Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

13 Ağustos '08

 
Kategori
Eğitim
 

Eğitimci olarak sosyal hizmet uzmanları

Eğitimci olarak sosyal hizmet uzmanları
 

Koruyucu, önleyici ve rehabilite edici işlevselliğe sahip, sosyal hizmet mesleğinin sosyal çalışma yöntem teknik ve yaklaşımları, fonksiyonları bakımından eğitici, geliştirici ve yol gösterici yönleriyle de uygulamalı bir meslek niteliği taşımaktadır.

Birey, aile ve toplumun tüm değişimler karşısında ortaya çıkan ve çıkma olasılığı bulunan sorunlar karşısında kişinin ve toplumun var olan eğitim ve kültür birikimine, duygusal, sosyal ve çevresel koşulların durumuna göre, yeniden eğitim kavramıyla bilinçli bir ele alışla destekleyen ve geliştiren eğitici rolü bulunmaktadır.

Yeniden eğitim kavramı ile anlatılmak istenen, bireyin yeniden inşası değil, bireyin bulunduğu düzeyden itibaren bir ele alışı ifade eder. Yeniden eğitim, bu güne değin alınmış olan eğitimin çözemediği ve baş edemediği yanlış, eksik ve anlaşılmamış boyutlar üzerinde çalışmayı gerekli kılar.

Yeniden eğitim, çözümleri içinde barındıran, içinde bulunulan durumun yeniden tanımlanması ile ve hazırlıklı bir duruşu ve eylemi hedefler. Yeniden eğitim, karşılaşılan ve karşılaşılabilecek sorunları önceden kestirebilme ve baş edebilme yeteneği yaratır.

Yeniden eğitim, bireyi, aileyi ve toplumu koruyucu ve önleyici, iyileştirici ve rehabilite edici yanları bulunan yetenekleri geliştirirken kişisel ve sosyal gelişimi de hedefler.

Yeniden eğitimle kişi bilinçli bir hazır oluş ve temas biçimi sergiler ve karşılaştığı güçlükler karşısında edindiği yeni temas biçimleriyle kendisini güçlü kılar. Yeniden eğitim, gençlere ve yetişkinlere yönelik yapılır ve onların potansiyellerinin ortaya çıkmasını katkıda bulunarak, ortam bulamamış yeni fırsatlar doğmasına sağlayıcı yeteneğin fark edilmesini ve yeni gelişimsel eylemler için alternatifler sunar.

Yeniden eğitim, sosyal hizmet uzmanlarının halka dönük çözümsel uygulamalar içeren uygulamalı öneriler bütünü olarak topluma hizmet sunar. Toplumu oluşturan aile ve bireylerle birlikte çözüm bekleyen konularda aydınlatıcı yol gösterici roller üstlenir.

Yeniden eğitim, bilinçli yaşam tekniklerini kişilere aktararak ve böylece fayda sağlayıcı becerileri üzerinde çalışarak koruyucu ve önleyici sosyal hizmetin gerçekleşmesine katkıda bulunur.

Yeniden eğitim yaklaşımı ile, sosyal hizmet uzmanlarının eğitici rolü ve nosyonunu daha etkili gerçekleştirir. Yeniden eğitimle bireyler, yeni donanımlarla ve yeteneklerle yaşamda güçlü bir tutunmayı ve yarına sağlıklı kalmayı ve kendi kendine yardım becerisi kazanmayı sağlayabilirler.

Sosyal Hizmet Uzmanlarının eğitici rolü, sorunlara yönelik çözüm yolları öneren, sorunu yeniden tanımlayarak, yeniden eğitimle sorunu giderici öğrenmeyi ve uygulamayı içerir.

Sosyal Hizmet Uzmanları tüm bu açılardan bakıldığında; Eğitsel Terapinin, pedagojik ve sosyal rehabilitasyonun gerçekleştirilmesinde önemli fonksiyonlara sahiptirler.

Eğitimi bir sorun çözme tekniği olarak ele alan sosyal hizmet yaklaşımlarının öncelikle toplum tarafından bilinmesine, gelişmesi ve yaygınlaşmasına gereksinim vardır.

Eğitimle bilinçlendirme, farkındalık kazandırma, motivasyon kazandırma, yetenek geliştirme, kişisel ve sosyal gelişimi destekleme, kendi kendine yardım becerisi kazanma ve sorun çözme yollarını öğrenerek, psikososyal işlevselliği güçlendirmek olanaklıdır.

Tüm bunları bir sosyal hizmet uzmanının eğitim rolünden yararlanarak çok daha kolay ve kısa sürede olumlu gelişmeler kaydetmek mümkündür.

Sosyal Hizmet Uzmanlarından alınacak eğitsel bir sorun çözme oturumunda kişi diğerleriyle sorunun paylaşarak etkileşime girme ve destek alabilme fırsatı yakalar. Diğerlerinin yaşam deneyimlerini öğrenerek yeni bir duruş geliştirebilir ve içinde bulunduğu grubun gücünden yararlanır. Sosyal Hizmet Uzmanının mesleksel müdahalesi ile rahatlar ve yeni temas biçimleri kazanarak, yeniden karşılaşabileceği sorunlarla mücadelesinde hazırlıklı bulunma şansı elde eder.

Bu kazanım kişinin yaşantısında azımsanmayacak ölçüde fayda sağlayıcı ve destekleyici duyguları ve davranışları ortaya çıkarır.

Tüm bu nedenlerle, toplumun sorunları ile sürekli karşılaşarak deneyim kazanmış sosyal hizmet uzmanlarından, sorun çözücü önerilerle eğitsel sosyal hizmet almak modern insanın yönelimi olmalıdır.

Özetle eğitimle terapötik süreç, uzun süreli iyileştirici ve rahatlatıcı etkileri içinde barındırır. Yeniden eğitimden geçmiş ergen ve yetişkinler yaşamın zorlukları karşısında güçlü durabilme ve kişisel sosyal gelişimlerini sürdürebilme şansına diğerlerinden daha çok sahiptirler.

SHU.ALİ SONGÜL

 
Toplam blog
: 59
: 2276
Kayıt tarihi
: 31.10.07
 
 

1997 Hacettepe Üniversitesi mezunu sosyal hizmet uzmanıyım. Pozitif Psikoterapi, Aile ve Evlilik ..