Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

24 Ekim '13

 
Kategori
Eğitim
Okunma Sayısı
888
 

Edebiyat gereksiz ders, eğitimden çıkarılmalı; Türkçe, İngilizce gibi dil okullarında öğretilmeli

Edebiyat gereksiz ders, eğitimden çıkarılmalı; Türkçe, İngilizce gibi dil okullarında öğretilmeli
 

Konuşmayı, davranışı biz Fuzuli’nin gazellerinden mi öğreniyoruz? Yani gerçekten edebiyat dersi edep öğretiyor, bizi adam ediyorsa hayat boyu görelim. Değilse boşuna müfredat işgali. Onun yerine ıstakoz pişirmemin püf noktalarını öğrenelim ki turizmde işimize yarasın.

Yıllar içinde ne kadar değişse de edebiyat dersi işte… Yazarların, şairlerin yazı ve şiirlerinde hayatla ilgili yazdıkları konuları bu derse katılanlar işliyor, tartışıyor, konuşuyor ve buradan yaşama ait fikirler çıkarıyorlar. Tabi yanı sıra Türk dilini de öğreniyoruz.

İyi de bu yazarlar ve şairler kim? Örneğin Karacaoğlan… Karacaoğlan’ın şiirleri bize nasıl bir hayat dersi verebilir ki… Sakla samanı, gelir zamanı gibi şeyler. Bir kere doğru bir önerme değil; atmasyon işte. Şimdilerde saklama değil, kullanma/değerlendirme önemli. Bugün tasarruf dahi tartışılıyor. Kazanacaksın, harcayacaksın; ekonominin lokomotifi böyle işliyor. Birikimim olsun da ileride zor günler yaşamayım düşüncesi geleneksel ekonominin anlayışı. Şimdi çocuklara bunları öğrettiğiniz zaman varsa parasını yastık altında saklayan ya da banka kasalarında çürüten, girişimcilik ruhu olmayan genç nesiller yetişiyor.

Yani edebiyat masal… Şair yazdığı şiiri kendisi açıklasın, bana ne yav! Hem ben ne bilirim onun ne dediğini! Zaten açıklanabilen şiir şiir değildir. Adam roman yazacak, malı götürecek bize de beyefendinin eseri şaheserinin sırrı hikmetini çözmek kalacak. Sanki kızıl gezegenin keşfi! Ne dediyse dedi, bana ne ya! Ben romanı zevk için okurum; gerisi beni ilgilendirmez. İnanılmaz bir şey; bizim gereksiz görerek eğitimden çıkarılmasını istediğimiz edebiyatın Türkiye’de fakültesi bile var!

Kişiye anadili öğretilir mi ya! Adı üzerinde anadil, gitsin anasından öğrensin! Bunlar fasarya ama bir şüphem var. Ya gerçekten edebiyat dersi görmesek edepli olmaz mıydık? Hani yani edebiyat dersi görmeyenler affedersin görgüsüz mü? Sanki okullarda edebiyat dersi bizi adam etmek için var.

Yabancıların Türkçe öğrenmek için edebiyat dersi görmek istediklerini sanmıyorum. Fuzuli’nin gazellerinden Türkçe mi öğrenilir.Ya Rab hemişe lutfunu kıl reh-nüma bana/Gösterme ol tariki ki yetmez sana bana. Bir şey anladıysam Arap olayım. Önce bunları Türkçeye çevireceğiz, sonra Türkçe öğreneceğiz.

Zaten alt tarafı edebiyat derler… Ancak alt tarafı edebiyat olan bu ders üniversiteye girebilmek için nedense çok önemlidir. Bir sürü abuk sabuk edebi metinleri çözmeniz gerekir: “Yazar burada ne anlatmak istemiştir?” Ne bileyim ben! Çok da umurumdaydı sanki! Ve bu abuk sabuk sorular yüzünden uzay mekiği Discovery’nin planını çizebilecek yetenekte gencimiz üniversiteyi kazanamaz limon satıcısı olur. Fuzuli’nin gazelini bilmiyor diye gençlerimizi üniversiteye almayanları Türkiye halkına havale ediyorum!

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

Bütün bunları yazan siz, ciddi misiniz? Ciddiyseniz "hakkımda" bölümünde kendinizi nasıl tanıttığınıza bir bakmanızı öneririm zira unutmuş gibisiniz. Hatırlatmakta fayda gördüğüm diğer konu da şudur: Edebiyatın tanımını "edep" kelimesi/kavramı üzerinden yapan görüş, edebiyatın ne olduğunu açıklayan görüşlerden sadece biridir.

Retor 
 26.10.2013 17:11
Cevap :
Yanlış bulduğum bazı şeyleri duygusal olarak severim.Dahası zevk için roman ve hikaye okunabilir.Bu görüşümüz çoğu kimseye ters geldi ama ilerleyen zamanlarda bana hak verecekler.Saygılar efendim.  28.10.2013 17:05
 

Yazdıklarınızı şaka kabul ediyorum. Fuzuli'yi anlamak, İngilizce anlamaktan daha önemli ve faydalı... Ah ah yanık Fuzuli'miz... Anlayamıyorsak büyüklerimiz utansın! Edebiyat; okulun da hayatın da olmazsa olmazı... Derslerin artırılması taraftarıyım. Selâmlar...

İsmail Hakkı CENGİZ 
 26.10.2013 12:44
Cevap :
Bazı fikirlerimiz uyuşmayabilir,zararı yok...  28.10.2013 17:02
 

:)

savas barka 
 26.10.2013 8:55
Cevap :
Günaydın Savaş bey.  26.10.2013 11:34
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
 
Toplam blog
: 5631
Toplam yorum
: 14287
Toplam mesaj
: 282
Ort. okunma sayısı
: 643
Kayıt tarihi
: 21.09.08
 
 

Sadece sayfalarda kalan yazılar şaheser olsalar bile önemsiz ve anlamsızdır. İnsanlara ulaşan ve ..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster