Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

19 Ağustos '20

 
Kategori
Doğal Hayat / Çevre
 

Didim'de, Dağ Çileği Talanı...

     İlçemizde ne yazık ki doğaya, doğal yapıya kısaca ekolojik yapıyı bozmaya yönelik belaların ardı arkası kesilmiyor… Çevre olayına çok duyarlı ve tepkili olan Didimliler, gelişmeleri çok dikkatli bir şekilde takip ediyorlar…

Balık çiftlikleri, balık çiftliklerine bağlı OSB ve yine buna bağlı olarak jeotermal kuyuların açılması durumları ve de denizin çöpçüsü, temizleyici durumundaki deniz patlıcanlarının talan edilircesine avlanma durumları, Didimliler’i tedirgin etmektedir… Bu sorunlardan özellikle de deniz patlıcanı talanına yönelik tepkiler ilçemizde güncelliğini korumaktadır…

Yukarıdaki girişimlerin hepsinin ilçemizde büyük çevre sorunu yaratacağı ortadayken, başka sorunlarda ortaya çıkmaya devam ediyor…

     Didim ve çevremizdeki doğa yürüyüşlerimizde, pikniklerimizde makilikler arasında, tadına doyamadığımız dağ çilekleri bizi bekler ve bu tür etkinliklerimize bir başka tat sunar… Didim’in önemli alanlarında, Didimlilerin “Kumarika” dedikleri dağ çilekleri doğal olarak yetişir…

İki yıl önce, Mesut Tatil Köyü çevresinde ailece piknik yaparken, her zaman yaptığımız gibi dağ çileğinin olgunlaşma dönemi olduğu için yerlerini bildiğimiz alanda dağ çileği toplamak için bu alana yöneldiğimizde, yer yer dağ çileklerinin kökünden söküldüğünü gördük… Durumu Mesut Tatil köyü sakinlerine sorduğumda kamyonetlerle bazı gruplar geliyor dağ çileklerini söküp götürüyorlar dediler… Yerel gazetede yazdığım için bu konuyu dile getirmemi de rica ettiler… Ben münferit bir durum olduğunu düşündüğümden o günlerde bu konuyu gündeme getirmeme hatası yaptım. Süreç içinde bana gönderilen mesajlarla ve farklı yazılarıma yapılan yorumlarla sadece Mesut Tatil Köyü çevresinde değil, çok farklı yerlerde de hangi amaçlarla yaptıklarını henüz bilmediğimiz şekilde dağ çileklerinin kökünden sökülerek götürüldüğü talan edildiği gerçeğiyle karşı karşıya kaldığımızı gördük…

    Her derde deva olduğu söylenen ve C vitamini açısından oldukça zengin olan dağ çileğinin, sigaranın yarattığı damar tahrip edici özelliği azalttığı, Ciltteki sivilce ve aknelere iyi geldiği, İdrar söktürücü, romatizma ağrılarını azaltıcı etkisi olduğu söyleniyor…

Sinirleri kuvvetlendirdiği ve bağırsak kurtlarını döktüğü ve ateş düşürdüğü de biliniyor…

Konuştuğumuz Didimliler, ne derece doğru bilemiyorum ama dağ çileğinin meyve ve yapraklarının ilaç sanayinde kullanıldığını belirttiklerini aktarmak istiyorum…

Dağ çilekleri konusundaki duyarlılıklarını mesaj ve yorumlarıyla ileten  “Bir Öyküdür Yoran”adlı kitabının yazarı emekli öğretmen Sayın Gülay Zübeyde Muslu Yalçın öğretmenimize teşekkür ediyor, bu konudaki tepkisini aynen paylaşıyorum… 

“Didim'in yerli halkı biz ( Yoranlılar) bu dağ çileğine " Kumarika" deriz.
Maalesef çiçekçilerin, kumarikalarımızi tam meyve vereceği zamanda kesip götürmesi yüzünden yıllardır kumarika ya hasret kaldık.
Her yeri talan ediyorlar.
Yazık.
Bunlara bir dur diyen yok...
Güzelim memleketimiz ne hale geldi...”

     Diğer taraftan bu konuya çok duyarlı olan İmbat sakinlerinden Sayın Münir Topal Bey’in mesajını da sizlerle patlaşıyor duyarlılığı için teşekkür ediyorum.

 “Sayın şahin bey, imbat mevkisinde oturuyorum, buradaki makilik alanda kamyonetlerle sürekli Dağ çileği, kocayemiş( arbutus unedo) denilen fidanları kesip götürüyorlar, neyin nesidir, neden kesiyorlar, izin belgeleri var mıdır. Bilgilenebilir miyiz?

     Görüldüğü gibi yeni bir talanla karşı karşıyayız gibi… Talanın boyutlarını bilemiyorum ama birileri doğamızdaki dağ çileklerini kökünden söküp götürüyor… Hangi amaçla bunlar yapılıyor tam olarak bilmiyoruz…

     Kaymakamlığımızın ve Belediyemizin “dağ çileklerine” yönelik talanlar konusunda biz Didimliler’i bilgilendirmelerini umuyoruz…

Umarız dağ çileklerinin ilçemizde kökü kurutulmadan gerekli tedbirler alınır…

 

 

 
Toplam blog
: 1410
: 1053
Kayıt tarihi
: 04.11.06
 
 

Emekli öğretmenim ve  emeklemeye devam ediyorum.  Emeklilik yaşamın sonu değil, yaşama yeni amaçl..