Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

28 Eylül '16

 
Kategori
Kitap
 

Ben romanın zihni yormayanını severim

Ben romanın zihni yormayanını severim
 

Hobbit adlı kitabı ta geçen yıl almıştım, okumayı ise sürekli erteledim. Geçen gün iş yerindeki antrenör arkadaş konuşurken duydum, Hobbit adlı filmi sekiz defa izlediğini söylüyordu. Utandım doğrusu. Bir yıldır evimde durduğu halde kitabını okumamıştım ama adam filmini sekiz defa izlemişti; ben filmini bile hiç izlememiştim.
 
Okumayı ertelemekte kendimce haklı nedenlerim vardı. Bilimkurgu kitaplarından pek tat alamıyordum. Biraz uçuk kaçık geliyordu. Soğukça, biraz da saçmaca dururlar, pek bir gerçeklik ihtiva etmezler. Bayatsı gelir, yorucu gelir; zihnime pek bir keyif aşılamaz...
 
Sırf bu yüzden Hobbit'e soğuk baktım, ön yargılar besledim. Antrenörün konuşmasından sonra içimde bir okuma hevesi oluştu. Okumak için sıraya koydum. Sıra geldiğinde gene de içimde bir soğukluk vardı. Başladım okumaya, beraberinde şunu düşünerek: 40-50 sayfa okuyayım, hoşuma gitmezse bırakırım diye. Böyle diyen sen misin! Ön yargılarım bir anda toza dumana karıştı. Romanda müthiş bir akıcılık, yormayacak bir sadelik, sanki masalların büyülü anlatımı vardı.
 
*
 
Hobbit'i keyifle ve hiç yorulmadan okudum bu hafta.
 
Hobbit, İngiliz yazar J.R.R. Tolkien'in kitabıdır.
 
Kitap 1937'de çıkmış, Türkçe'de 2007'de yayımlanmış. İtaki'den çıkmış. Türkçe'ye Gamze Sarı çevirmiş. Okuduğum baskı 2015'te çıkmış sekizinci baskıydı. Türü, roman. Sayfa sayısı, 425.
 
*
 
Bu hikâye Orta Dünya'daki bilinmedik diyarlarda geçmektedir.
 
Ejderha Smaug Yalnız Dağ şehrini ele geçirir. Bu şehirdeki krallığı da yıkar. Kraliyetin varisi, fedailik yapan 12 cüce ve Büyücü Gandalf güç bela kurtulur.
 
Kendi halinde yaşayan bir hobbit olan Biblo Baggins'in evine beklenmedik bir şekilde gelir, Büyüyü Gandalf ve beraberindeki 13 kişi. Büyücü Gandalf Biblo Baggins'e maceralı bir yolculuk teklifi sunar. Baggins ilk önce çekimser kalır, ama sonra katılmaya karar verir.
 
Zorlu, meşakkatli ve tehlikelidir bu yolculuğu anlatır kitap...
 
*
 
Hobbit, Yüzükler Efendisi serisinin başlangıç kitabıdır. 
 
Hobbit nedir derseniz, Orta Dünya'da yaşamış bir insan türüdür derim.
 
Tabii, tümü hayal ürünüdür.
 
*
 
J. R. R. Tolkien'i ben yaşayan bir yazar sanırdım, J.K. Rowling gibi... Meğer, 43 yıl önce ölmüş Toilken. Yirminci yüzyıl yazarıymış.
 
İngilizler, hayal dünyası uçsuz bucaksız, geniş mi geniş, büyülü bir kaleme sahip olan ne güzel yazarlar çıkarmış: Tolkien gibi... Rowling gibi...
 
J.K. Rowling de Harry Potter serisinin yazarı... Harry Potter'i okumadım ama Boş Koltuk adlı romanını okudum. Gerçekten güzel ve zengin bir kitaptı.
 
J. K Rowling yaşıyor, henüz 51 yaşında...
 
*
 
Hobbit'i Türkçeye çeviren Gamze Sarı, gerçekten başarılı bir çeviri yapmış. Romandaki Gollum adlı yaratıkların konuşmalarını, orta Anadolu ağzıyla Türkçeye çevirmiş olması bir başka güzel olmuş.
 
-Mustafa Yıldırım - 28.09.2016
 
Toplam blog
: 480
: 715
Kayıt tarihi
: 03.11.12
 
 

Konyalıyım. Edebiyat okudum. Amatör yazar ve şairim. ..