Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

16 Aralık '07

 
Kategori
Kitap
 

Doğan Kardeş Dergisi

Doğan Kardeş Dergisi
 

kitap.gittigidiyor.com


60 lı yıllardı, ilkokuldaydım. O yıllardan aklımda kalan en hoş şeylerden biri Doğan Kardeş Dergisi'dir.

Özellikle ağabeyim, okumayı çok severdi. Sanırım dergiyi almaya da o başlamıştı. Doğan Kardeş'in yanısıra Resimli Tarih Mecmuası'nı da zevkle okurdu. Ben ise, o derginin sadece fotoğraflarına bakıp, Hüseyin Rahmi Gürpınar'ın tefrikalarını okurdum. Diğer yazıları okumazdım, yazı dili bana göre ağırdı çünkü.

Ama, Doğan Kardeş'i okumaya doyamazdım. Aradan 44 yıl geçmiş olmasına rağmen, dergide yayınlanmış birkaç öyküyü hâlâ hatırlıyorum.

Doğan Kardeş Dergisi'nin yayın hayatına başlama tarihi 1945. Tam 33 yıl boyunca yayınlanmış. Okuma konusunda hiç de içaçıcı bir tablo çizmeyen bir ülkede, 33 yıl yayında kalabilmek muhteşem bir şey bence.

Aslında, derginin yayınlanma fikrinin altında bir dram yatıyor; Yapı Kredi Bankası'nın kurucusu Kâzım Taşkent'in oğlu Doğan'ın, yurtdışında bir gezi sırasında, çığ düşmesi sonucu 1939 yılında ölümü nedeniyle, anısını yaşatmak amacıyla yayınlanmaya başlamıştır dergi.

Doğan Kardeş; Suna Kan, İdil Biret, Müjdat Gezen gibi pek çok ünlünün de okuduğu bir dergiymiş. Bu yazıyı yazmaya başlamadan önce, internette yaptığım araştırmalarda rastladım bu bilgiye.

Dergide okuduğum ve yıllardır unutmadığım öykülerin değerini zaman içinde anladım. Aslında, biz çocuklara hissettirmeden, sağlam kişilikli, sevgi dolu, toplumda nasıl davranacağını bilen bireyler olmayı öğretiyormuş.

Örnekse; Öykünün birinde, annesinden sürekli bir şey isteyen çocuğa, annesi; ' Sihirli kelimeyi söylersen, istediğin şeyi vereceğim ' diyordu. Sihirli kelime ' Lütfen ' kelimesiydi.

Diğer bir öyküde ise; kendisine hiç mektup gelmediği için üzülen bir karınca anlatılıyordu. Karıncanın adı Cingöz Ali Navar'dı. Karınca, adını posta kutusunun üstüne kısaltarak CANavar diye yazmış, C.A.Navar diye aralara nokta koymadığı için de, postacı gerçekten bir canavarın evidir diye posta kutusuna hiç yaklaşamamıştı. Noktaları eklediği zaman, karıncaya mektup gelmeye başlamıştı.

Noktanın önemi, bir çocuğa ancak bu kadar hoş anlatılabilir. Ya da ' Lütfen ' kelimesinin.

Şu anda zevkle yazı yazabiliyorsam, doğru dürüst cümleler kurabiliyorsam; inanıyorum ki Doğan Kardeş Dergisi'nin bunda büyük payı vardır. Tabii, diğer büyük pay da, okumayı çok seven, bana bu yönde en güzel örnek olan ağabeyimindir...

 
Toplam blog
: 261
: 2212
Kayıt tarihi
: 23.07.07
 
 

1954 Antalya doğumlu ve Antalyalı'yım. Ülkemin ve özellikle bu şehrin sevdalısıyım. Sanatın pek çok ..