- Kategori
- Pazarlama
Viral marketing nedir? Ne değildir?

Viral Marketing bir pazarlama tekniği olarak bir web sitesinin yada kullanıcının pazarlama mesajını başka bir web sitesine yada kullanıcılara aktarması yöntemidir. Örneğin hotmail’iniz ile bir mesaj gönderdiğinizde mesajın en altına hotmail istediği bir pazarlama mesajını otomatik olarak ekler ve o mesajı alan başkalarına yönlendirirse pazarlama mesajı birçok kişiye erişmiş olur.
Bir anlamda bilgi transferinin başka bir boyutuda diyebiliriz. İşte sıkıntı bu noktada bu yöntemin yanlış anlaşılması veya anlaşılmaması noktasında çıkıyor.
Artık insanlar kötü ve iyi olmayan şeylerin pazarlamasında büyülü sözcüklerin kullanılarak kandırılmaktan yana çekiniyorlar. Bu yüzdende çok fazla el değiştiren bir mesajdan beklenen fayda istendiği gibi olmayabiliyor.
Bu yöntem marka çalışmalarına nazaran daha az kontrol gerektiriyor. Örneğin bir video hayal edin ve Coca Cola ile Mentollü bir sakız çiğneyenin çok beğendiği mesajını vermesi bugüne kadar her iki ürün için harcanan tekil eforlardan belki daha fazla katkı bile sağlayabilir.
Örneğin 2005 yılında başlamış bir uygulama: Bir kafede veya bir mağazada unutulmuş bir kitap bulursanız, mutlaka içine bakın. Çünkü eğer içinde http://www.bookcrossing.com isimli siteye kayıtlı olduğuna dair bir yazı bulursanız, siz de oyuna katıldınız demektir. Oyun, okunan kitapların "topluma kazandırılması" esasına dayanıyor. Bir başka deyişle okuduğunuz kitabı bookcrossing.com'a kaydettikten sonra ya bir başkasına veriyorsunuz ya da bulunması için "doğa"ya bırakıyorsunuz. Kitabı bulan da siteye girerek kitabın o anki yerini, durumunu kaydediyor ve oyun böylece sürüp gidiyor...(Kaynak: http://www.milliyet.com/2005/04/02/cumartesi/cum04.html)
Zaman içerisinde pazarlamacılar bu yöntemin ne kadar önemli olduğunu anladılar. Ancak bu yöntemin başarısı iyi bir planlama ve çaba harcanmasını gerektiriyor. Son dönemlerde bu konuda VIDEO paylaşımının gücü farkedildi. ( http://www.youtube.com , http://www.metacafe.com )
Blog’larda bu yöntemin vazgeçilmez bir parçası oldular. Walmart gibi firmalar ücretli bloggerlar tutarak kritik yaptırırken (http://paidcritics.com) Özellikle belirli kategorilerde uzmanlaşmış blog’lar ilgili sektörlerde kararları etkileyebilecek güce geldiler.
Bu yöntemin sıkıntılarından birisi de insanların yaptığınız reklamdan hoşlanmaları ve hatta takdir etmelerine rağmen ürünü almamalarıdır.
Bu konuda dürüst olmayanları http://www.scam.com , http://www.sikayetvar.com gibi sitelere bildirmekte fayda var diye düşünüyorum.
Bu yöntemin başarısı poztif müşteri deneyimi yaratmaya dayanıyor. Eğer müşteri memnuniyeti yaratılmışsa kulaktan kulağa çok hızla öneriliyorsunuz. Bu yüzden bu yönteme yatırım yapmak demek müşteilerinize yatırım yapmak demektir. Seth Godin’in “flip the funnel” adlı ebook’una bedava olarak http://sethgodin.typepad.com/seths_blog/2006/01/index.html adresinden ulaşabilir ve bilgisayarınıza indirebilirsiniz.
Word-of-Mouth – Viral pazarlama ile ilgili olarak çok iyi bilgilerin olduğu bir dokümanı bilgisayarınıza indirebilirsiniz:
http://www.womma.org/content/womma_wom101.pdf
Savaş Şakar Dr. Internet