla Türk folkloruna yazılarıyla hizmet eden birçok tanınmış folklorcuları bu dergi kanalıyla tanıdığımı,  değerli yazılarını   severek okuduğumu ve onlardan  çok değerli, kalıcı bilgiler öğrendiğimi söylemek isterim. Bundan dolayı cümlesine sonsuz teşekkürlerim vardır. Doğrusu TFA ‘na minnettarım.

Yaklaşık 30 yıl Halk bilimcilerini bağrında yaşatan TFA dergisinin  ( Evimin kitaplığında ciltli olarak bulunanlar: Mart 1969, Sayı: 236 / Ocak 1980, sayı: 366 ) sayısına kadar), çok önemli bulduğum bu folklor dergisinin (5 Adet cildi), halen evimin kitaplığının  başköşesinde bulunmaktadır. Bunlar çocuklarıma,  yakınlarıma ve folklor dünyasına sevdalı olanlara bırakacağım en önemli bir folklor / halkbilim hazinesidir.

 İhsan Hınçer’in ilk yazı yaşamına şiirle başladığını ve bu konuda bir kaç şiir kitabının da yayınladığı öğreniyoruz. (TFA Bora Hınçer Kasım 1979, Sayı: 364)

Sözün özü: Araştırmacı yazar, folklorumuza gönül veren ve bu yolda uzun yıllar TFA dergisiyle yaklaşık 30 yıl hizmet eden İhsan Hınçer, halk edebiyatı coğrafyasında adı her zaman gururla anılacak bir milli değerimizdir. Aramızdan ayrılışının 40. Yılında saygıyla, rahmetle anmak bana gurur ve onur veriyor. Bana bu konuda yazma fırsatını veren folklorcu (halkbilimci) Sayın M. Sabri Koz’a da teşekkürlerimi sunuyor ve bu konuda emek verenlere selam olsun diyorum.

NOT: İhsan Hınçer için daha önce yazdıklarım:

1- Folklor Deyince Akla İhsan Hınçer Gelir, İhsan Hınçer’in Folklorumuza Katkısı,  Devrim Gazetesi, Ankara / 28 ŞUBAT 1980 Perşembe, Sayfa: 6  

2- Milliyet Blog Vefatının 36.Yılında İhsan Hınçer’i Anmak, Abdülkadir Güler,  04 Aralık 1915

3- Folklorcu İhsan Hıçer'i Anmak, ( 1 ), Güney Hakimiyet Gazetesi,  1 Şubat 2016.s.2

4- Folklorcu İhsan Hınçer'i Anmak ( 2 )  Güney Hakimiyet Gazetesi  15 Şubat 21016.s.2  

------------------------------------------------

Türk   sporunun   efsane ismi    Fenerbahçeli  Sinyor  lakablı Can  Bartu'yu  ( 83)   öbür  aleme  uğurladık. Yolu açık ve aydınlık olsun. Tüm   Fenerbahçe Camiasına ve sevenllerine baş sağlığı diliyorum... Mekanı cennet olsuh...

Abdülkadir GÜLER

13  Nisan  2019-  SÖKE

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..